הבחירות בשבדיה: הימין הקיצוני התחזק; יתרון קל לגוש השמאל

"השבדים הדמוקרטים", ששורשיהם ניאו-נאציים, יהיו המפלגה השלישית בגודלה לאור משבר ההגירה • הסוציאל-דמוקרטים וברית מפלגת הימין זכו בכ-40% מהקולות, ויתקשו להקים ממשלה יציבה לנוכח סירובם לשבת עם הימין הקיצוני

מנהיג מפלגת "השבדים הדמוקרטים" ג'ימי אקסון / רויטרס
מנהיג מפלגת "השבדים הדמוקרטים" ג'ימי אקסון / רויטרס

מפלגת הימין הקיצוני בשבדיה התחזקה וסיימה במקום השלישי בבחירות לפרלמנט - כך עולה מספירת הקולות הסופית בבחירות שנערכו במדינה אמש (א'). המפלגה זכתה ב-17.6% מקולות הבוחרים, ואילו גוש השמאל, בהובלת ראש הממשלה סטפן לופבן, זכה ב-40.6% וגוש הימין-מרכז זכה ב-40.3% מהקולות. אף אחד מהם לא צפוי לזכות ברוב שיאפשר לו להקים ממשלה יציבה.

ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן / רויטרס
 ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן / רויטרס

לאחר ספירת יותר מ-90% מהקולות במחוזות הבחירה במדינה, "השבדים הדמוקטים", שלהם שורשים ניאו-נאצים, יזכו לעלייה של 5% מהבחירות הקודמות. לופבן, מנהיג הסוציאל-דמוקרטים, כינה אותה מפלגה "גזענית" שמהווה סכנה לדמוקרטיה. היא התחזקה בשל משבר המהגרים שפקד את אירופה, ובמהלכו קלטה המדינה בת כעשרה מיליון התושבים כ-163 אלף איש - המספר הגדול ביותר ביבשת ביחס לאוכלוסייה.

מנהיג מפלגת "השבדים הדמוקרטים" ג'ימי אקסון אמר הלילה כי "תוצאות הבחירות מראות כי תהייה לי השפעה רבה על הנעשה במדינה בשבועות, בחודשים ובשנים הבאות". אקסון הוסיף כי "אנחנו המנצחים האמיתיים בבחירות, והשפעתנו על הפוליטיקה בשבדיה תגדל". מנהיג המפלגה הוסיף כי יהיה מוכן לדבק עם כל המפלגות.

מפלגת הימין הקיצוני כבר הכפילה את כוחה ב-2014, אחרי שנכנסה לראשונה לפרלמנט ב-2010. מאז התמיכה בה גדלה בהתמדה עם שינוי פניה והתנתקותה מהסממנים הניאו-נאציים שאפיינו אותה לאורך שנים רבות, כמו שינוי הסמל שלה, מלפיד בוער לפרח בצבעי דגל המדינה.

מנהיג המפלגה שעומד בראשה מאז 2005, אמר כי למפלגתו יש אפס סובלנות ביחס לגזענות והיא אף סילקה כמה מחבריה בשל כך. בשנה שעברה הקימו כמה מחבריה לשעבר מפלגה חדשה, "אלטרנטיבה לשבדיה".

עם זאת, המפלגה הייתה מעורבת בכמה תקריות גזעניות. כך, למשל, באתר המקומי Aftonbladet, פרוסם כי מועמד של המפלגה לרשות מקומית שיתף בפייסבוק שיר הכולל את המילים "השבדים הם לבנים והמדינה היא שלנו".

למרות השגשוג הכלכלי של המדינה הסקנדינבית, מצביעים רבים חוששים מכך שמדינת הרווחה, הדואגת לדיור ולבריאות, נתונה ללחץ רב מדי בשל גל ההגירה, שהוביל להקשחת עמדות גם מצד מפלגות המיינסטרים.

"השבדים הדמוקרטים" קישרו גם בין עליית תקריות הירי להגירה המואצת, על אף שהנתונים הרשמיים אינם תומכים בטיעון זה. המפלגה רוצה לעזוב את האיחוד האירופי ולקיים משאל עם בנושא, אולם יתר השחקנים הפוליטיים מתנגדים לכך, ולכן אין סבירות גבוהה להצבעה שכזו.