איזי שרצקי לא מאמין ברכב אוטונומי וגם לא בבורסה

"יושר זה לא עניין של ימין ושמאל" • "להיות בבורסה בארץ לא נתן לנו כלום" • "כל שבת שאני פותח את האצטדיון, זה מינוס 100 אלף שקל" • איזי שרצקי, נשיא איתוראן ובעלי מועדון הכדורגל עירוני קרית שמונה, יורה לכל הכיוונים - ולא פוסח גם על ראש הממשלה • "ביבי הוא הכי שמאלני בארץ"

איזי שרצקי / צילום: איל יצהר
איזי שרצקי / צילום: איל יצהר

איזי שרצקי "הוריד הילוך" בשנה האחרונה. סוגיות בריאות גרמו לו להפחית את מספר השעות שבהן הוא שוהה במשרדו בחברת איתוראן, וגם מספר הפעמים שהוא נוסע לבקר בקרית שמונה - העיר שאותה אימץ לפני 20 שנה בעת שהייתה תחת איום הקטיושות - פחת משמעותית.

אבל אם מישהו חושב ששרצקי בן ה-71 יאמץ לו חיים רגועים של פנסיונר, שכבר עשה די והותר לביתו, נראה שהוא טועה. שרצקי עדיין מעורב מאוד מאוד בעולם העסקים - הן באיתוראן והן ביוזמות אחרות, בתחומי הנדל"ן וההייטק - וממשיך לתמוך בקבוצת הכדורגל עירוני קרית שמונה ובמוסדות נוספים בעיר הצפונית. ובעיקר, הוא לא מוכן לשתוק בנוגע לכל מה שקורה במדינה.

בראיון מיוחד ל"גלובס" מספר שרצקי על ההצלחה של איתוראן, המתמחה בשירותי איתור ומיגון לכלי רכב, על התרומה לקהילה בקרית שמונה ועל תחושותיו הקשות בקשר למצב במדינה, ובעיקר לעומד בראשה.

"ביבי הוא הכי שמאלני בארץ. מחזיר 1,000 רוצחים בשביל גלעד שליט, מנהל מו"מ עם החמאס היום. אבל השערורייה היא ראש ממשלה שמקבל מתנות במיליון שקל ואומר שזה נורמלי. זה נורמלי? אני לא יכול לחיות ככה. ההורים שלי עלו לארץ אחרי שאמי הייתה באושוויץ ואבי היה בברגן בלזן. כל המשפחה, חוץ מהם, נספתה. הם חינכו אותי שזאת המדינה שלנו. הילדים שלי לעולם לא יעזבו את הארץ, לעולם. הנכדה שלי השתחררה עכשיו משירות כקצינה קרבית, הבן שלי ניר היה ספורטאי מצטיין אבל אמר שלא יוכל להיות ג'ובניק כשהחברים שלו נלחמים. הפכתי את הצבא כדי שיעלו לו פרופיל".

איתוראן , נסחרת כעת בשווי של 720 מיליון דולר בנאסד"ק, כשמחיר המניה נושק לשיא שאליו הגיעה לפני כשנה. לאחרונה הודיעה החברה על רכישת Road Track Holding מדרום אמריקה, בעסקה של 91.7 מיליון דולר. את החברה מנהלים ממשרדים באזור התעשייה באזור בניו של שרצקי, אייל וניר, כמנכ"לים משותפים, ובנו גיל הוא מנהל הפיתוח העסקי של איתוראן. משרדו של שרצקי עצמו גדוש בצילומים משפחתיים, גביעים ואותות הכרה להם זכה בעיקר על תרומתו לפיתוח קריית שמונה וקבוצת הכדורגל של העיר.

מניית איתוראן עלתה ב-87% בחמש השנים האחרונות
 מניית איתוראן עלתה ב-87% בחמש השנים האחרונות

איזה חלק מזמנך מוקדש היום לאיתוראן, בתפקידך כנשיא ודירקטור בחברה?

"אני מגיע ל-3-4 שעות כל יום. שלושת הבנים שלי מנהלים את העסק, ואני יושב מלמעלה. אני תמיד אומר שארבעתנו יחד למדנו 30 שנה - הם 30 שנה ואני לא למדתי כלום. הם מתייעצים איתי. הם ילדים פיקחים, והם גם ילדים טובים. חשוב להם לעזור לאנשים והם עושים את זה בצורה קיצונית, אפילו מגזימים".

