טיסת רדבול למאדים: נאס"א בודקת אפשרויות למסחור משימות

מנהל נאס"א החדש חשף את קיומה של ועדה לבדיקת היתכנותה של הסחרת פעילויות הגוף הממשלתי הפדרלי • חלק מתוכניות אלה עשויות להכיל חסויות מוצר מצדם של אסטרונאוטים, ואפילו מכירת הזכויות להמציא שמות לרקטות ולחלליות

ג'ים בריידנסטין, מנהל נאס"א / צילום: Reuters
ג'ים בריידנסטין, מנהל נאס"א / צילום: Reuters

המנהל החדש של נאס"א להוט להפריט את טיסות החלל, וזה עשוי להוביל לכמה גישות חדשות למיתוג... בין אם אתם אוהבים את זה ובין אם לא.

המנהל, ג'ים בריידנסטין, חשף את קיומה של ועדה מטעם המועצה המייעצת של נאס"א לבדיקת היתכנותה של הסחרת פעילויות הגוף הממשלתי הפדרלי במסלולים הלווייניים הנמוכים במטרה להקטין עלויות, כאשר במקביל תתמקד נאס"א בירח ובמאדים. חלק מתוכניות אלה עשויות להכיל חסויות מוצר מצדם של אסטרונאוטים, ואפילו מכירת הזכויות להמציא שמות לרקטות ולחלליות. אתם תוכלו לראות תמונה של אסטרונאוט על חפיסת דגני בוקר, או שטיסת חלל בשם "רד בול" תתבצע לכוכב האדום.

יו"ר הוועדה מייק גולד אמר שהוועדה תשקול גם לבטל תקנות "מיושנות, כדי לאפשר לאסטרונאוטים אמריקאים לתמוך בפעילויות פרטיות מתחנת החלל הבינלאומית. חברות לא יצטרכו "לפנות לאסטרונאוטים רוסים" לצורך פעילויות פרטיות, אמר גולד, והוסיף כי האסטרונאוטים יוכלו גם להופיע בפרסומות קולנוע.

בריידנסטין הדגיש כי אינו יודע אם הסחרה כזו אפשרית (לפיכך הוקמה הוועדה). עם זאת, הוא ציין שההסחרה עשויה לסייע לנאס"א להתחרות בחברות טיסות חלל פרטיות. בארה"ב קיים מחסור בטייסים צבאיים מכיוון שהם יכולים לעשות יותר כסף בחברות תעופה, לטענת בריידנסטין, וייתכן שתיווצר בעיה דומה אם יפותו הטייסים בידי חברות כמו SpaceX. בריידנסטין ציין גם שההסחרה עשויה להרחיב את השפעתה של נאס"א על התרבות הפופולרית.

לא יהיה זה מפתיע אם יעורר המהלך התנגדות משמעותית. מדענים, למשל, אינם מחבבים תמיד את ההסחרה של עבודתם. נאס"א היתה תמיד בבחינת מרחב "בטוח" לעבודה מדעית טהורה. כמו כן לא ברור אם הענקת החסות ומכירת הזכויות להמצאת שמות עלולות ליצור עיוותים במשימות החלל עצמן. האם יתחרו אסטרונאוטים על תפקידים על בסיס התאמתם לתפקיד, או על בסיס ההזדמנות לזכות בעסקת חסות רווחית? קיימים כמה חששות אתיים ומעשיים שאותם תצטרך נאס"א לשקול לפני שתפתח לרווחה את השער.