המשקיעים באיטליה חוששים מתקציב שיתפיח החוב הלאומי

תקציב הסתיו של המדינה בעלת הכלכלה השלישית בגדולה בגוש האירו, אם יאושר, עלול לנפח את החוב לרמה שלא ניתן יהיה לעמוד בה • איטליה היא הלווה הגדולה ביותר בגוש האירו

הפרלמנט האיטלקי /צילום : רויטרס Tony Gentile
הפרלמנט האיטלקי /צילום : רויטרס Tony Gentile

הסערות בזירה הפוליטית באיטליה טלטלו השנה את שוקי ההון בעולם, ומאז מוכרים המשקיעים מניות ואג"ח אירופיות, מחשש לצרות נוספות בעתיד.  

פער התשואה בין האג"ח האיטלקיות לגרמניות - שמשקף את הפרמיה שדורשים המשקיעים כדי להחזיק בנכסים איטלקיים במקום במקביליהם האירופיים הבטוחים יותר - העפיל באוגוסט לשיא של חמש שנים, על פי נתוני Tradeweb. התשואה על אג"ח איטלקיות לעשר שנים קפצה ליותר מ-3% - הרמה הגבוהה ביותר מ-2014.

קרנות המניות האירופיות מדווחות על זרימות כספים החוצה כבר 25 שבועות ברציפות, על פי נתוני EPFT Global, שמסקרת קרנות אלה. שיעור המניות של חברות שפועלות מגוש האירו בתיקי השקעות עולמיים התכווץ לרמה הנמוכה ביותר מאז השיק הבנק האירופי המרכזי (ECB) את תוכנית רכישת האג"ח המסיבית שלו בינואר 2015, על פי נתוני המוסד לפיננסים בינלאומיים.

"איטליה פגעה קשות בהלוך הרוח של המשקיעים", אמר ריצ'רד סלדנהא, מנהל קרנות מניות ב-Aviva אינווסטורס.

המשקיעים חוששים שממשלת איטליה תכריז בסתיו על תקציב שיתפיח את החוב הלאומי של המדינה לרמה שלא ניתן לעמוד בה, ויחריף עוד יותר את המתח עם נציבות האיחוד האירופי. 

"אני אעקוב מאוד מקרוב אחר התקציב של איטליה. אם זה יעבור באופן חלק, אנשים יתחילו שוב לבחון את המניות האירופיות", אמר סלדנהא. 

מהטוב ביותר לגרוע ביותר
 מהטוב ביותר לגרוע ביותר

במדינה שכלכלתה צפויה לצמוח השנה ב-1.2%, מכיל מצע הקואליציה החדשה הבטחות - וביניהן מס אחיד שבמסגרתו ישלמו כולם את אותו שיעור המס, ורפורמה בהכנסות ובפנסיה של האזרחים - שפירושן הוצאה ממשלתית נוספת ברמה של 4.5%-7% מהתמ"ג, להערכת UBS.

הרבה מאוד מוטל על כף המאזניים. איטליה היא הלווה הממשלתית הגדולה ביותר בגוש האירו. משקיעים זרים ומשקי בית מכרו בקיץ הנוכחי אג"ח איטלקיות, והבנקים האיטלקיים קנו אותן בקצב המהיר ביותר מאז משבר האג"ח בגוש האירו. פירושו של דבר הוא שכל ירידה שהיא באג"ח האיטלקיות תגביר את הלחץ על הלימות ההון הנמוכה של הבנקים, ותמריץ אותם לרכוש אג"ח נוספות, על פי דוח של חברת המחקר TS Lombard.

לאחרונה נוצר לחץ על הנכסים האיטלקיים מכיוון שה-ECB מבטל בהדרגה את תוכנית רכישת האג"ח שלו במטרה לסיימה עד סוף 2018. סוחרים מדווחים שהנזילות בסחר האג"ח הולכת ומידרדרת, והיציבות הפוליטית של גוש האירו מוטלת שוב בספק.