אם אתה היית ילד טוב כזה, היית מצליח להקים עסק כמו איתוראן?

"פעם לימדו אותי משפט, 'אם תהיה ישר, אם תלך ישר, תגיע למשרד הסעד'. מעולם לא רימיתי, מעולם לא שיקרתי, מעולם לקחתי אגורה מאף אחד. את כל מה שעשיתי עשיתי לבדי, ביושר. אני לקחתי את איתוראן והשקעתי בה לא סתם. הייתה לי את חברת החקירות הכי גדולה בארץ, מוקד חקירות שהקמתי ב-1968, בדיוק כשהבן הגדול שלי נולד. עסקתי בין השאר בחקירות ביטוח, חקירות גניבות רכב - הכול. כשתדיראן רצו למכור את איתוראן (בשנות ה-90), באו אליי חברת ביטוח, הציעו לי להיכנס כשותף. נכנסתי איתם, ראיתי שלא יודעים לנהל את זה, גמרנו, אמרתי אני לא אהיה שותף שלהם. אחרי זה מכרו לי את זה, ב-1995. הייתי אז אמיד, לא הייתי עשיר, אבל אני היחידי שהתאים לזה. הבאתי צוות של אנשים. היה קשה, הייתי גם המנהל, גם איש המכירות, גם הבאתי מכוניות גנובות מהשטחים יחד עם גדעון עזרא (לשעבר סגן ראש השב"כ, ש.ח.ו וש.ש) שהיה המנכ"ל שלי".

מה איפשר את ההתרחבות של איתוראן לאורך השנים?

"זה היה לאט לאט. ב-1998 עשינו הנפקה בבורסה בת"א. התחלנו לפעול בברזיל, כי אז היו שם הכי הרבה גניבות בעולם. היום גם יש, אבל יותר קשה לגנוב. מאוחר יותר הלכנו לארה"ב, לארגנטינה. יש לנו שותף בארגנטינה וברזיל, בפרויקט גדול של GM. אנחנו מייצרים מערכות לתוך הרכב במפעל של GM. השותף שלנו בפרויקט הוא יהודי ממקסיקו, בחור מקסים. חתמנו איתו על הסכם בברזיל ובארגנטינה, הלכנו יחד 50%-50%. יש לשותף גם פעילות במקסיקו, אקוודור וקולומביה. עכשיו קנינו אותם (מדובר בחברת Road Track Holding שעל רכישתה דווח לאחרונה). אגב, לפני המשבר של שנת 2008, שקלנו לקנות אותם ב-400 מיליון דולר, אבל אז הגיעה המפולת. אנחנו קשים בלקנות חברות - אני לא טבע. בדקנו המון חברות ובכל חברה מצאנו משהו. לקנות זה קל, לקנות טוב - זה מאוד קשה. אמרתי את זה גם לארז (ויגודמן, מנכ"ל טבע לשעבר, ש.ח.ו וש.ש)".

מתי אמרת לו את זה?

"לצערי אחרי הרכישה האחרונה שהוא ביצע".

איזה חלק מהפעילות של איתוראן מהווה היום השוק הישראלי?

"בערך שליש, אבל עכשיו עם הרכישה זה יהיה פחות. אנחנו מוסיפים יותר מחצי מיליון מנויים ברכישה הנוכחית (כיום יש לאיתוראן כ-1.2 מיליון מנויים, ש.ח.ו וש.ש). בשוק המקומי הייתה ירידה גדולה במספר הגניבות בשנים האחרונות. בשנים הראשונות של הפעילות שלנו, 1996 עד 2000, היה גרף עלייה גבוה בגניבות וזה עזר לנו בהנפקה שלנו ב-1998. היה לנו אחוז הצלחה מדהים. אני בעצמי יחד עם גדעון (עזרא), היינו רצים אחרי כל המכוניות בשטחים. לגדעון היו קשרים מדהימים שם, היה מצלצל למפקד המשטרה בחברון, 'תביאו את הרכב'. עבדנו כמו חמורים".

ובשנים שלאחר מכן, מהיכן הגיעה הצמיחה?

