גבי אשכנזי: אין לי כוונה להיכנס לפוליטיקה בזמן הקרוב

אשכנזי התייחס היום בוועידת המשפיעים של חברת החדשות לסוגיית הגיוס לצבא של חרדים וערבים: "המציאות שבה לא כולם מתגייסים היא לא נכונה ולא טובה לחברה הישראלית" • עוד אמר כי אין הכרח שראש ממשלה או שר בטחון יהיו דווקא רמטכ"ל או איש צבא בכיר לשעבר

גבי אשכנזי / צילום: צילום מסך משידור החי  של חברת החדשות ביוטיוב
גבי אשכנזי / צילום: צילום מסך משידור החי של חברת החדשות ביוטיוב

הרמטכ״ל לשעבר גבי אשכנזי הממעט להתראיין הופיע היום (ב') בוועידת המשפיעים של חברת החדשות בירושלים, ואמר שאין לו כוונה להיכנס לפוליטיקה בזמן הקרוב. "אני מבסוט איפה שאני נמצא" אמר אשכנזי למראיין רוני דניאל. הוא גם נשאל אם יש לו עצה לרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, ואמר כי "בני הוא ילד גדול ואמר פעם שפוליטיקה היא אופציה, לא אובססיה. העצה עבורו היא ללכת עם מה שהוא מאמין."

כאשר נשאל בנוגע לגיוס חרדים וערבים לצבא, אמר אשכנזי כי "המציאות שבה לא כולם מתגייסים היא לא נכונה ולא טובה לחברה הישראלית". אשכנזי ציין כי הוא תמך במודל בו מי שלא מתגייס לצה״ל, מבצע שירות אזרחי או לאומי, כולל רוב החרדים והערבים במדינה.

עוד נשאל הרמטכ"ל לשעבר על הרקע וההכשרה של שר הביטחון, ובתגובה אמר כי אין הכרח שראש ממשלה או שר בטחון יהיו דווקא רמטכ"ל או איש צבא בכיר לשעבר. "שר הביטחון דהיום הוא ללא רקע צבאי, וכך גם היה בעבר כאשר משה ארנס היה שר הביטחון. אם הם מוקפים בצוות נכון של אנשים ומקיימים קשר שוטף, אחריות והבנה שכולנו משרתים את הביטחון, אין בכך בעיה. אין אצלנו משטר נשיאותי, האחריות היא משותפת".

אשכנזי נשאל על ידי דניאל על שלושה לילות רצופים במהלך הקדנציה שלו (2007-2011), בהם ישן בלשכתו בקריה, אך סירב לספק פרטים באיזה אירוע מדובר. "עזבתי את החדר בקריה רק אחרי שידעתי שכוחותינו חזרו לצד שלנו של מה שקרוי הקו הכחול".

"כאשר אתה רמטכ״ל והחיילים עוברים את הגבול, ואתה נשאר במשרד מאחור ואתה לא יכול להוביל, זו תחושה שמגבירה את תחושת האחריות. האם נתנו להם את כל הכלים, את היכולות להצליח במשימה. כשהייתי רמטכ"ל ראיתי את תמצית האחריות שלי בכך שאני מוודא שהאדם שעומד בראש הכוח קיבל את כל הכלים להצליח במשימתו."

אשכנזי נשאל על אישרור פעולה שנתן כרמטכ"ל כאשר הבן שלו נמצא בתוך הכוח בלבנון. "זה היה אישי מדי השאלה הזו" השיב אשכנזי. "אני חושב שזה אולי אפילו יותר קשה הרגע הזה, עבור הילדים עצמם. היה עליו נטל בגללי. הייתי מאוד גאה שהוא שירת בגולני ביחידה קרבית".