מי התחזה לבכירי עיריית ת"א ותרם למאבק נגד מגדלים?

לאחרונה השלימה עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" גיוס תרומות לקמפיין נגד התוכנית, שעל חלק מהתרומות חתומים פיקטיבית בכירים בעירייה, ביניהם מהנדס העיר • העמותה: "מי שנעלב מאזכור שמו במידה ולא הוא תרם, אנו שבים ומצרים על כך"

כיכר אתרים בתל אביב / צילום: תמר מצפי
כיכר אתרים בתל אביב / צילום: תמר מצפי

מי משתמש בשמם של בכירים בעיריית תל אביב כתורמים לקמפיין המאבק בתוכנית המגדלים בכיכר אתרים? על השאלה הזאת מנסה עיריית תל אביב להשיב בימים אלה, שכידוע, תומכת בתוכנית שנמצאת בהליכי תכנון מתקדמים.

עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" המנהלת מאבק כנגד התוכנית להקמת מגדלים בכיכר אתרים, מממנת את פעילותה באמצעות תרומות. העמותה, הצליחה בתחילת השבוע להשלים יעד גיוס כספי בסך 100 אלף שקל, במסגרת גיוס המוני באתר Givaback. אלא שעיון בשמות התורמים מעלה כי מחצית מהסכום נתרם ביומיים האחרונים של הקמפיין ובין שמות התורמים נמנים גם שמות של בכירים בעיריית תל אביב. כך למשל האתר מציג תרומה של אדם בשם עודד גבולי, שמו של מהנדס עיריית תל אביב, לתמיכה בעמותה. שם נוסף שמוצג בדף הקמפיין הוא של תורמת בשם הראלה אוזן, שם הזהה גם לשמה של היועצת המשפטית בעיריית תל-אביב, ותורם נוסף בשם אלי לוי, הלא הוא מנהל אגף נכסי הנדל"ן של עיריית תל אביב. מבירור שערך "גלובס" בעירייה עולה כי מדובר בשימוש פיקטיבי בשמות הבכירים שלא תרמו לקמפיין. השימוש בשמם של הבכירים, כאילו תרמו לקמפיין של העמותה, מהווה בעצם מצג שווא כאילו בכירים אלה תומכים במאבק העמותה כנגד תוכנית המגדלים המתוכננת בכיכר.

יש לציין בתקנון אתר Giveback המנהל את מדיניות הקמפיינים וגיוס הכספים, מצוין במפורש כי "לחברה שמורה הזכות לבטל את השתתפות הנרשמים בתרומה, בגין היתר בשל הגשת פרטים "כוזבים, חלקיים או לא מדוייקים". עוד צוין בתקנון כי "הגשת פרטים כוזבים ביודעין הינה עבירה פלילית עפ"י חוק", וכי החברה תהייה רשאית לנקוט בצעדים משפטיים כנגד מגישי פרטים כוזבים.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "עובדי העירייה לא תרמו מכספם לקמפיין ולכן נראה שמדובר בהתחזות. אין לעירייה או לעובדיה הכלים לדעת מי עומד מאחורי התרומות המדוברות ולכן הם שוקלים הגשת תלונה למשטרה".

מעמותת לא למגדלים בכיכר אתרים נמסר בתגובה: "אנו שבים ומודים לכל 303 התומכים שתרמו מכספם ולקחו חלק פעיל בעצירת תכנית המגדלים ההרסנית שמקדמת עיריית תל אביב בכיכר אתרים, תכנית שתפגע בעיר, בתושביה וברצועת החוף כולה. אם ראה עצמו מאן דהוא כנעלב מאזכור שמו במידה ולא הוא תרם, אנו שבים ומצרים על כך. חברת ג׳יי טי אל וי יזמי תכנית המגדלים מנסה באופן דורסני להשתיק את המאבק ואת קולו של הציבור, אך העמותה פעלה ותמשיך לפעול באופן תקין ושקוף למען טובת העיר והתושבים".

נזכיר כי בחודש יוני האחרון אישרה הועדה על הסביבה החופית (וולחו"ף) את עקרונות התכנית בכיכר אתרים שיזמה חברת JTLV, לפיהם יוקמו שני מגדלים בגובה 40 קומות הכוללים מגורים ומלונאות. ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה הגישה עמותת לאל מגדלים בכיכר אתרים לבית המשפט בטענה כי התוכנית הופקדה מבלי שקיבלה את אישור הולחוף, ולאחר החלטת בית המשפט לקיים דיון בולחוף. לטענת העמותה, התוכנית תחסום את הנוף לים, ותגרום לעומסי תנועה, חניה, נזקי רעש וזיהום אוויר. עוד טענו המתנגדים כי בנייה למגורים במקום תנציח מצב שבו רק המגורים בסמוך לים מתאפשרים רק לבעלי הון. למרות טענות אלה, התרשמה הולחוף כי לתוכנית יש ערך בשל השיקום הנדרש של הכיכר, אך החליטה להגדיל את היקף המלונאות בתוכנית על חשבון היקף המגורים.