מועד מכרז מוניות חדש בנתב"ג לא ידוע, והבלגן במקום חוגג

ביטול מכרז המוניות בנתב"ג לפני כשנה הוביל לחוסר סדר שמגיע לשיאו בעיצומה של עונת החופשות: הנוסעים ממשיכים לשלם מחיר מלא ובמקום פועלים חאפרים שמחפשים טרף קל • רשות שדות התעופה: "מכרז מוניות חדש יפורסם בתקופה הקרובה"

עונת החופשות בעיצומה ועשרות אלפי תיירים וישראלים נוחתים מדי יום בנתב"ג, כאשר חלקם הגדול משתמש בשירותי מוניות על מנת להגיע הביתה או לבית המלון. אלא שכאשר מגיעים לעמדות המוניות מחוץ לאולם הכניסה, מגלים הנוסעים כאוס: כבר למעלה משנה שאין בנתב"ג זכיינית של תחנת מוניות הפועלת באופן מסודר. במקום זכיינית שהייתה אמורה להעניק הנחה לנוסעים, קיימת לכאורה תחרות עם פתיחת הנסיעות לכלל הנהגים. ההשלכות? מירידה בשירות ("לאן את נוסעת? ליהוד? תעביר למונית הבאה") ועד לעלייה בכמות החאפרים (מי אמר נסיעה לתל אביב ב-1,600 שקל ולא קיבל). לצד הזינוק המתמיד במספר הנוסעים ולאור העובדה שמספר הנסיעות השנתיות מנתב"ג כבר חצה את רף המיליון מתבקש סדר בתחום, וכדאי שזה יקרה כמה שיותר מהר. אז מה בעצם קורה בנתב"ג?

מונית מנתב"ג

1. ההנחה שהתפוגגה

במאי 2017 פורסם כי גט ומוניות הדר זכו ביחד במכרז להפעלת מוניות מנתב"ג, זכייה שהייתה אמורה להניב לצרכנים הנחה של 31% ממחירון הנסיעה. הנחה מרשימה בהחלט שנעלמה באותה מהירות שהגיעה. נהגי המוניות מחו, המכרז בוטל ומאז ועד היום שירות הסעת המוניות מנתב"ג פתוח לכל נהגי המוניות ובתנאי שהם נרשמים מראש (לטובת פיקוח) ופועלים לפי הסדר.

ומהו הסדר? הסעה לפי מחירון משרד התחבורה - בין אם באמצעות הפעלת מונה או לפי מחירון קבוע לנסיעה בין עירונית, לבחירת הנוסע. ומה לגבי ההנחה שהופקעה מהציבור? הוסכם כי מוניות שימתינו לנוסעים בקומה שנייה ולא בתור המוניות הסמוך לאולם היוצאים יחויבו להעניק הנחה של 12% מהמחירון. מביקור בנתב"ג השבוע עולה כי לא רק שהנוסעים כמעט שלא עולים לקומה השנייה ("איך אעלה עם המזוודה למעלה עכשיו?" אמר לנו אחד הנוסעים. "אם היו רוצים באמת להעניק הנחות אז למה לא בתור הרגיל"), אלא שגם היצע המוניות בתעריף המוזל בשעות השיא (למשל בין 15:00 ל-17:00) מיותם לחלוטין בשעה שתור ארוך מאוד משתרך בקומה הרגילה. כדי להגביר את המודעות להנחה האופציונלית מהקומה ה-2, מדי כמה דקות נשמעת הודעה במערכת הכריזה באולם היוצאים המפנה את הנוסעים לקומה המוזלת. כמה אנשים מקשיבים להודעה המעומעמת למדי? כאמור מעטים כנראה.

גם עמדת שירות שניצבת בלב אולם היוצאים (ושלא תמיד עומד בה נציג שנותן מענה לנוסעים) מזמינה לקבל הצעת מחיר אמתית לנסיעה במונית. כל זה לא מונע ממרבית הנוסעים לעלות על מונית בקומת הכניסה, כלומר לשלם מחיר מלא (לפחות). לפי נוסעים, גם ההבטחה ל-12% הנחה ממחירון משרד התחבורה לנסיעות בין עירוניות (ולא עבור נסיעה בתחשיב של מונה) - לא תמיד מתממשת בפועל. נוסעים מספרים שהנהג מפציר בהם לוותר על הנחה שגורעת מהכנסתו. "רק חזרתם מחו"ל עכשיו, אל תתקמצנו".

