הנגידה של רוסיה: החברה הטובה של הרובל

בניגוד למצב בטורקיה, הבנק המרכזי הרוסי נהנה מעצמאות, והעומדת בראשו מקבלת גיבוי מהנשיא פוטין לטובת קידום יציבות חברתית

אלווירה נביולינה / צילום: רויטרס, Maxim Shemetov
אלווירה נביולינה / צילום: רויטרס, Maxim Shemetov

לרובל הרוסי יש חבר טוב שבו חושקים גם מטבעות של שווקים מתעוררים אחרים: בנק מרכזי שאפשר לסמוך עליו שירסן את האינפלציה.

הבנק המרכזי של רוסיה, בהנהגת הנגידה אלווירה נביולינה, מבדל את עצמו מבנקים מרכזיים אחרים בשווקים המתעוררים - בייחוד הבנק המרכזי של טורקיה - באמצעות תגובות פרואקטיביות לירידות המטבע ולעלייה באינפלציה.

"הנגידה נביולינה הוכיחה שהיא עצמאית", אמר פיוטר מטיס, אסטרטג מט"ח שווקים מתעוררים בראבובנק. "היא זוכה לכבוד רב ולאמון, והיא אמינה".

"הבנק המרכזי של טורקיה הוא בדיוק ההפך", הוסיף מטיס. "השוק בכלל אינו משוכנע שהבנק עשה מספיק כדי לייצב את המטבע".

המשקיעים חוששים כי לחץ פוליטי הוא שמונע מהבנק הטורקי להעלות את הריבית. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תיאר את העלאות הריבית כ"אימא והאבא של כל הרעות החולות".

העלאות ריבית מורידות את האינפלציה, אך הן גם מאיטות את הצמיחה הכלכלית, וזוהי הסיבה שכמה מנהיגים פופוליסטים, כמו ארדואן, מתנגדים להן.

אך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא משמיע חששות דומים.

פוטין יודע ש"אם רוצים להימנע מבעיות חברתיות, אינפלציה נמוכה היא הדרך הטובה ביותר", לדברי פר המרלונד, אסטרטג שווקים מתעוררים ראשי ב-SEB. המרלונד הוסיף שפוטין מוכן "להסתכן בבעיה קצרת הטווח של האטה בצמיחה".

"הקרמלין עשה את הבחירה שלו והחליט: 'אנחנו נאפשר לבנק המרכזי לעשות מה שהוא צריך לעשות, בגלל שזה מקדם יציבות חברתית", אמר האנליסט.

הבנק המרכזי של טורקיה אינו עורך מסיבות עיתונאים בעקבות פגישות ריבית, וקובעי המדיניות אינם נפגשים אף פעם עם משקיעים, לדברי מאטיס מראבובנק. לעומת זאת, כשנביולינה נכנסה לתפקידה ב-2013, היא ערכה את מסיבת העיתונאים הראשונה בתולדות הבנק המרכזי של רוסיה.

לעומת הבנק המרכזי של טורקיה, הוכיח הבנק המרכזי של רוסיה שהוא אינו חושש לנקוט פעולה לריסון האינפלציה והיחלשות הרובל. לאחרונה לקח הבנק פסק זמן מההעלאות ההדרגתיות של הריבית, וזאת לנוכח חוסר הוודאות לגבי סנקציות אמריקאיות פוטנציאליות נוספות נגד מוסקבה. בפגישת הריבית האחרונה של הבנק ביולי, הוחלט להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 7.25%.

בשבוע שעבר הודיע הבנק המרכזי של רוסיה כי יחדל לרכוש מטבעות זרים - כפי שהוא עושה בדרך כלל במסגרת התקנות הפיסקליות שלו - עד סוף ספטמבר לפחות, ובתגובה התאושש הרובל מהירידות שרשם באותו היום.

ב-2014, כשארה"ב והאיחוד האירופי הטילו סנקציות על רוסיה בגין סיפוח חצי האי קרים, והרובל רשם צניחה דרמטית, העלה הבנק המרכזי של רוסיה את הריבית מ-10.5% ל-17%.

עצמאותו של הבנק המרכזי של רוסיה הופכת את הנכסים הרוסיים, כולל הרובל, לאטרקטיביים יותר מנכסי שווקים מתעוררים אחרים, לדברי מאטיס. עם זאת, "עדיין מוקדם מדי להשקיע בנכסים רוסיים בשל הסיכוי להטלת סנקציות נוספות נגד רוסיה בנובמבר".