איך מסר ללקוח אחרי הנפקה גדולה הפך לבעיה שנגמרה בהדחה

עובד בבנק הבינלאומי UBS חשף את זהותו של משקיע, שמכר מניות זמן קצר אחרי הנפקה ראשונית גדולה בהונג קונג • הוא הפר את סודיות הלקוח - וגרם לחקירה פנימית, שבסופה הודח עובד בכיר בבנק

סניף UBS  בהונג קונג /צילום: רויטרס Bobby Yip
סניף UBS בהונג קונג /צילום: רויטרס Bobby Yip

בנקאי של UBS שעבד בשנה שעברה על הנפקה ראשונית גדולה בבורסת הונג קונג, חשף את זהותו של משקיע שמכר מניות זמן קצר אחרי ההנפקה. הוא עשה זאת תוך הפרת סודיות הלקוח וגרם לחקירה פנימית, שבסופה הודח עובד בכיר בבנק - כך לפי מקורות יודעי דבר.

אותו עובד בבנק השווייצי הבינלאומי שלח מסר לחברת הביטוח ז'ונגאן אונליין (ZhongAn), שבו שחשף את זהותו של משקיע שקנה מניות בהנפקת החברה בספטמבר 2017, ומכר אותן במהירות ברווח. בין המשקיעים שתמכו בז'ונגאן היו מייסדי ענקיות האינטרנט הסיניות עליבאבא גרופ וטנסנט הולדינגס. 

החשיפה, אחרי הנפקה ש-UBS שימש בה חתם יחד עם בנקים נוספים, היוותה הפרה של חוק סודיות הלקוח שמקובל בחברות בוול סטריט. חברות ניירות הערך והבנקים הגדולים מתחייבים במקרים רבים שזהות לקוחותיהם, כולל משקיעים, תישמר בסוד - אם היא אינה פומבית או מחויבת להתפרסם מתוקף דרישה משפטית כלשהי.

פירוש הדבר הוא שאסור להן להעביר את זהות הלקוח לחברה המנפיקה או לידיעת לקוחות אחרים. החקירה בבנק השווייצי הקיפה כמה עובדים בצוות שיווק המניות באסיה ושני עובדים עזבו מאז את UBS, כולל בנקאי בכיר שניהל את הצוות במועד האירוע.

ל-UBS יש בעיה מיוחדת עם הנפקות באסיה. במארס מסר הבנק שרשות ניירות הערך בהונג קונג השעתה אותו מהשתתפות בהנפקות ראשונית לציבור (IPOs) לשנה וחצי בעקבות פרשה אחרת, והוא ערער על ההחלטה. העונש המוצע במקרה ההוא, שנוגע להנפקת מניות ש-UBS חיתם לפני שנתיים, כולל גם קנס בסך כ-15 מיליון דולר.

מניית חברת הביטוח המקוון ז'ונגאן מההנפקה לפני כשנה
 מניית חברת הביטוח המקוון ז'ונגאן מההנפקה לפני כשנה

בזמן שהבנק ממתין להכרעה בערעור שהגיש מותר לו לחתום מכירת מניות, ולתת חסויות להנפקות. הבנקים שנותנים חסות להנפקה מבצעים בדיקת נאותות לחברות וכן את ההקצאה של המניות בהנפקה למשקיעים השונים. 

ז'ונגאן, החברה שההנפקה שלה גרמה לפרשה האחרונה, היא חברת ביטוח מקוון משנגחאי שמייסדיה כוללים את המיליארדרים ג'ק מא ופוני מא (עליבאבא). המשקיעים בה כוללים את קבוצת השירותים הפיננסיים Ant ואת קבוצת השקעות הטכנולוגיה היפנית סופטבנק. ההנפקה הראשונית של החברה, שגייסה 1.75 מיליארד דולר ארה"ב, הייתה השנייה בגודלה בהונג קונג בשנה שעברה.

אחרי שהמניה החלה להיסחר, חברת השקעות שקיבלה מניות בהקצאה מכרה אותן. מימוש כזה אינו יוצא דופן, בייחוד אם מניית החברה עולה אחרי הרישום למסחר. מניית ז'ונגאן עלתה ב-9.2% בהשקת המסחר בסוף ספטמבר, והגיעה ל-93.65 דולר מקומי כעבור שבוע, ממחיר הנפקה של 59.70 דולר מקומי.

UBS גילה מאוחר יותר שעובד במחלקת שוק המניות שלו באסיה שיגר לז'ונגאן מסר שבו הוא דיווח לה על מכירת המניות וחשף את זהות חברת ההשקעות שמכרה אותן, לפי המקורות שהיו מעורים בעניין. זהות העובד עצמו אינה ברורה.

לפי כמה מקורות, בקשר לחקירה הזו הבנק השעה את מישל לי, ראש צוות שוקי המניות באסיה. לי, שכיהן גם בוועדת ההשקעות האזורית של הבנק וכמנהל זמני של ההשקעות בסין, אכן עזב לאחרונה את הבנק.

מניית ז'ונגאן, אגב, איבדה גובה מאז ההנפקה לפני כשנה, וכעת היא נסחרת בכ-40% מתחת למחיר ההנפקה שלה. החברה שנוסדה לפני חמש שנים, עם שווי שוק של 6.6 מיליארד דולר, מוכרת ביטוחים נגד צגי טלפונים ניידים שבורים או שרוטים וטיסות מעוכבות. הפרמיות שלה עולות במהירות, אבל כך גם הפסדיה.