מצעד התירוצים של מעלימי המס: "איבד" קבלה בסך 330 א' ש'

מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בירושלים רבתי, אשר כלל 159 ביקורות, חשף אי-רישום הכנסות ב-15% מבין העסקים שנבדקו

העלמת מס / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
העלמת מס / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

"מצעד התירוצים היצירתיים" ששומעים מבקרי מס הכנסה ממעלימי מס נמשך גם השבוע, כאשר את ראש המצעד הפעם כבש דווקא רואה חשבון, שאמור להיות מודע היטב לחוקי המס השונים. במסגרת ביקורת במשרדו של רואה החשבון התגלו בחשבון הבנק שלו שתי העברות בנקאיות בסך של 44 אלף שקל, אך לא נמצאו חשבוניות מס שמגבות את הסכומים הללו. להפתעתם של מבקרי מס הכנסה, אותו רואה חשבון טען כי "לצערי חשבתי שיש לי 7 ימים להוציא חשבונית מס קבלה. אני רושם פעם בשבוע". מן הסתם, "רישום שבועי" שכזה מנוגד לחוקי המס.

האירוע התרחש במסגרת מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בירושלים והסביבה, אשר כלל 159 ביקורות בבתי עסק בתחום המסחר, השירותים והמקצועות החופשיים. מהביקורות, שנוהלו בפיקוח פקיד שומה ירושלים 3, עלה כי בקרב 15% מבין העסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין.

כך, בביקורת בנגריה נמצאה הזמנת עבודה כתובה על דף, בו נרשם כי התקבלו סך 300 אלף שקל על חשבון עבודה. לאחר שהתברר כי הסכום לא הופיע בספרי העסק, הנגר אמר למבקרים כי "איבד" את הקבלה, והבטיח: "אח שלי נמצא פה רוב הזמן, אנחנו נחפש את הקבלה ונביא לכם למשרד".

בדוכן פירות בשוק מחנה יהודה נמצא כי פדיון המכירות עד לשעת הביקורת עמד על 6,000 שקל, שלא נרשמו בספרי העסק, ובעל הדוכן הסביר את השיטה שלו כך: "אני מתנהל כמו שאר בעלי החנויות בשוק, כל ההכנסות מדווחות לרואה חשבון ומופקדות בחשבון העסקי".

עוד במהלך המבצע, בחנות לחומרי בניין בירושלים נמצא כרטיס לקוח ידני, שנרשם בו שהתקבלה מקדמה בסך 4,000 שקל שלא תועדה. תגובתו של בעל העסק הייתה יצירתית, כאשר הציע כי "יכול להיות שזה היום בו נפל אחד העובדים מהטרקטור". 

בביקורת במשרד אדריכלים נמצאו העברות בנקאיות בסך של 12 אלף שקל וצ'ק בנקאי, שלא נרשמו בספרי העסק, והאדריכל הסביר כי "את הצ'ק קיבלתי היום ולא הספקתי לרשום. לגבי ההעברות הבנקאיות, הילדים בחופש, וגם לא הספקתי לרשום".

עוד התגלה כי קבלן מצבות נהג לגבות אגרה על כל מצבה שהוא מתקין, בסכום הכולל בסך 60 אלף שקל, כשלטענתו "מדובר באגרות שמועברות לחברה קדישא".

פעילות הביקורת בירושלים נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.