"אנחנו יודעים לשרת. אנחנו אף פעם לא שיקרנו. כל פשלה שיש אנחנו אומרים. יש לנו חוק: לומר את כל האמת לכולם".

איזה אחוז מהשוק המקומי אתם מחזיקים?

"יותר מ-70%. אנחנו מונופול מוכרז".

איך אתה מסביר את הירידה במספר גניבות הרכב בארץ?

"אנחנו תופסים אלפי גנבים. שכללנו את המערכות באופן כזה שאם אתה נוסע לשטחים, יש לך איתוראן וזה משהו חד פעמי אצלך - אנחנו עוצרים אותך. השקענו מאות מיליונים. מלבד הגניבות, יש גם הונאות שאנחנו תופסים. משם אני בא, 'גדלתי בתחום'. יש הונאות של אנשים שמוכרים את הרכב שלהם - שאין לו שוק - לשטחים (ומדווחים על גניבה). אנחנו עושים עבודה מדהימה. משתפרים ומשקיעים, ועובדה שאנחנו גדלים כל הזמן, גם בארץ".

ההסכמים שנחתמו עם הפלסטינאים לא עצרו את הגניבות, בוודאי לעזה?

"לעזה אין גניבות היום. פעם היינו כל היום בעזה. התהליכים המדיניים השפיעו גם בכך שבעבר, הייתה תקופה שהיינו איתם בסדר (עם הפלסטינים), אז נכנסנו חופשי לשטחים לכל מקום. היום אי אפשר להיכנס. לעומת זאת, אין בעיה לגנוב מכונית, קח עכשיו תגנוב מכונית - תעבור מחסומים חופשי".

כמה מכוניות נגנבות היום בישראל?

"לדעתי זה עומד על 1% פלוס. בעבר, זה היה 4%, אבל מספר המכוניות הכללי היה חצי מהיום. אבל אנחנו באיתוראן מתעסקים הרבה מעבר לנושא הגניבות. לדוגמה, בצבא בכל רכב יש היום מערכת שבוחנת את התנהגות הנהג. כל רכב שהחייל שנהג בו נסע מהר, זיגזג - הם רואים אצלם מיד. זה מוביל לחיסכון עצום בדלק, לפי מחקר של אוניברסיטת חיפה, חיסכון של 25%. וכמובן גם יודעים בדיוק מי אשם בכל תאונה. זה הוריד 30%-40% מהתאונות כי החבר'ה הצעירים האלה יודעים שעוקבים אחריהם כל הזמן".

מובילאיי, שנמכרה לאינטל בכ-15 מיליארד דולר, נמצאת בתחום שמאוד משיק אליכם.

"אנחנו עובדים עם מובילאיי בכל העולם. בארה"ב למשל, בכל האוטובוסים שלהם משתלבת מערכת שלנו".

פספסתם פה משהו?

"פספסנו כסף (צוחק). אגיד לך את דעתי: אני לא חושב שבעשר השנים הקרובות יהיה רכב אוטונומי. חברת טסלה, לדעתי, עוד מעט לא יהיו קיימים. כמה אפשר להפסיד עד שיהיה הרכב האוטונומי? עזוב, אנשים פה חולמים. בטסלה רואים את המספרים: הם עשו רעש גדול, אבל החברה הולכת אחורה. בתחילת שנות ה-2000 הייתי אולי ב-20 סטארט-אפים. היה לי את האתר הראשון למכירה אינטרנטית, shopy, אם הייתי בא עם זה היום הייתי מצליח בהכול, אבל באתי עם זה לפני הזמן, והפסדתי כסף".

אתה מצטער שלא נכנסת לעסקים משיקים לתחום של האיתור?

"קודם כל, עשיתי הרבה עסקים בתחום של האיתור. אני אספר לך סיפור: Waze יצאה למעשה מאיתוראן. איך? אנחנו הבעלים של אתר 'מפה'. Waze, כשהקימו את המערכת שלהם, הם לקחו את כל התוכנה של מפה. איך אני יודע? מצאנו בתוכנה 200 שגיאות, וכל השגיאות היו גם ב-Waze. באתי לתבוע אותם, ואז הגיעה העסקה עם גוגל (שרכשה את Waze ב-2013 תמורת כמיליארד דולר, ש.ח.ו וש.ש). אמרתי לעצמי, גוגל הולכת להשקיע בחברה ישראלית, אני אלך להפריע להם? הייתה לי תביעה נגדם, ויתרתי עליה. אני אלך לפגוע בחברה ישראלית שהולכת לקבל מיליארד דולר, איך זה ייראה? לא מתאים לי. לא הכל זה כסף".