2. עליית החאפרים

תופעה שהתרחבה, גם לפי נהגי המוניות שעובדים קבוע מנתב"ג, היא של נוכחות החאפרים, שבאופן גלוי עומדים באולם היוצאים במטרה לדוג נוסעים, בעיקר תיירים, למונית שלא עומדת באף אחד מהתורים ושהנסיעה בה יקרה מהמחירון. בעת הביקור בנמל התעופה השבוע לא קשה היה להבחין באותם חאפרים שמציעים שירותי "טקסי" לנוסעים שזה עתה יצאו. "חאפרים תמיד היו אבל לא כמו שיש עכשיו", אמר לנו אחד הנהגים. "הם מחפשים אחר תיירים ונוסעים קשישים, הצרכנים שהכי קל לסבן. אנחנו שומעים כל יום סיפורים כמו נסיעה לתל אביב ב-1,600 שקל ומונה שהוא בכלל בדולר או באירו".

כש-40% מהתיירים, שנוחתים בארץ, יוצאים משטחי נתב"ג באמצעות מונית כנראה שלא חסרים כאלו שיפלו בפח. ההערכות הן ש-4 מתוך 10 נסיעות כוללות טריק כלשהו, כלומר נסיעה שהסתיימה עם עוגמת נפש - הטריק העיקרי הוא כמובן המחיר ששילמו הנוסעים, טריק אחר כולל שכחה של ציוד אישי במונית, במקרה או שלא במקרה.

במשרד התחבורה מסרו בתגובה כי "פקחים של משרד התחבורה בשיתוף משטרת ישראל מבצעים פעילות אכיפה גלויה וסמויה כנגד בעלי מוניות הפועלים בניגוד לתקנות התעבורה. כנגד נהגים אלה מוגשים כתבי אישום לבתי המשפט ומוטלים עליהם סנקציות חמורות הכוללות קנסות כבדים ושלילה של הרישיון לתקופות ארוכות". 

3. "עיר המוניות"

באחד מהחניונים המסחריים בנתב"ג ממוקמת לה "עיר המוניות". חניון שבו ממתינים מאות נהגים לקריאה להיכנס לתור הארוך. הנהגים ממתינים במבנה קטן או בשמש, בתנאים לא תנאים במשך שעות ארוכות. שני תאי שירותים בלבד (וריח של שתן מסביב), שולחן פיקניק, לוח שש בש, מכונות משקאות וגזלנים שמכינים קבב בפיתה בבגז' של המכונית כמזנון מאולתר הם חלק מהנוף. כ100-200 מוניות ממתינות פרק זמן שיכול להגיע לשעתיים. לנוכח זה, אי אפשר שלא לתהות האם אחרי המתנה כזו עוד אפשר לצפות מהנהגים להיות שירותיים ונחמדים ולא לנסות לחמוק מנסיעה ב-60 שקל ליהוד אחרי שחיכו שעתיים בתור. אגב, כשהם חוזרים מהנסיעה - הם יגיעו ישר לאותו חניון להמתנה מחודשת בציפייה לנסיעה מתגמלת יותר. ים המלח למשל יהיה פיצוי הולם. הנהגים עצמם, לפחות אלה ששוחחנו עמם, משוועים לסדר ולקיומו של מכרז, אולם בוודאי שלא בתנאי של הנחה מהמחירון - רק לטובת סדר ומשמעת.

4. הנוסעים הפסידו

האם ביטול המכרז טוב או רע לנוסעים? המכרז אמור היה להעניק בלעדיות לשתי חברות ואחרי שהוא בוטל הוא לכאורה מציע תחרות חופשית. לנהגי המוניות ביטול המכרז שקול לביטול ההנחה שהובטחה בשעתו לנוסעים, שמבחינתם הייתה כאמור בגדר שערוריה. על פניו לפי נהגים ובעלי תחנות, העוגה כולה גדלה ועמה כמות הנסיעות שהם מבצעים מנתב"ג. אחת השחקניות הגדולות היא הדר-לוד, מי שעד לפני המכרז הייתה התחנה הבלעדית לנסיעות מנתב"ג. היום מבצעת הדר-לוד אלפי נסיעות ביום, יחד עם נהגים של תחנות אחרות ואפליקציות המוניות. בתור המוניות יש סדרנים אבל זה לא בהכרח מייצר את הסדר: יש יעדים שלנהג פשוט לא משתלם לקחת נוסעים לפי המחירון הקבוע (לאור עומסי תנועה בעיקר) ולכן הם מיד מפעילים מונה מבלי לשאול (למשל לכפר סבא, יהוד, פתח תקווה, לוד, שוהם ועוד). במקרה אחר הנהג יחמוק מנסיעה "לא משתלמת" והוא דווקא יכפה את תעריף המחירון במקום מונה (למשל לדרום תל אביב). מקרה שכיח הוא נהגים שלא מתחשק להם לנסוע לנסיעה לא מתגמלת והם פשוט חומקים מהנסיעה בתירוץ כזה או אחר. צרה נוספת שנפלה על הנוסעים היא ביטול חובת הגגון על המוניות, כך שלעתים נוסעים מתבקשים לשים את המזוודות על הברכיים.

