איריס שטרק | בלעדי

"מקצוע ראיית החשבון לא רלוונטי? זה רחוק מהמציאות"

עושה היסטוריה: לאחר 87 שנות הגמוניה גברית בנשיאות לשכת רואי החשבון, נבחרה הבוקר איריס שטרק לגברת הראשונה בתפקיד הנשיאה • בראיון ראשון, זמן קצר לאחר היוודע דבר בחירתה, מסכמת שטרק את מסע הבחירות היצרי ומספרת על תוכניותיה: "אפעל נגד הלחץ המופעל על רואי חשבון ככלי להפחיד נישומים ולצמצום הקשיים הביורוקרטיים של רואי חשבון מול רשות המסים"

רו"ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף
רו"ח איריס שטרק / צילום: שלומי יוסף

"אם חשבתי שנמל אשדוד לימד אותי חוזק מהו, למדתי עוד גובה אחד של חוזק במסע הבחירות הזה, אבל כעת נמצא את המחבר בין כולנו ולא את המפריד. אני מאמינה ומקווה שנוכל לעבוד יחד לטובת מקצוע ראיית החשבון וחברי לשכת רואי החשבון".

הבוקר (ד') הסתיים מסעה של רואת החשבון איריס שטרק אל נשיאות לשכת רואי החשבון, כשהיא קוטפת את המקום הראשון בבחירות שנערכו בלשכה ועושה בדרך היסטוריה - כאישה הראשונה שנבחרה לתפקיד מאז הקמת הלשכה ב-1931. למרות ההתמודדות הקשה עם לא מעט הטחות רפש, טענות לניגודי עניינים מצידה וניסיונות לרפות את ידיה מצד מחנות יריבים, המסר שלה היום מפויס כלפי המתמודדים מולה, ובעיקר נחוש מטרה: להצעיד את מקצוע ראיית החשבון קדימה בכוחות מאוחדים.

חשבת שתנצחי?

"אתה לא יוצא למסע בלי שתאמין שאתה יכול לנצח, ובלי להאמין באנשים שלצדך, מכל הקהילות והמגזרים, דתיים, ערביים, יהודים, צעירים ובוגרים. אתה חייב אמונה. הדרך הייתה לא פשוטה, ועם הרבה מאבקים, אבל לאורך כל הדרך האמנתי שאני ראויה ושאני יכולה להביא ערך מוסף לתפקיד. לא חיפשתי קידום בלשכה. אני באתי לתת את מה שצברתי לאורך השנים, את הניסיון בעשייה הציבורית והכלכלית, גם בלשכה וגם מחוצה לה, להביא אותם ולהקדיש אותם לטובת ציבור רואי החשבון והמקצוע".

"ידי מושטת לשיתוף-פעולה"

בראיון ראשון כנשיאת הלשכה, זמן קצר לאחר היוודע התוצאות, ולאחר לילה נטול שינה, מספרת שטרק ל"גלובס" איך היא צלחה את מערכת הבחירות הסוערת שהתנהלה בחודשים האחרונים, שהייתה רוויית יצרים והכפשות מצד המתחרים ("עם חיוך של זלזול, ומתקדמים הלאה"), מושיטה ענף של זית למתמודדים שהפסידו, ג'ק בלנגה וחן שרייבר, ולנשיא היוצא שתמך במתחרה ולא בה ("ידי מושטת לשיתוף-פעולה"). כן היא מספרת על התוכניות שלה ללשכה ולמקצוע ראיית החשבון ועל הכוונה להחזיר את קרנו ולהעלות את ערכו הכלכלי. "למקצוע שלנו אין תחליף, ובלעדיו הכלכלה היא בלי עמוד תווך", היא אומרת.

לא זכית לתמיכת הנשיא היוצא, רו"ח יזהר קנה, שהיית סגניתו ויד-ימינו לאורך תקופה. יש כעסים?

שטרק: "כבר צלצלתי הבוקר לנשיא היוצא ואמרתי לו שידי מושטת לשיתוף-פעולה ומה שהיה לא קיים, כי אותי מעניין רק דבר אחד - טובת החברים בלשכה, ולכן אני מעוניינת בשיתוף-פעולה.