מ-Waze נמסר בתגובה: ״מדובר בהאשמות שווא שלא מצריכות התיחסות נוספת״.

באיזה מיזמי טכנולוגיה כן השקעתם?

"יש לנו את Bringg (סטארט-אפ בתחום המשלוחים), איתוראן השקיעה בו 40% לפי 20 מיליון דולר, היום הם בדרך לגיוס לפי 170-180 מיליון דולר. מאז ההשקעה דוללנו. יש לנו הרבה סטארט-אפים. יש לנו חברה עם יענקל'ה שחר, דרייב, חברה לסטארט-אפים, עם וולוו והונדה. למעשה זו חממה טכנולוגית, כל מי שיש לו רעיון לתחום הרכב בא לשם, ואנחנו משקיעים גם שם".

המשפחה שלך מחזיקה היום בפחות מ-20% ממניות איתוראן, אבל שולטת למעשה בחברה עם 3 דירקטורים ו-4 חברי הנהלה.

"ככה זה נשאר. בהתחלה היינו 100%, אבל דיללנו, עשינו קצת כסף, העברנו כספים לקריית שמונה. אגב, מי שעוד עזר הרבה לצפון הוא נוחי דנקנר. אדם מקסים. הוא עשה טעויות גדולות, אבל אני יודע מה שהוא הביא לצפון, הגיע, היה שם, ומה לא עשה. שוכחים את זה ומתנפלים עליו. הוא עשה טעות גדולה אבל הוא אדם ישר והגון. נכון, הוא עשה טעות עם המניות, אבל יש לו גם זכויות".

הוא כשל גם בעסקים.

"להיכשל בעסקים כל אחד יכול. אני לא יכול ליפול, אתה יודע למה? כי אני לא ממונף. אבל רוב האנשים עושים את זה. תשובה לא נכשל בעסקים בזמנו? אני לא רוצה לפגוע באף אחד, אבל לא יכול להיות שכשאנשים ש'נפלו' קודם בהנפקות אג"ח עושים שוב הנפקות, ושוק ההון נותן להם.

בשנת 2000 הייתי חייב לבנקים 30 מיליון דולר. הבנקים רצו שאקח עוד 50 מיליון דולר, 'רק תיקח'. אמרתי לא, אם אני אקח עוד - אני אפשוט את הרגל; אני לא לוקח, אלא סוגר את כל החברות שלי שלא מביאות תזרים. אני לעולם לא אהיה חייב כסף בחברה ציבורית, כאילו זו חברה פרטית שלי, ככה אני חושב.

ב-1982 הפסדתי בבורסה הרבה כסף. במפולת שהייתה, לקחתי הלוואה והכפלתי את ההשקעה במניות. הייתי מרוויח אז 200 אלף, 700 אלף ביום, לקחתי הלוואות כדי שיהיו לי מיליונים. הגעתי להסדר, החזרתי את כל החוב, אני ואחי. מאז אני לא רואה מניות".

ובעסקים, אף פעם לא היה לך פיתוי לקחת חוב כדי להתפתח?

"בגלל הדבר הזה, הגעתי למסקנה שזה לא כדאי. סיפור החוב קרה לי כשהייתי בן 36. אם זה היה קורה לי בגיל אחר, כמו לשאול אלוביץ ונוחי דנקנר, בגיל 60? בגיל כזה לא יכולים להתיישר. לנוחי עוד יש איזה כיסוי, אבל אבא שלי לא עשיר. ב-1982, לקחתי חוב כדי להחזיר כסף על המניות, אחרי זה לא לקחתי חוב. גם באיתוראן, לקחתי חוב על עצמי לקנות את איתוראן, אבל הבאתי אנשים שישקיעו איתי. ואז גייסתי כסף בבורסה, ואת הכסף שגויס השקענו בברזיל".

מחקתם את איתוראן ממסחר בבורסה בישראל לפני כשנתיים.

