המשביר לצרכן בהפסדים - וילדי רמי שביט ישקיעו באג"ח שלה

קבוצת הקמעונאות של שביט רשמה ברבעון השני הפסד הקרוב ל-6 מיליון שקל, המצטבר ל-10 מיליון שקל במחצית השנה • לקבוצה יש אג"ח בכ-100 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות גבוהות של 9%-13% • מניית המשביר צללה ב-50% מתחילת השנה ומשקפת לה שווי של כ-140 מיליון שקל

קבוצת המשביר לצרכן ממשיכה במסורת הלא-מחמיאה של דוחות כספיים עם שורה תחתונה שלילית, המאפיינת אותה בשנים האחרונות. את הרבעון השני של 2018 סיכמה בהפסד של קרוב ל-6 מיליון שקל, המצטבר ל-10 מיליון שקל בתקופת המחצית. זאת, בהמשך להפסד של 9 מיליון שקל שהציגה קבוצת הקמעונאות בשנת 2017 כולה.

ב-3.5 השנים האחרונות (2015 עד מחצית 2018) הפסדי המשביר מתקרבים ל-60 מיליון שקל. מניית המשביר 365  צללה בכ-50% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-140 מיליון שקל.

על רקע הדוחות הכספיים השליליים, והשחיקת הניכרת במחיר המניה, פועל המנכ"ל ובעל השליטה במשביר, רמי שביט, להדק את הקשר בין החברה לשלושת ילדיו (הבוגרים), שמתכוונים על-פי דיווח של המשביר להשקיע עד 1.5 מיליון שקל (בחלוקה שווה) באג"ח של החברה. המשביר הוסיפה בנושא כי הרכישות יבוצעו "בהתאם לשיקול-דעתם של כל אחד מילדיו" של שביט, ובכפוף לכך שהחזקות האב במניות החברה לא יעלו על 90% מהונה של המשביר (כיום מחזיק שביט ב-66% מההון). 

במקביל, דירקטוריון המשביר אישר רכישה עצמית של אג"ח סדרה ד' בהיקף של עד 10 מיליון שקל, והחברה כבר הספיקה להשקיע קרוב לחצי מיליון שקל ברכישת אג"ח, שיימחקו מהמסחר.

למשביר יש שתי סדרות בהיקף כולל של קרוב ל-100 מיליון שקל, כמחצית הסכום אג"ח להמרה, הנסחרות בתשואות גבוהות של 9%-13%. זאת, לאחר שמוקדם יותר השנה פרעה החברה את סדרת אג"ח ב' שלה במלואה, בהיקף 22 מיליון שקל, וכן ביצעה פדיון חלקי של סדרה ד'. מועד תשלום הקרן הקרוב על אג"ח ד' הוא בסוף השנה, ותשלום הקרן הראשון בסדרה הנוספת (ה') הוא בעוד כשנתיים (יוני 2020). 

המשביר - תעודת זהות
 המשביר - תעודת זהות

ירידה בהכנסות משערוך אופציות

בדוחות הכספיים מעדכנת המשביר כי בסוף הרבעון השני החברה עמדה בכל אמות-המידה הפיננסיות שלהן התחייבה מול המחזיקים, לאחר שלפני כשנה (בספטמבר 2017) חרגה מחלק מהן, ובשל כך הגדילה את שיעור הריבית בגינן למשך כמה חודשים, עד שחזרה לעמוד בתנאים הנדרשים.

עוד מציינת המשביר כעת כי "אין חשש סביר שהחברה לא תעמוד בהתחייבויותיה הקיימות והצפויות בהגיע מועד קיומן, לרבות יכולתה לעמוד בפירעון איגרות החוב שהונפקו על-ידה".

הדירקטוריון מונה כמה סיבות התומכות באמירתו, ובהן השלמת עסקת מכירת רשת הדראגסטורים ניו-פארם לשופרסל בסוף 2017 תמורת כ-130 מיליון שקל, ואת רצון החברה לממש פעילויות קטנות ולהכניס שותף לפעילויות המרכזיות שלה.

אחרי לא מעט גלגולים ושינויים בשנים האחרונות, כיום לחברה (בשמה המלא "המשביר 365 החזקות") שני תחומי פעילות עיקריים: בתי הכלבו הנושאים את שמה ואחראים על מרבית הכנסותיה (יותר מ-90%), ותחום החזקות ומועדוני לקוחות - קלאב 365, שבו היא מציעה כרטיס אשראי חוץ-בנקאי שמנפיקה חברת ויזה כאל.

בשורה העליונה, הכנסות המשביר לרבעון השני נשחקו ב-8% ל-229 מיליון שקל בהשפעת עיתוי חג פסח שחל ברבעון הראשון (ובשנה שעברה ברבעון השני), ובמחצית השנה נחלשו ההכנסות ב-1.5% ל-475 מיליון שקל.

מפילוח הפעילויות למגזרים ניכרת ירידה משמעותית ברווח של פעילות בתי הכלבו, גם בתקופת הרבעון וגם במחצית השנה, ובמשביר מציינים כי החברה נהנתה משיפור בפעילות מחלקות האופנה של בתי הכלבו, ומנגד נפגעה מפעילות מחלקות הקוסמטיקה שלהם.

במשביר מסבירים כי על רקע השינויים בשוק הקמעונאות והתחרות המתגברת בענף, "פועלת החברה למיצובה מחדש של הרשת באמצעות הגדלת וייחוד מגוון המוצרים על-ידי יבוא מותגים בינלאומיים בבלעדיות". זאת, נוסף על בנייה מחדש של מחלקת הילדים, הרחבת המגוון והגדלת מחלקות הספורט, אביזרי אופנה והנעליים, וכן הרחבת פעילות המותג הפרטי במוצרי בסיס (בייסיק). הרווח המגזרי של הפעילות הנוספת של המשביר (החזקות ומועדוני לקוחות) רשם מגמה חיובית בשתי התקופות.

עוד בסיכום רבעוני מציגה המשביר ירידה ניכרת בהכנסות בגין שערוך אופציות, שניתנו לשני המשקיעים המוסדיים במשביר - הכשרה חברה לביטוח והפניקס, במסגרת הקצאות הון שבוצעו בשנים 2014-2015. שוויין הכלכלי של האופציות מוערך בדוחות ב-12 מיליון שקל.

ההשקעות שביצעו הפניקס והכשרה ביטוח במשביר, ייצרו להן הפסדים (על הנייר) של כמה עשרות מיליוני שקלים במצטבר, שכן הן בוצעו לפי שווי חברה של יותר מ-400 מיליון שקל למשביר, "אחרי הכסף". בשל שחיקת הערך הניכרת וכחלק מההסכם בין המשביר לשני הגופים, ביוני האחרון נדרשה המשביר לפצות את הפניקס, וביצעה לה הקצאה של 5% נוספים ממניותיה. אם לא יחול שינוי דרמטי בשוויה, תידרש למהלך דומה בהמשך גם מול הכשרה ביטוח.