"כך בכוונתי לעשות גם עם המועמדים האחרים. אני אעשה הכול כדי להגיע ליעד שכולנו נפעל יחד. אני מוחקת את כל מה שהיה, לא רק בגלל ראש השנה ויום כיפור, אלא בגלל הרצון לחבר בין כולם כדי שכל אחד ייתן את עצמו כדי שנעשה את המקסימום עבור החברים והמקצוע".

איך התמודדת עם ההתקפות נגדך במהלך מסע הבחירות?

שטרק: "זה לא הדיר שינה מעיניי. אני תמיד ישנה טוב. אני מגיעה למיטה מאוד עייפה אחרי פעילות רבה, אז אני מיד נרדמת. מבחינתי, המסע היה מדהים. מדובר על ימים של מסע מרתק של נסיעות בכל הארץ, ביקורים במשרדים קטנים בינוניים גדולים, ביקורים בחברות שבהן מכהנים רואי חשבון בתפקידים שונים, וגם רואי חשבון במגזר הציבורי. פגשתי אנשים שעושים תפקידים מרתקים במקומות שונים ובמגזרים שונים, בחברה הערבית והחרדית ועוד.

"הייתה לי חוויה עצומה, ומאוד נהניתי מממנה. העשרתי את עולמי בצורה חסרת תקדים ונוצרו לי חברויות חדשות. זה היה מסע מרתק שהעניק לי עוד עומק. השתדלתי להתחרות בצורה הוגנת, ולמדתי לא להתרגש אחרי פעם-פעמיים-שלוש מבדיות שהופצו בעילום שם, ולא בעילום שם. למדתי לצחוק מהן. בי זה לא פוגע. זה כלים לא לגיטימיים אבל זה העלה בעיקר חיוך של זלזול, והתקדמתי הלאה. המסע שלי נוהל במנהיגות וערכים, וגיליתי שיש לי עוצמות חדשות. היום אני חזקה יותר".

במהלך היום ניכר על שטרק שהיא בסיומו של מסע מפרך ולילה ללא שינה, אך היא טעונה באנרגיה מחודשת ונישאת על גלי הברכות שלא מפסיקות להגיע. "כשאמרו לי הבוקר בשעה 7:30 את התוצאות בירכתי ברכת שהחיינו, ואז מיידית התחילו הברכות והטלפונים מכל עבר ומכל מקום. זו תחושת הישג, רגע גדול. כמו שאני תופסת את הלשכה ואת המקום הכלכלי שלה ואת ההשפעה שלה גם על העסקים בישראל, על החקיקה, על המיסוי והרגולציה - לרואי החשבון יש תפקיד עצום. אני שמחה ומתרגשת, אבל מרגישה גם את כובד האחריות של כל אותן משימות שלקחתי על עצמי, שיהפכו כעת לתוכנית עבודה ולפעולות רבות למען המקצוע ולמען החברים".

עשית היסטוריה היום. הפכת לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד נשיאת לשכת רואי החשבון, לאחר 87 שנים של כהונה גברית?

שטרק: "יש תחושת הישג משמעותית. חלק מהאג'נדה שלי היא להטביע חותם, ליצור שינוי מציאות, להיות תמיד מובילה וליצור מנהיגות עם ערכים שחשובים לי. חשוב לי גם להיות בחזית המקצועית ובחזית של מנהיגות והובלה בעשייה הציבורית שאני מקדישה לה חלק ניכר מהחיים שלי.

"אני לא האישה היחידה שעושה היום היסטוריה. מעבר לזה שיש אישה ראשונה בראש הארגון, גם בנבחרת שלי וגם בנבחרות אחרות יש כניסה של נשים רבות".

זה חלק מהאג'נדה שלך? קידום נשים?

