שוברת תדמית: טלגרם מנסה להיות פחות ידידותית לטרוריסטים

מדיניות הפרטיות החדשה של טלגרם, מצהירה האפליקציה כי היא עשויה למסור את כתובת ה-IP או את מספר הטלפון של המשתמשים אם תקבל צו בית משפט לפיו המשתמש חשוד בפעילות טרור

טלגרם / צילום: שאטרסטוק
טלגרם / צילום: שאטרסטוק

טלגרם, שהואשמה פעמים רבות בעבר כפלטפורמה ידידותית במיוחד לטרוריסטים בשל ההגנה הרבה על פרטיות שהיא מעניקה למשתמשיה, מנסה לשנות את התדמית הזו. במדיניות הפרטיות החדשה של טלגרם, מצהירה האפליקציה כי היא עשויה למסור את כתובת ה-IP או את מספר הטלפון של המשתמשים אם תקבל צו בית משפט לפיו המשתמש חשוד בפעילות טרור. החברה אמרה בנוסף כי תרחיש כזה לא קרה עד היום, ושאם יקרה, היא תדווח עליו בדו"ח השקיפות שלה.

מייסד האפליקציה, פבל דורוב טוען כי השינוי הזה יהפוך את האפליקציה לפחות בטוחה עבור טרוריסטים בלבד, שעשויים להשתמש בפלטפורמה כדי להפיץ תעמולה או לגייס אנשים לשורותיהם. בנוסף, טלגרם ערכה את השינוי, לדבריה, כדי לעמוד בתקנות ה-GDPR של האיחוד האירופי. אלא שהתקנות דורשות שקיפות כלפי המשתמשים לגבי הדאטה שחברות משתפות עם ממשלות בלבד, ללא דרישה להעביר כתובות IP ומספרי טלפון לידיהן.

הדבר מעלה שאלות לגבי השינוי, ומשמעותו כלפי כלל המשתמשים. עורך הדין ההודי אמלן מוהנטי שמתמחה בטכנולוגיה אמר לאתר The Next Web כי הצעד עלול לסמל את תחילתו של מדרון חלקלק כלפי שינויים נוספים במדיניות הנוקשה של טלגרם לגבי שמירה על פרטיות משתמשיה. בין היתר הוא מצביע על כך כי ההגדרה לחשודים במעשי טרור עשויה להשתנות ממדינה למדינה, ואף טוען כי הצעד עשוי לאותת כי טלגרם מתחילה להתכופף בפני דרישותיה של רוסיה, בה הפלטפורמה חסומה מאז אפריל בגלל חוסר שיתוף פעולה עם הדרישה הרוסית למסור לממשל את מפתחות ההצפנה לשירות הצ'ט הפופולרי.