עו"ד בן-ארי על תיקי נתניהו: לא נקבל החלטה בלחץ של זמן

פרקליטת מחוז ת"א: "אנחנו רוצים דבר אחד – לברר את האמת בנוגע לחקירות נתניהו, גם אם זה לוקח יותר זמן ממה שהאדם בסלון חושב שזה צריך לקחת. לא אהיה מוכנה בגלל לחץ של זמן להמליץ על משהו שלא אהיה בטוחה בו" • ח"כ עו"ד רויטל סויד: "יש סחבת בחקירות נתניהו – חד-משמעית"

עו"ד ליאת בן ארי / שלומי יוסף
עו"ד ליאת בן ארי / שלומי יוסף

"אנחנו רוצים דבר אחד - לברר את האמת בנוגע לחקירות נתניהו. גם אם זה לוקח יותר זמן ממה שהאדם בסלון חושב שזה צריך לקחת. צריך לסמוך עלינו. אנחנו עובדים שעות ארוכות. קיצור הזמן (של החקירה. ח',מ') לא יכול לבוא על חשבון האמת. אני לא אהיה מוכנה בשום פנים ואופן בגלל לחץ של זמן להמליץ על משהו שלא אהיה בטוחה בו".

כך אמרה היום (ג') עו"ד ליאת בן-ארי, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), שמובילה בימים אלה את ליווי חקירות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתיקים 1000, 2000 ו-4000. בן-ארי אמרה את הדברים בוועידת פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין בתל-אביב.

בן-ארי הכחישה את הפרסומים כאילו היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, עיכב בקשות שלה שנועדו לקדם את החקירות. "זה בהחלט לא נכון. אנחנו עובדים בשיתוף-פעולה מלא. אני מדברת עם היועמ"ש כמעט כל יום, והכול בסדר. אין סחבת. יש אחריות מקצועית. אסור שראש ממשלה ימשיך או לא ימשיך לכהן בגלל החלטה שהתקבלה בשל לחץ ציבורי (על סחבת. ח',מ')".

בן-ארי הוסיפה ואמרה כי "אחריות כבדה מוטלת על כתפינו היום כשאנחנו צריכים לומר מה עמדתנו בכל אחד מתיקי נתניהו. יש תיק 1000 ו-2000, אבל יש את תיק 4000. קל להגיד שצריך לקבל הכרעה בתיק 1000 ו-2000 לחוד, אבל הדברים קשורים אחד בשני, וההחלטה היא להגיש ליועמ"ש המלצה אחודה לגבי כל התיקים, וזה מה שנעשה. אנחנו עוסקים בזה יום-יום ושעה-שעה, ועבודתנו לא פשוטה".

עו"ד בן-ארי ביקשה להימנע מלנקוב במונח "סחבת בחקירות". לדבריה, "יש תיקים חשובים, ואנחנו עושים כמיטב יכולתנו". בן-ארי הסכימה עם אמירת המנחה, ניסים משעל, ש"קשה להיות ליאת בן-ארי בימים אלה".

ניצב (בדימוס) מני יצחקי, לשעבר ראש אגף החקירות במשטרה, אמר כי "משך החקירה בתיקי שחיתות ארוך יותר, כי המורכבות בהם מאופיינת בקשר שתיקה של חשודים שחוששים מהפללה עצמית". לדברי יצחקי, "חשיפת השחיתות מורכבת והיא מתחת לרדאר".

ח"כ עו"ד רויטל סויד מהמחנה הציוני, לשעבר סנגורית פלילית, אמרה כי "יש סחבת בחקירות נתניהו - חד-משמעית". לדברי סויד, "לא חשבתי כך עד לפני כמה חודשים, אבל יש התמהמהות שהיא לא ברורה".

סויד הבהירה כי "אני לא אומרת שיש יד מכוונת של מישהו מאחורי הקלעים שמעכב את החקירות. אולי זה קורה כי יש משיכה של זמן כתוצאה מעומס, אבל יש סחבת, ואנחנו לא יכולים לתת לזה יד. יש פגיעה חמורה באמון הציבור במערכת המשפט, ויש אובדן אמון ביועץ המשפטי לממשלה ברמה האישית. לפרקליטות יש אחריות לנסות לגרום לכך שאובדן האמון - לא תהיה לו תשתית". ולכן, לדברי סויד, בתיקי 1000 ו-2000, שנפתחו לפני כשנתיים, הייתה צריכה כבר להיות הכרעה של הפרקליטות האם להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע נגד נתניהו.

עו"ד  רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים ציבוריים-חוקתיים, תמך בעו"ד בן-ארי ואמר: "אנחנו משתדלים לעשות כמה שיותר מהר כל החלטה. ההנחות שיש סחבת ושיש מהירות יתר - לא יכולות לחיות ביחד".

לדברי עו"ד נזרי, "בפרשת 4000 לפני 4-5 חודשים נחתם הסכם מדינה עם ניר חפץ, וההסכם הזה הביא איתו עשרות קלטות של שמע. מה צריך לעשות בנקודה זו? זה לוקח אותנו חודשים קדימה. לסתום את אוזנינו? אולי יש ראיות מרשיעות או מזכות בשיחות אלה. האחריות שלנו היא לשמוע את ההקלטות".

עוד אמר עו"ד נזרי: "הפרקליטים עוברים על זה ועושים לילות כימים. לא אנקוב בהערכת זמן מדויקת, זה לא יקרה עוד יותר מדי זמן. יש דיונים עתיים שדנים בנושאים האלה, אני מניח שהחלטות כאלה יתקבלו ב-2019 בחציו הראשון בתקווה. במשפטים זה לא מתמטיקה, עדיין לא נגמר התיק. עדיין צריך לבחון את הדברים".