שטרק: "היכולת לשנות מציאות, להזיז דברים, לפתוח חסמים ולראות ציבור גדול נהנה מזה, זו החדווה האמתית שלי. לצד הפעילות העסקית, אני תמיד משלבת עשייה למען החברה והציבור, וזה אחד הדברים שגורמים לי סיפוק אדיר. כשאני שמה לי יעד ומטרה אני שואפת לשם, ותמיד מסמנת לעצמי מטרה חדשה. קידום נשים הייתה אחת המטרות שלי. נשים הן חלק מהותי מהמקצוע - יש 35% רואות חשבון, וחשוב שגם בהנהגה זה יקבל ביטוי מלא. גם מועמדים אחרים שילבו נשים בנבחרת שלהם, וזו מגמה שנולדה בעקבות העובדה שאני אישה והכנסתי נשים לנבחרת שלי".

בלקסיקון של שטרק אין כנראה ערך כזה "אי-אפשר". לאורך הקריירה שלה היא ניפצה תקרות זכוכית והתברגה במשרות ומקומות במשק שנשים מעטות הגיעו אליהם באותן תקופות , ובין היתר שימשה כיו"רית דירקטוריון נמל אשדוד ודירקטורית בחברת החשמל.

את נכנסת לתפקיד בתקופה שהמקצוע בשפל, שכר המבקרים בירידה, קרנו של המקצוע בירידה וקיימות טענות בנוגע לרלוונטיות שלו ולהמשכיות שלו, גם לאור הירידה בביקוש ללימודי החשבונאות.

"אני מאמינה מאוד במקצוע. אין לו תחליף, ובלעדיו הכלכלה היא בלי עמוד תווך של שומר סף, ואת זה אני רוצה להטמיע ולחזק מאוד גם בציבור וגם בקרב החברים עצמם. האמירה שהמקצוע לא רלוונטי ולא סופרים אותו (דברים שנאמרו ל"גלובס" בימים האחרונים) היא אמירה מנותקת מהמציאות. בואו נזכור שמס הכנסה גובה מס על-פי דוחות מבוקרים בחברות, בנקים נותנים אשראי על-פי דוחות מבוקרים, חברות נסחרות בבורסה כשהדבר הכי חשוב זה הדיווחים הכספיים, וכל הגורמים, גם הפיננסים וגם הממשלתיים, מסתמכים על אישורים וחוות דעת מרואי החשבון . אז לומר שהמקצוע לא רלוונטי - זה הכי רחוק מהמציאות. זה נכון שיש סוגיות של הערך והתגמול לגבי השירותים של רואי החשבון, שבהם צריך לעסוק בהרחבה ולשנות את המציאות כדי להבטיח את איכות הביקורת, אבל המקצוע רלוונטי מאוד למשק. פשוט בין הרלוונטיות של המקצוע לתגמול ולשווי של רואי החשבון יש פער מהותי, שצריך לצמצם".

מה הדבר הראשון שתטפלי בו?

שטרק: "אפעל בנושא ייצוג רואי החשבון במס שבח, עניין שטיפלתי בו בעבר, ובנושא קידום הצעת החוק בנושא החיסיון בין רואה החשבון ללקוח שלו, וגם הנושא של העמידה מול רשות המסים והקשיים הביורוקרטיים העצומים של רואי החשבון מול רשות המסים, שמקשים על רואי החשבון והופכים את העבודה מעיסוק מקצועי לטכני. כמובן, אפעל גם לתיקון של עיוותי חקיקה ובין היתר בסוגיות עמדות חייבות בפיקוח (חוות דעת של רואי חשבון ללקוחות שהרשות דורשת כי רואי החשבון ישימו עליהן זרקור בעת הדיווחים, א' ל"ן), שהם גזירה שהציבור לא יכול לעמוד בה.

"הנטל שמוטל על רואי החשבון בייצוג הלקוח שלהם, וגם הפעלת הלחץ על רואי החשבון ככלי להפחיד נישומים - אלה נושאים שחייבים לטפל בהם בהקדם. צריך להקל בדחיפות על רואי החשבון כדי שיוכלו לטפל בדברים המהותיים שיש להם ערך מוסף, ולא להטיל נטל ביורוקרטי מיותר, לא על העסקים ולא על רואי החשבון. אלה סדרי העדיפויות".

"להחזיר גאווה וערך למקצוע"

יש לך הרבה עבודה. למה לקחת על עצמך את התפקיד? הוא תובעני ולא מתגמל.