"המניה אף פעם לא צמחה כמו שהיא צמחה מאז (בכ-82%). המחזורים הם לא פחות ממה שהיו פה. להיות בבורסה בישראל לא נתן לנו כלום. חוץ מציונות לא הייתה שום סיבה להישאר".

יש סיכוי שתחזרו להיסחר פה?

"לא".

המניה עולה יפה. יש אפשרות שתמכרו את איתוראן?

"תן לי כמה מיליארדים, אולי אני אמכור. וברצינות, 25 שנה אני פה. בכל מקרה, אני לא אקבע. הילדים שלי יחליטו הכל".

אבל הם יתייעצו איתך.

"תראה, לי כבר אין מוטיבציה - יש לי עוד הרבה עסקים. למשל בפרויקט הנדל"ן בלו שנבנה בצומת גלילות יש לי 25% ויש לי שם שטחים נוספים יחד עם קנדה ישראל. שם גדלתי, ואת זה קנינו מרוני מילוא לפני כ-10 שנים כשהוא היה יו"ר חברת אזורים".

וחוץ מנדל"ן?

"יש לי הרבה עסקים פרטיים, אבל זה לא רלוונטי".

"לא הרווחתי ולא ארוויח שקל בקריית שמונה"

כבר קרוב לשני עשורים ששרצקי מזוהה עם קריית שמונה, ובעיקר עם מועדון הכדורגל של העיר, עירוני קריית שמונה, שאותו הוביל מהליגות הנמוכות עד לזכייה באליפות המדינה ב-2012. "בקריית שמונה התחלתי לפעול דווקא לא בכדורגל", הוא אומר. "אימצתי את העיר ב-1999. כל השנים הייתי באוגדה הצפונית, במלחמת יום כיפור שירתתי שם שבעה חודשים. קריית שמונה של 1999 הייתה רק קטיושות, עיר עם אבטלה ונפגעים. נמאס לי אז מהממשלה ומכולם, ונמאס לי לקטר ולקטר, והחלטתי שאני עושה מהלך. עזרתי לבתי תמחוי, בי"ס לאנגלית. כעבור שנה פנו אליי כמה קבוצות כדורגל בעיר ואמרו שאין להם כסף. אני איש כדורגל, התחלתי כשחקן במכבי ת"א. אמרתי להם: תעשו קבוצה אחת, תוך חמש שנים תהיו בליגת העל ותוך שש שנים באירופה. אמרו 'השחצן הזה', אבל באמת ככה היה".

יש גם רווח מהפעילות בקריית שמונה?

"יש הרבה פעילויות בקריית שמונה, הכדורגל עושה הכי הרבה רעש אבל זה הכי פחות חשוב והכי פחות כלכלי. לא רציתי להרוויח כסף. אין שום עסקה בקרייה, לא הרווחתי ולא ארוויח שקל בקריית שמונה. אפילו רציתי להעביר את המפעל לעיר, והמדינה לא עזרה לי. זה סיפור אחר. אני 20 שנה שם. כל המשפחה שלי עוסקת בפעילות ציבורית קהילתית והבנים שלי מתנדבים באופן אישי. לדוגמה, ניר מלמד בהתנדבות מתמטיקה בדרום ת"א".

מאיפה זה נובע?

"מהתפיסה שצריך לעשות משהו למען המדינה, לא רק לעצמנו. אנחנו באיתוראן התורמים הכי גדולים לקהילה בארץ, ביחס לרווחים. ברור שבנק הפועלים תורם יותר כסף, אבל ביחס לרווחים אנחנו הכי גדולים. תרומה ועזרה למדינה זה הכיף שלנו. אני לא הולך לפוליטיקה למרות ששיגעו אותי".

ההשקעה בכדורגל הייתה טעות?

"היא הייתה נכונה לעיר. לא היה בעיר הזאת דבר אחד חיובי. היום יש בה מחלקת נוער שהיא אחת הטובות בארץ. אני מכיר כל שחקן בנוער. הכדורגל עשה לה טוב. זאת השקעה של כ-13 מיליון שקל בשנה, ואני לא יכול לעזוב כי אף אחד לא ייקח את זה ממני. יש לי חלום לעשות בתיאטרון בקריית שמונה מה שעשיתי בכדורגל, אבל אין לי מספיק כסף".