5. אולי ביהמ"ש יעשה קצת סדר

גם בית המשפט נדרש לנושא: אחרי ביטול המכרז, הגישה הרשות להגבלים עסקיים כתב אישום נגד איגוד המוניות ויו"ר האיגוד בטענה כי טרפדו את קיומו של המכרז ומנעו את ההוזלה לצרכן. הליך זה מתקיים בבית המשפט המחוזי בירושלים אחרי הליכים מקדמיים. מנגד הגיש נהג מונית בשם דוד לוי עתירה נגד רשות שדות התעופה בטענה שהיא כופה על הנהגים להעניק הנחה של 12% ובכך היא מתערבת במחירון המפוקח על ידי הממשלה - ביהמ"ש המליץ על משיכת העתירה לאור העובדה שהיא חסרת בסיס.

במקביל, אולי החוק יצליח לשמור על התייר: לאחרונה הגישה לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל לשר התיירות יריב לוין והממונה על הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן מיכאל אטלן דרישה לתקן חוק שיאפשר לקנוס בעלי עסקים המפקיעים מחירים לתיירים, לרבות נהגי מוניות. ללשכה אין נתונים מספריים על היקף התופעה ככל שהיא נוגעת לנהגי מוניות, אבל יודעים לספר כי בחוות הדעת שממלאים תיירים אחרי הביקור בישראל, נהגי המוניות מופיעים בתחתית הרשימה.

6. נסיעות שיתופיות יכולות לשנות את מפת המוניות בישראל

לא המציאו את הגלגל בנתב"ג עם העקיצות לתיירים. גם ישראלים רבים שטיילו בעולם חוו על בשרם טריקים של נהגי מוניות בנמלי תעופה וגם לכאורה בתור הרשמי. כמובן שנקודת מוצא כזו לא מכשירה את השרץ אבל היא פותחת את השיקול להרחיב את התחרות באמת - לא באמצעות עוד ועוד נהגי מוניות בשטחי נתב"ג אלא באמצעות נסיעות שיתופיות ששינו את מפת המוניות העולמית - אובר. נזכיר כי אובר לא קיבלה אור ירוק לעבוד בישראל מטעמים שיש בהם הגיון אולי, אבל בעולם אובר חוללה שינוי עצום - בפריז למשל מספרים תושבים על שיפור "מהקצה אל הקצה" בשירות שמעניקים נהגי המוניות שהפכו לאדיבים מאז כניסת אובר. בארה"ב אובר דחקה הצידה את המוניות המסורתיות ולא נותר אלא לחשוב על השינוי שהיא יכולה לחולל בישראל. באותה נשימה נזכיר כי בארץ יש כ-21,000 "כובעים" של מוניות, מקור פרנסה לעשרות אלפי אנשים שאם רק היו כולם פועלים ביושרה, אולי לא היינו פוזלים למתרחש בעולם ולתחרות שאובר הצליחה לייצר גם בנסיעות לנמלי תעופה ומהם.

7. יהיה מכרז חדש? 

האם יהיה מכרז חדש למוניות בנתב"ג? רשות שדות התעופה גורפת לקופתה מיליוני שקלים מזכיינים שפועלים בשטחי נמל התעופה. מהמוניות לבדן (בשעתו הדר-לוד) גרפה הרשות כחצי מיליון שקל בחודש. עם ביטול המכרז ביטלה הרשות גם את חובת הנהגים לשלם דמי יציאה מנתב"ג, ולכאורה אי קיומו של מכרז או של תחנה עמה היא מצויה בהתקשרות גורעת סכומים נאים מהכנסותיה. מבחינת נהגי המוניות כאמור, העובדה שאין מכרז אומרת שהם לא מחויבים להעניק כל הנחה על נסיעות מנתב"ג. עם זאת, ברש"ת הודיעו כי ש"מכרז המוניות יפורסם בתקופה הקרובה" - במילים אחרות אולי יש למה לחכות.

מרשות שדות התעופה נמסר כי "מכרז המוניות הוא דוגמה מצוינת לכך שהניסיון של רש"ת להוזיל עבור הצרכן את מחיר הנסיעה הביא לתוצאה מדהימה כפי שבא לידי ביטוי בהצעה של החברות גט טקסי והדר לוד לתת 31% הנחה ממחירון משרד התחבורה ונהנה בעיקר ממוניות מוזלות ממחירון המוניות של משרד התחבורה ב-12%. נהגים חאפרים, קיימים לצערנו בכל רחבי הארץ ועל כך אמונים המפקח על המוניות במשרד התחבורה ומשטרת ישראל. נתב"ג נעשה ריכוז מאומץ של המשטרה בכדי להקטין את התופעה ונהגים אשר נתפסים מורחקים מנמל התעופה לאחר שימוע".