שטרק: "אני לא חיה בעולם כדי לעבור אותו באופן הרגיל של אדם שקם בבוקר, מתפרנס ומגדל ילדים. יש לנו תפקיד נוסף בעולם הזה, של להשפיע ולשנות את המציאות שבה אנו חיים. אני תמיד נמצאת שם. המטרה שלי כעת היא ליצור שינוי במציאות במקצוע - גם ליצור את המצב שבו ערך המקצוע יקבל ביטוי הולם, להרחיב את כמות הלומדים במקצוע מאחר שיש ירידה מהותית; להתאים את הלימודים לתחומים הפרקטיים, כדי שתהיה תועלת הדדית בין הלימודים לעולם העסקי; לקצר את תקופת הלימוד ולהכניס טכנולוגיות כדי להגדיל את האטרקטיביות של המקצוע; ובגדול, להחזיר גאווה וערך למקצוע ראיית החשבון, שזה מורכב מתוכנית שלמה וסדורה שיש לי".

אחוזי ההצבעה הנמוכים בבחירות יכולים להעיד על חוסר רלוונטיות.

שטרק: "ציבור רואי החשבון מאוד עסוק ולא כולם באים להצביע, אבל יש גידול משמעותי במספר האחוזים של המצביעים. וגם צריך לדייק במספרים: מתוך 19 אלף בעלי רישיון במועצת רואי החשבון, יש 14,500 חברי לשכה. אנשים מדברים על 31 אלף רואי חשבון, אבל הם כוללים אנשים מבוגרים שלא עובדים או אנשים שעזבו את המקצוע, כך שבעלי המקצוע הרלוונטיים חברים בלשכת רואי החשבון. השאר לא צריכים את לשכת רואי החשבון. המספרים האמתיים מראים תמונה של רלוונטיות של הלשכה.

"אני בהחלט חושבת שאפשר לעשות הרבה יותר למען החברים. הלשכה צריכה ויכולה להיות הרבה יותר רלוונטית במספר מהלכים מידיים, עוד לפני חקיקה ועשייה של דברים גדולים. אנחנו בדרך לשם, ואנחנו עומדים להיות גוף יותר רלוונטי אקטיביסטי שנותן מענה מהיר לחברים, כאשר הסוגיות המורכבות יטופלו בחקיקה ובמישורים נוספים במקביל כל העת".

אם לשבעה, שניים מהם רואי חשבון

שטרק (57) נולדה במושב חמד, גדלה מגיל חודש בגבעתיים ומתגוררת כיום ברעננה. היא אמא לשבעה (שניים מהם רואי חשבון) ויחד עם בעלה, משה, ייסדה את משרד רואי החשבון שטרק את שטרק בראשו הם עומדים יחד עם שותפה נוספת. במקביל, היא משמשת כדירקט ורית בשלל חברות, בהן בנק מסד וחברת טוגדר(Together) וכן משמשת כיו"ר מנהלת ליגת העל נשים בכדורסל (בהתנדבות). היא גם חברה בוועדה המייעצת למינויים בכירים, בוועדת השירות של נציבות שירות המדינה ובוועדות מינויים בשירות המדינה.

ריבוי תפקידיה והחברות בוועדות המשמעותיות הללו הולידו לא מעט התקפות נגדה במהלך הקמפיין, כאשר נטען כלפיה בין היתר שהיא מצויה בניגודי עניינים מאחר שמשרד רואי החשבון בבעלותה מבקר חברות ממשלתיות רבות וכן משרדי ממשלה, וכן היא מצויה במקביל בוועדה למינויים בכירים שתפקידה לוודא שאמונה על ניקיון הליך הבחירה לתפקידים הבכירים בשירות המדינה, בהם רמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש המוסד, נגיד בנק ישראל, ועוד. בעניין זה אף הוגשה נגד מינויה עתירה לבג"ץ.

