קבוצת דלק מכרה 4.9% ממניות הפניקס ב-253 מיליון שקל

המכירה מתבצעת במקביל לעסקת SWAP עם בנק מזרחי טפחות • בהתאם לעסקה עם הבנק, בעוד שנתיים תתחשבן דלק עמו לגבי שווי הפניקס המותאם דיבידנדים - כך שאם מניית הפניקס תטפס, דלק תקבל תמורה נוספת, ואם ערכה ירד, דלק תשלם לבנק

מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן
מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות / צילום ארכיון: יוסי כהן

בדומה למהלכים שביצע אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי ובאמצעותה בכלל ביטוח ובדסק"ש, הודיעה היום (ה') קבוצת דלק  של יצחק תשובה כי מכרה 4.9% ממניות חברת הפניקס  שבידיה תמורת כ-253 מיליון שקל, בהתאם למחיר הנעילה של מניית הפניקס אמש בבורסה. זהותו של הצד הרוכש את מניות הפניקס אינה ידועה, לפי שעה.

במקביל, ביצעה קבוצת דלק, שלפני כחודשיים פקעה עוד עסקה שקידמה למכירת החזקותיה בהפניקס - עסקת החלף (SWAP) מול בנק מזרחי טפחות. בהתאם לעסקה, בעוד שנתיים דלק תתחשבן עם הבנק לגבי שווי הפניקס המותאם דיבידנדים, כך שאם מניית הפניקס תטפס, דלק תקבל תמורה נוספת, ואם ערכה של קבוצת הביטוח ירד, דלק תשלם לבנק.

עסקה זו מפגישה את קבוצת דלק עם כרבע מיליארד שקל, פחות משנה לאחר שקיבלה כ-208 מיליון שקל ממכירת שיעור דומה ממניות הפניקס לסיריוס האמריקאית-סינית. דלק מעוניינת למכור את הפניקס כחלק משינוי עסקי והתמקדות בעסקי האנרגיה, והן בשל ההכרח למכור את החברה בגלל השלכות חוק הריכוזיות.

כמו כן, באחרונה אישרה רשות שוק ההון כי גרעין השליטה המינימלי בחברת הפניקס יהיה 30% מהון המניות, כפי שנהוג לגבי כל חברות הביטוח הגדולות, ולא 40% מהון המניות - כפי שנהוג בחברות בינוניות (וכפי שהפניקס נחשבה עד כה). עם זאת, גם לאחר העסקה הנוכחית, דלק עדיין מחזיקה ביותר מהרף המינימלי, כשהיא מחזיקה עתה ב-41.3% מהון מניות הפניקס. לפיכך, דלק יכולה להמשיך ולממש עוד כ-11% ממניות הפניקס, ועדיין למצוא קונה אסטרטגי לשליטה בקבוצת הביטוח.