"בתרחיש הגרוע ביותר עלול הגירעון התקציבי להוביל להרחבה חדה נוספת של פער התשואות בין האג"ח האיטלקיות לגרמניות, כשה-ECB כבר לא יתמוך בשווקים כפי שעשה בעבר", אמר מוחמד קזמי, מנהל השקעות ב-Union Bancaire Privee.

בתחילת השנה היה קזמי אופטימי לגבי איטליה, אך הוא מספר כי יצא מהפוזיציות שלו באג"ח האיטלקיות ברגע שנפתח מו"מ קואליציוני בין מתיאו סלביני, מנהיג מפלגת הליגה הצפונית המתנגדת להגירה, ללואיג'י די מאיו, מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים.

באופן כללי מעדיף קזמי לאחרונה חשיפה לאג"ח אמריקאיות על פני חשיפה לאג"ח אירופיות, למקרה שחולשתה של איטליה תתפשט לשאר מדינות האיחוד האירופי.

מדד S&P 500 רשם ביצועים טובים יותר בכ-9% ממדד סטוקס אירופה 600 מאמצע מאי, לאחר הדלפת טיוטת ההסכם על תוכנית ממשלתית של איטליה לכונן בגוש האירו הליך שיאפשר למדינות החברות לצאת מהאירו. כמו כן הכיל המסמך הצעה לבקש מה- ECB למחוק חובות ממשלתיים בשווי כולל של 250 מיליארד אירו (296 מיליארד דולר).

מפלגת חמשת הכוכבים והליגה הצפונית אמרו לאחר מכן שהטיוטה מיושנת וכי בוצעו בה שינויים משמעותיים.

חולשת המניות האירופיות מתרחשת למרות איתנותם של נתוני היסוד הכלכליים. מדד Citi Economic Surprise Index לגוש האירו שב להיות חיובי לראשונה בתקופה של שישה חודשים, בעוד שמדדי ארה"ב ויפן הפכו שליליים. מדד סטוקס אירופה 600 עומד לרשום עליה של 10% ברבעון השני, על פי נתוני תומסון רויטרס.

"גם אם אומדני השווי באירופה אטרקטיביים יותר, עדיין אין התפתחויות פוליטיות חיוביות", אמר פרנסואה סווארי, סמנכ"ל השקעות ב-Prime Partners בז'נבה.

המניות האיטלקיות איבדו במהירות את תואר המניות בעלות הביצועים הטובים ביותר של השנה, וכעת הן נמנות עם בעלות הביצועים הגרועים ביותר.

באמצע מאי היו ביצועי המדד העיקרי באיטליה, FTSE MIB, מתחילת השנה טובים יותר ב-10% מביצועיו של מדד סטוקס אירופה 600, אך מאמצע מאי היו ביצועי המדד האיטלקי נמוכים בכ-14% מביצועי מדד המניות האירופיות. במאי וביוני נרשמו מכירות האג"ח האיטלקיות החודשיות הגדולות ביותר בקרב משקיעים זרים, על פי נתוני ה-ECB.

חלק מהמשקיעים רואים זאת כנקודת כניסה אטרקטיבית, אך אחרים חוששים שהמשבר בשוקי ההון של טורקיה עלול להחריף עוד יותר את הבעיות באיטליה. בנקים איטלקיים כמו אוניקרדיט נמנים עם בעלי החשיפה הרבה ביותר לאג"ח הטורקיות, ועקב כך צלל מדד הבנקים האיטלקי ב-28% מחודש מאי. חלק מהמשקיעים חוששים שהטלטלות הפוליטיות בטורקיה עלולות להעמיק את הפילוג הפוליטי באירופה בסוגיית ההגירה - סוגיה שמעוררת מחלוקת חריפה באיטליה ובמדינות אחרות.

"למה שקורה בטורקיה יש השפעה ישירה על איטליה", אמר גרנט פטרקין, בכיר ב-Manulife Asset Management. "אני לא חושב שאיטליה עדיין נחלצה מצרותיה".