שטרק כבר לא מתרגשת. "המשרד שלי עוסק בעבודות ביקורת פנימית שהוא זוכה בהם במכרזים על-פי חוק. העשייה בלשכת רואי החשבון מהווה ייצוג של רואי החשבון ואת הרצון שלי להעלות את התגמול לעוסקים במקצוע ואת ערך המקצוע. ההיכרות שלי עם הצרכים של משרדי הממשלה רק אפשרה לי להילחם לאורך שנים עבור רואי החשבון. אין שום ניגוד עניינים בין עבודתי לבין העשייה הציבורית שלי, ובכלל. היועץ המשפטי נתן תשובה מאוד ברורה על כך והבהיר חד-משמעית שאין שום ניגוד עניינים. המניעים של הטענות הללו במהלך הבחירות היו מאוד ברורים, והם נסתרו לחלוטין", היא אומרת. "זה בדיוק המקום הטבעי שצריך לראות בו יותר רואי חשבון - שם ובוועדות ציבוריות נוספות, וגם בזה אני פורצת דרך".

גם באשר לתפקיד שהיא קיבלה על עצמה, אין לה אשליות, כשהיא אומרת היום שהיא מודעת לכך שזה תפקיד שככל הנראה יגזול את מרבית זמנה, תוך שהיא מקדישה מעט מאוד זמן, אם בכלל למשרדה הפרטי. "הלכתי לתפקיד רק כשהרגשתי שיש לי גב חזק, ואני מסוגלת להתפנות לכך גם כלכלית וגם מבחינת זמן, ויש לי שקט וביטחון שהאנשים במשרדי יטפלו בלקוחות. בעלי ושותפתי המדהימים תומכים, וכך גם כל צוות המשרד שעומד מאחורי לאורך כל הדרך", היא אומרת. "אני פעילה 27 שנה בלשכה, ורק עכשיו מצאתי שאני מסוגלת להיות שליחת ציבור, כמו שליח הציבור שהולך להתפלל עבור אחרים בכותל בכיפור. רק עכשיו אני מרגישה שאני ראויה ופנויה לכך".

ניצחון בנקודות: שטרק גברה על בלנגה בפער של 126 קולות

עם פרסום התוצאות הבוקר, התברר, כי רו"ח איריס שטרק נבחרה לנשיאות לשכת רואי החשבון עם 1,658 קולות (36%), תוך שהיא גוברת על עו"ד-רו"ח ג'ק בלנגה, שהשיג 1,532 קולות (34%) - פער של 126 קולות בלבד. המועמד השלישי במירוץ, רו"ח חן שרייבר, הגיע למקום השלישי עם 1,376 קולות (30%). סך המצביעים בבחירות עמד על 4,588, מתוך כ-14 אלף חברים בלשכת רואי החשבון, אך 22 קולות נפסלו, כך שמספר הטפסים התקינים שהתקבלו עמד על 4,566. הנשיאה הנבחרת תיכנס לתפקידה ב-16 בספטמבר באסיפה הכללית.

לשאלה אם לא התאכזבה מהתוצאות, והאם זכייה בפער כה נמוך אינה מעבירה מסר שאומר "ניצחת, אבל אין לך מנדט", משיבה שטרק בשלילה מוחלטת. "בתחרות יש מנצח, ויש מפסיד. הנתונים מדברים בעד עצמם. התוצאה היא שאני נבחרתי לנשיאה, ונכנסו יחד איתי ללשכה אנשים רבים וטובים שאני מחכה לצעוד איתם בדרך הזאת, ובעוד 3 שנים לראות שהדברים שאני רוצה לעשות הוגשמו. אני שמחה להוביל את הדרך הזאת".

בעניין אחוז הבוחרים והפער בין המתמודדים, אם בוחנים את הנתונים בבחירות הקודמות, נראה כי אין חדש תחת השמש. בשנה שעברה שיעור ההצבעה בבחירות היה כ-25%, שהם כ-3,300 קולות מתוך כ-13,800 רואי חשבון החברים בלשכה. גם השנה אחוזי הצבעה היו נמוכים אמנם, אך היוו שיפור קל לעומת אחוזי ההצבעה אשתקד ולעומת שנים קודמות. בבחירות ב-2012 היה מועמד אחד לנשיאות הלשכה, רו"ח דודי גולדברג, ולכן לא התקיימו בחירות. בבחירות שהתקיימו בשנת 2009 השתתפו כ-3,000 איש.