הזכרת קודם את יעקב שחר, שמחזיק במכבי חיפה. בעסקים שניכם בפרופיל נמוך, ואתם מוצאים את עצמכם במקום הכי אמוציונלי והכי לא כלכלי, הכדורגל.

"אני ויענקל'ה שנינו בורחים מהעיתונות, שנינו סובלים מזה. אבל יענקל'ה יכול, אני לא יכול למכור. כל אחד ייתן לו כסף עבור מכבי חיפה, שיש לה 30 אלף מנויים, יש הכנסות. אני, כל שבת שאני פותח את האצטדיון, זה מינוס 100 אלף שקל.

יש בארץ חמש קבוצות שיכולות להרוויח כסף: מכבי ת"א, הפועל ת"א, מכבי חיפה, בית"ר ירושלים והפועל באר שבע. אני גדלתי במכבי ת"א ועמדתי לקנות אותה. הציעו לי להיות יו"ר מכבי ולא רציתי, לא הייתי מספיק עשיר לכדורגל אז".

אם איש עסקים יבוא ויתייעץ איתך על רכישת קבוצת כדורגל, מה תגיד לו, יש בזה גם פלוסים?

"צריך להביא הרבה כסף. היום מכרתי שחקן (נייג'ל האסלביינק, כוכב הקבוצה שאמור לעבור להפועל באר שבע, ש.ח.ו וש.ש) זה הוריד לי 5 מיליון שקל מתקציב ההוצאות".

שרצקי חוזר לחבוט בראש הממשלה: "כשביבי היה שר האוצר. אמרתי לו שקריית שמונה חייבת אצטדיון. אמר לי 'תראה את זה סגור, יש לך 20 מיליון שקל. תצלצל ליו"ר הטוטו גדעון בריקמן, למנכ"ל הטוטו, והם יתנו לך חצי מהכסף'. אמרתי לראש העיר חיים ברביבאי: אדם שנותן 20 מיליון במילה אחת, אין לו מילה. ובאמת יו"ר הטוטו אמר לי שהוא לא דיבר איתו, וגם עם מנכ"ל הטוטו הוא לא דיבר עד היום. כשבאתי לאהוד אולמרט וביקשתי, הוא בא לקריית שמונה, ישב איתי, ביקשתי 20 מיליון שקל והוא אמר לי 'תן לי לחשוב'. כעבור שבוע הוא צלצל אליי, אמר לי לדבר עם בריקמן, למחרת קיבלנו את כל הכסף.

"הייתי משוגע אז, חשבתי שאצליח לשנות. מאז אני הולך לממשלה כל שנה - במה עוזרים לי? יש שם תיאטרון שפשט את הרגל, לקחתי על עצמי את כל החובות, הקמתי אותו וכל חודש אני משלם משכורות. שרת התרבות? מבטיחה".

לפחות בקריית שמונה אתה מקבל הכרה.

"זה לא מעניין אותי. יכולים לא לתת לי הכרה על זה? הפרס הכי חשוב שקיבלתי הוא פרס אלון (פרס על מעשה מופת חלוצי על שם יגאל אלון, ש.ח.ו וש.ש), שקיבלו לפניי גם סטף ורטהיימר וטדי קולק. פרס שנותנים אותו שייקה גביש, פלד, חורב, כל החבר'ה של פעם. אנשים שמעניין אותם איך לעזור למדינה. לקבל את זה מהם - יותר חשוב לי מפרס ישראל, שביבי לא יתן לי בחיים".

"מישהו יכול לקנות דירה היום ללא עזרה?"

רוב הציבור בארץ תומך בהנהגה הנוכחית, גם הכלכלה והביטחון במצב טוב.

"אני לא אגיד מה שבן-אהרון אמר, שצריך להחליף את העם. זה העם שלי. אבל אני לא מבין אותו. מה זה מצב כלכלי טוב? למה הוא טוב? כי יש חברות כמו מובילאיי וסודהסטרים. מה זה שייך לביבי? מה זה שייך לממשלה? למי המצב הכלכלי היום טוב, לאדם הפשוט? יש מישהו שיכול לקנות דירה היום ללא עזרה? בדקת מה המצב של הפנסיה במדינה? הגירעון האקטוארי במספרים ענקיים. מי ישלם אותו?"

מאיפה כל זה נובע לדעתך?

