הנפקת גמידה סל יוצאת לדרך: הגישה טיוטת תשקיף ל-SEC

כלל ביוטכנולוגיה ואלביט מדיקל הודיעו כי החברה-הבת המשותפת שלהן, גמידה סל, הגישה תשקיף לרשות ניירות ערך האמריקאית לשם הנפקתה של גמידה סל בנאסד"ק • גמידה סל מפתחת מוצרים מבוססי תאי גזע, והמוצר הראשון שלה, NiCord, מיועד לטיפול בסרטן הדם • על פי ההערכות החברה מעוניינת לגייס כ-50-75 מיליון דולר לפי שווי של 300 מיליון דולר לפני הכסף

החברות הבורסאיות כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) ואלביט מדיקל הודיעו היום (א') על כך שהחברה הבת המשותפת שלהן, גמידה סל, הגישה תשקיף ל-SEC, רשות ני"ע האמריקאית, לשם הנפקתה בנאסד"ק. הטיוטה עדיין חסויה ואיננה פומבית. על פי ההערכות החברה מעוניינת לגייס 50-75 מיליון דולר לפי שווי של 300 מיליון דולר לפני הכסף. 

בעקבות ההודעה, מניית כלל ביוטכנולוגיה  עולה במסחר והחברה נסחרת לפי שווי של כ-546 מיליון שקל. מניית אלביט מדיקל  עולה והחברה נסחרת לפי שווי של 238 מיליון שקל. גמידה סל פרסמה בעבר כי היא מתכוונת להנפיק השנה, ובחודשים האחרונים היא בחנה את שוק ההון האמריקאי שקלה צעדיה, וכעת כאמור מודיעה רשמית על הנפקה.

גמידה סל מפתחת מוצרים מבוססי תאי גזע, והמוצר הראשון שלה, NiCord, מיועד לטיפול בסרטן הדם. המוצר עבר בהצלחה את שלב I/II של הניסויים הקליניים, בו נמצא כי הוא משפר את מהירות קליטת השתל בחולים שעברו תהליך של הרס מערכת החיסון ושיקומה מחדש באמצעות השתלת דם טבורי. בניסוי, שכלל 36 חולים, נקלט השתל תוך 21 ימים בממוצע, כחצי מן הזמן הממוצע לקליטת שתל מדם טבורי המוכר בספרות המקצועית. גמידה סל כבר נמצאת במהלך ניסוי שלב III במוצר, ומצפה לתוצאות ב-2019.

בעלי המניות בחברה מלבד כת"ב (18%) ואלביט מדיקל (18%) הם חברת התרופות נוברטיס (כ-10%), שבעבר שקלה לרכוש את החברה אך העדיפה בסופו של דבר להישאר כמשקיעה, וכן קרנות ההון סיכון IHCV ו-IBF, וקרן שביט המשקיעה בחברות ישראליות מתחום מדעי החיים אשר נמצאות לפני הנפקה. כמו כן הצטרפה לגיוס האחרון הקרן VMS מהונג קונג.

עד היום גייסה החברה מעל 100 מיליון דולר, כאשר הגיוס האחרון בוצע ביוני 2017 ובו גייסה החברה 40 מיליון דולר לפי שווי של 160 מיליון דולר אחרי הכסף. חברת מג'נטה ת'רפיוטיקס, אשר פועלת פחות או יותר בתחום דומה לזה של גמידה סל אך רחוקה יותר ממנה מן השלב המסחרי, הונפקה לפני מספר חודשים ונסחרת לפי שווי של 480 מיליון דולר, לאחר ירידה קלה במחיר המניה.

השתלת דם טבורי גם במבוגרים

גמידה סל פיתחה טכנולוגיה ייחודית בתחום תאי הגזע, המאפשרת להרבות את תאי הגזע ולשפר את צפיפותם בתוך מנת תאים, וזאת מבלי לפגוע בתכונותיהם. המוצר המוביל שלה מיועד כאמור לטיפול בסרטן הדם באמצעות השתלת דם טבורי. היום הטיפול בסרטן הדם יכול לכלול הרס של מערכת החיסון של החולה ושיקומה מחדש באמצעות מה שמוכר לציבור כתרומת מח עצם. מדובר בתאי גזע המתפתחים למערכת חיסון חדשה לחולה. כיום כמות תאי הגזע במנת דם טבורי מתאימה רק לטיפול בילדים או מבוגרים עד משקל 45 קילו, משום שצפיפות תאי הגזע בכל מנה נמוכה מכדי להתאים לאדם מבוגר. לכן החולים המבוגרים מחפשים תרומת מח עצם מאדם בוגר (ולא מדם טבורי), אך לעיתים קרובות לא נמצאת תרומה מתאימה.

הטכנולוגיה של החברה מתאימה ונבחנת גם עבור טיפול במחלות גנטיות של מערכת הדם כגון אנמיה חרמשית, וכן יכולה להתאים להרבות תאים בתחומים אחרים, כגון לשם שיפור הטכנולוגיה החדשה לטיפול בסרטן באמצעות תרפיה תאית - CAR-T.

החברה מנוהלת על ידי ד"ר ג'וליאן אדמס, בן למשפחת נדל"ן קנדית, ומי שהביא לשוק מספר תרופות ובהן התרופה רבת המכר לטיפול בסרטן, Velcade. בראיון ל"גלובס" אמר בעבר אדמס כי הגיע לנהל את החברה משום שהמדע עליו מבוססת הטכנולוגיה שלה ריתק אותו. הוא החליף בתפקיד לפני כשנתיים את ד"ר יעל מרגולין שניהלה את גמידה סל לאורך רוב שנות קיומה.

באותו ראיון אמר אדמס כי "התחלנו לבנות את יכולות הייצור שלנו, ואנחנו נערכים לכך שכאשר הניסוי יצליח והמוצר יאושר, נוכל לשווק אותו. גם הודענו שאם נקבל אישור FDA למוצר, נבנה מתקן ייצור בישראל, בקריית גת".

גם וודנטרה מגייסת

חברה נוספת מהפורטפוליו של כלל ביוטכנולוגיה הודיעה היום על גיוס הון - וודנטרה העוסקת בתחום הולכה ממוקדת של תרופות לטיפול בסרטן אל בלוטת הלימפה. החברה הודיעה על השלמת גיוס של 26 מיליון דולר, לאחר שביולי האחרון הודיעה על גיוס 17.5 מיליון דולר, וכעת היא מדווחת על סגירת הסבב ועל הגדלתו. כת"ב השתתפה בגיוס ולאחריו תחזיק 36% בחברה. יתר המשקיעים היו ברובם אמריקאים.

וודנטרה פיתחה טכנולוגיה המאפשרת להוליך מולקולות תרופתיות לבלוטות הלימפה בגוף, כשהן תופסות "טרמפ" על חלבון בשם אלבומין. מבלוטות הלימפה יועברו התרופות באמצעות מערכת החיסון ישירות אל הגידול שאותו היא מנסה לחסל.

החברה עומדת לצאת לניסויים קליניים בטיפול בסרטן הלבלב עם מאפיינים גנטיים מסוג KRAS וסרטן ראש וצוואר עם מאפיינים גנטיים מסוג HPV. לחברה מספר מוצרים בפיתוח עצמאי וכן הסכמי פיתוח משותפים עם מספר חברות תרופות.