הפחתת השווי של יצרנית הטמפונים שוב פגעה בתוצאות עלבד

ירידת ערך מוניטין של קרוב ל-15 מיליון שקל שרשמה עלבד בגין הפחתת השווי של חברת רוזתם, הובילה אותה להפסד של 4.5 מיליון שקל ברבעון השני של 2018 • הכנסות הרבעון השני של עלבד הגיעו ל-388 מיליון שקל - וסייעו לשיפור הרווח הגולמי

מפעל עלבד בדימונה / צילומים: אתר חברת אורון
מפעל עלבד בדימונה / צילומים: אתר חברת אורון

ירידת ערך מוניטין של קרוב ל-15 מיליון שקל, שרשמה חברת עלבד  בגין החברה-הבת רוזתם הובילה אותה להפסד רבעוני של 4.5 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של יותר מ-8 מיליון שקל ברבעון המקביל. השפעת ירידת הערך באה לידי ביטוי גם בתוצאות הכספיות של מחצית השנה הראשונה, שבסיכומה הרווח הנקי של עלבד צנח בכ-70% לפחות מ-5 מיליון שקל.

רוזתם, העוסקת בייצור ושיווק מוצרי היגיינה נשית (טמפונים), נרכשה על ידי עלבד בשנת 2010 מידי צמד היזמים אהוד פוזיס ורמי קלוגר, לפי שווי חברה של כ-65 מיליון דולר. במסגרת העסקה שילמה עלבד לשני הבעלים כ-28 מיליון דולר, ויתרת הסכום יועדה לניכוי חובות למוסדות פיננסיים, הלוואות בעלים והתחייבויות. 

רוזתם הוקמה בשנת 1982, ולאורך השנים הצליחה להפוך לספק בלעדי של רשתות קמעוניות מובילות בארה"ב ולתפוס נתח שוק משמעותי משוק הטמפונים האמריקאי.

מאז אותה רכישה שוויה של רוזתם כבר הספיק להישחק, וגרר את עלבד להפסד של יותר מ-21 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2014, מסיבה דומה להפסד הרבעוני הנוכחי. בעלבד ציינו בדוחות הכספיים כי לאחר הפחתת השווי שנעשתה "לאור סימנים המצביעים על צורך בבחינת ירידת ערך", יתרת המוניטין עומדת על 66 מיליון שקל.

מלבד טמפונים, עלבד, הנמצאת בשליטת מושב משואות יצחק, עוסקת בייצור ושיווק מגבונים לחים ומוצרי ספיגה, והכנסותיה העיקריות (יותר מ-90%) הן מחו"ל. מנכ"ל החברה הוא דן מסיקה, והיו"ר הוא אמנון ברודי.

ברודי מסר כי "במבט אל עבר המחצית השנייה של השנה אנו מעודדים מקבלת אישור מינהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA) לטמפון החדשני G4 ומזהים עניין גובר בקרב לקוחות חדשים במזרח ובשוק האמריקאי לטמפון הכותנה, ולפיכך צופים כי הכנסות מגזר ההיגיינה הנשית ישובו לצמוח, וברמת רווחיות גבוהה יותר".

מוצריה של עלבד בתחום הטמפונים (המהווים 12% מהכנסות החברה) מיוצרים כיום במפעל החברה בקיסריה, שבהרחבתו הושקעו כ-16 מיליון שקל בשנת 2017, ומשווקים לשוק המותגים הפרטיים של רשתות השיווק (פרייבט לייבל).

בדוחות 2017 העריכה עלבד כי היא הספק הגדול ביותר בארה"ב בשוק הטמפונים הפרטיים, והיקף מכירותיה בשוק האמריקאי היווה אז 75% מסך מכירותיה בתחום. זאת בנוסף לפעילות שיש לה באירופה, דרום אמריקה ושווקים מתפתחים.

ב-2017 ההכנסות מפעילות זו נשחקו ב-5% ל-192 מיליון שקל בהשפעת התגברות התחרות ושחיקת הדולר, והובילו גם לשחיקה בשיעור הרווח הגולמי מהן. במבט קדימה העריכה אז עלבד כי בשנה הנוכחית היא תהנה מצמיחה בפעילות "בשל התקשרות החברה עם מותג מוביל בתחום מוצרי ההיגיינה הנשית מכותנה".

למרות זאת, מתחילתה של 2018 השחיקה בהכנסות אותה פעילות נמשכת, עם ירידה של 6%-7% ברבעון ובמחצית, ובהמשך לירידת הערך עברה להפסדים תפעוליים בהיקפים דומים (כ-15 מיליון שקל וכ-13 מיליון שקל ברבעון ובמחצית).

מלבד הפחתת הערך שפגעה בתוצאות עלבד, בפעילות השוטפת עלבד נהנתה משינויי מט"ח - שתמכו בצמיחה של 7% בהכנסותיה הרבעוניות ובתקופת המחצית. כך, הכנסות הרבעון השני של עלבד הגיעו ל-388 מיליון שקל ובמחצית השנה הסתכמו ב-764 מיליון שקל, וסייעו לשיפור הרווח הגולמי בשתי התקופות.