"מטיפשות. אי אפשר לעשות מהלך אחד. הנה, בקריית שמונה יש פנסיה תקציבית, זאת אומרת שכל שנה הפנסיה עולה, וכל שנה העיר הזאת הולכת אחורה. ההוצאות גדלות ואין לעיר שום סיכוי. ישבתי פה עם שר הפנים אברהם פורז, אמרתי לו - מועצת גליל עליון על הפנים, חצור הגלילית על הפנים, מבואות החרמון על הפנים - בוא נעשה מכולם עיר אחת. מה הבעיה? כל ראש עיר רצה את הפרויקט לעצמו. אתה יודע כמה חיסכון אפשר להשיג ממהלך כזה? אבל אי אפשר לשנות, אין כלום, הכל פוליטיקה. את ביבי מעניין משהו חוץ מפוליטיקה?"

מה לגבי היחסים הטובים שלו עם טראמפ?

"טראמפ, עם כל הכבוד לו, יתהפך על עצמו עוד 100 פעם. ההכרה בירושלים כבירת ישראל - מה, אנחנו לא יודעים שירושלים היא בירת ישראל? זה לא לרעתי, אני שמח מזה, אבל מתי לאחרונה היית במזרח ירושלים? זה סתם. אתה חושב שלא הייתי רוצה שיהיו לנו את כל השטחים? הייתי מאוד רוצה. אני הייתי פעם ליכודניק".

מה אתה היום?

"אני לא ליכוד. אני חושב שכל האחרים צריכים להקים מפלגה אחת. דרך אגב, הציעו לי הרבה פעמים להיכנס לפוליטיקה".

יש סיכוי לאיזשהם חיים בדו קיום? 

"יודע מה? חייבים לנסות. אם לא יהיה דו קיום זה יפגע בנו, לא באף אחד אחר. לא חיינו איתם בדו קיום? מעזה היו באים לכאן, הם בנו את כל המדינה אז. לא יכול להיות שכל הרמטכ"לים, וכל האלופים בצה"ל, וכל ראשי המוסד, כולם בלי יוצא מהכלל חושבים שצריך לנסות וחושבים שביבי לא מתאים. ראיתי כתבה ששלושה חברים של ביבי מהסיירת כתבו מכתב שהוא לא יכול לעשות הפרדה בעם. הוא לא יכול להגיד שהמשטרה לא שווה, יש גבול. אני נולדתי במדינה, גדלתי פה, שירתתי בצבא ונלחמתי. אבי ואמי חינכו אותי לתת למדינה. לכן מאוד כואב לי מה שקורה פה. 

הורג אותי שביבי אמר לאולמרט 'עשית עבירות פליליות, אתה נחקר, אז אתה לא יכול לנהל את המדינה', והוא כן יכול. אדם לא יכול לבקש ממישהו אחר דבר אחד ולא לבצע את זה בעצמו. נושא היושר זה לא שאלה של ימין או שמאל, אני מחפש אנשים ישרים. לא מפריע לי שיגיע מישהו ישר מהימין וירכיב את הממשלה, אולי אני אצביע לו. ראש ממשלה שאומר שאין כלום ומקבל מתנות במיליון שקל, מה זה אומר לכל הפקידים, לכל העם?"

למה אתה לא נכנס לפוליטיקה?

"כי אני לא מתאים. היו אליי פניות. הסכמתי בזמנו להיות בהתנדבות שר הגליל. זה לא בשבילי. זאת הבעיה, אנשים טובים לא יכולים להיות בפוליטיקה. איך איש טוב יכול לשבת שם ולראות מה שביבי עושה. כל החיים שלי אני תורם למדינה, אני אוהב את המדינה, לכן זה כואב לי".

בכל זאת, אתה אופטימי בנוגע לעתיד?

"אני תמיד אופטימי".

"שרצקי נשמע חמוץ למדי"

תגובת לשכת ראש הממשלה לא התקבלה עד לשעת סגירת הגיליון. מתנועת הליכוד נמסר בתגובה: "אין לנו כוונה להתייחס לטענות ההזויות והמגוחכות של איזי שרצקי. רק נאמר שיחסית לאדם שעשה את הונו בזכות מדיניות השוק החופשי והצמחת הכלכלה הישראלית, שהוביל ראש הממשלה נתניהו, שרצקי נשמע חמוץ למדי".