הביטוח הלאומי רצה לעקוב אחריכם בפייסבוק, אך המכרז בוטל

המטרה של המכרז הייתה לזהות מעשי רמייה, ובין הדרישות בו היה מעקב באמצעות פרופילים מזויפים • מנכ"ל הביטוח הלאומי ושר העבודה והרווחה הורו לבטל את המכרז בעקבות פרסומים ב"הצנרת" וב"הארץ"

מחכים בתור לביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי
מחכים בתור לביטוח לאומי / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר ושר העבודה והרווחה חיים כץ הורו אמש (ה') לבטל מכרז שנוי במחלוקת של המוסד להקמת מערכת שתאפשר לעקוב אחר מקבלי קצבאות. המועד האחרון להגשת הצעות למכרז היה אתמול, אך הוא כאמור ייבחן מחדש. פרטי המכרז השנוי במחלוקת פורסמו ב"הארץ" ובתוכנית הטלוויזיה "הצנרת" בערוץ 13. המכרז משמש גם למניעת פגיעת סייבר במערכות המידע של הביטוח הלאומי, אך אין הבחנה בין שתי המטרות שלו.

במכרז הופיעו דוגמאות לצורך במערכת לכריית מידע, למשל הצלבת רשימת מרותקי כיסא גלגלים (של הביטוח הלאומי) לתמונות מרשתות חברתיות של מישהו מהרשימה כשהוא הולך, רץ, רוכב על אופניים או עושה פעילות אקסטרים. דוגמה נוספת היא של בעלי חוב מול מוטבי ירושות (לפי פרסום בעיתון) או בעלי חוב למוסד מול פסקי דין בהם מצהיר בעל החוב על רכוש. לפי המכרז, המערכת המוצעת צריכה לכרות מידע ממקורות שונים כמו אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, פורומים, אתרי קניות, דואר אלקטרוני, דארק נט ועוד. המערכת גם תשתמש באוואטרים (פרופילים מזויפים).

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה ל"צנרת": "שר העבודה והרווחה ומנכ"ל הביטוח הלאומי החליטו לבחון מחדש את תוכנו של המכרז לרכישת מערכת לכריית מידע מודיעיני. המכרז נועד למנוע פגיעת סייבר במערכות המידע של הביטוח הלאומי, להגן על הפרטים האישיים של אזרחי המדינה ולצמצם ביורוקרטיה לטובת מיצוי אקטיבי של זכויות המבוטחים".