"האייפון המוגזם" בדרך: מה צריך לדעת על הכרזת אפל הערב

אפל צפויה לחשוף הערב שלושה דגמי אייפון חדשים • הבשורות הצפויות: טלפון ענקי בגודל 6.5 אינץ' שעשוי לעלות 1,100 דולר ואף יותר, דגם המשך לאייפון X ודגם מוזל • עוד בתוכנית: דגמי אפל ווטש חדשים ואולי גם אייפדים ואוזניות • באתר "גלובס" נעביר סיקור שוטף מהאירוע החל מ-20:00

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Reuters, Robert Galbraith
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Reuters, Robert Galbraith

אפל תערוך הערב (ד') בשעה 20:00 שעון ישראל את האירוע השנתי המצופה, שבו תחשוף את דגמי האייפונים החדשים שלה. האירוע ייערך בתיאטרון על שם סטיב ג'ובס, באפל פארק קמפוס שבקופרטינו, ויועבר בשידור חי. באתר "גלובס" נעביר סיקור שוטף של האירוע, עם כל החדשות, העדכונים והפרשנויות.

כהרגלה, אפל שומרת על מסתורין סביב האירוע. בהזמנות שחולקו לכלי התקשורת נכתב Gather round ("התאספו"), בצירוף ציור שנראה כמו הגג העגול של מבנה הקמפוס. לא צוינו פרטים נוספים על האירוע, ואפילו לא נכתב כי ייחשפו בו מכשירי אייפון, אך באופן מסורתי האירועים הללו מתרחשים בספטמבר. עם זאת, שורה של דיווחים, שמועות והדלפות בשבועות האחרונים נותנים תמונה מלאה למדי על מה שצפוי באירוע. עד כמה היא מדויקת? בקרוב נגלה.

ההזמנה לאירוע ההשקה של אפל היום (12 בספטמבר) / באדיבות אפל
 ההזמנה לאירוע ההשקה של אפל היום (12 בספטמבר) / באדיבות אפל

שנת ה-S

לפי הדיווחים, החברה מתכננת להשיק השנה שלושה דגמי אייפון חדשים. בשלושת הדגמים הללו אפל מוותרת על כפתור הבית, ומחליפה אותו במערכת שליטה מבוססת על מחוות, כמו באייפון X. בכלל, העיצוב של שלושתם כנראה לא יחדש במיוחד, וישמור על אותו קו כמו של האייפון X שיצא לפני שנה. שלושת המכשירים צפויים להיות מצוידים במערכת Face ID לפתיחת נעילת המכשיר, ובמערכת מצלמות TrueDepth. בגלל השמירה על העיצוב הנוכחי, השנה הנוכחית מכונה באפל "שנת ה-S", על שם התוספת שהחברה מעניקה למוצרים ששומרים על עיצוב של מכשיר קיים, בתוספת פיצ'רים חדשים.

מכשיר הדגל החדש, לפי ההערכות, ייקרא בהתאם אייפון Xs. הוא יושק בשני גדלים, כשהגדול מביניהם אמור להיקרא אייפון Xs מקס. מדובר בשינוי מהדפוס הרגיל של אפל, שעד כה נהגה להוסיף לשמם של מכשירים גדולים יותר את התוספת "פלוס". תמונות של שני דגמי ה-Xs כבר הודלפו ע"י אתר 9to5mac, והם נראים בו בצבע זהב. גם התמונה ששולבה בהזמנה לאירוע היא בצבע זהב, מה שעשוי לרמוז על כך שהחברה מתכננת שהצבע הזה יהיה אחד האופציות במכשירים החדשים.

ה-Xs מקס יהיה בגודל 6.5 אינץ', ויהיה האייפון הגדול ביותר עד היום ואחד הטלפונים הגדולים בשוק כרגע בכלל. הוא יכלול גב זכוכית, מסגרת מפלדת אל-חלד ומצלמה אחורית כפולה. תהיה לו תצוגת OLED, והוא יאפשר לצפות בשתי אפליקציות זו לצד זו בו זמנית.

ה-Xs הקטן יותר יהיה שדרוג לדגם האייפון X הקיים, ויגיע בגודל 5.8 אינץ' כמוהו. גם הוא יגיע עם תצוגת OLED, וישפר את מהירות העיבוד ואת המצלמה יחסית לאייפון X. הסוללה שלו תהיה קטנה יותר משל דגם המקס. שני מכשיר ה-Xs יצוידו במעבד A12 חדש, בזכרון RAM גדול יותר מבאייפון X, של 4 ג'יגה-בייט, ויכילו ככל הנראה בשווקים מסוימים גם כרטיס SIM כפול, פיצ'ר שיסייע למטיילים.

משתמשי טוויטר רבים כבר לעגו לשם אייפון Xs, שאותו הם קוראים כ"אייפון אקסטרה סמול" או "iPhone Excess" - מופרז, דבר המקושר כמובן למחירים הגבוהים של מכשירי החברה. אלא שלאפל, ככל הנראה, אין כל כוונה לשנות זאת: האייפון Xs צפוי לעלות 1,000 דולר, כמו אייפון X, ודגם המקס צפוי לעלות 100 דולר יותר, ויהיה המכשיר היקר אי-פעם, לפי חלק מההערכות. לפי שמועות אחרות, דגם ה-Xs יעלה 900 דולר וה-Xs מקס יעלה אלף דולר.

הדגם השלישי שצפוי לצאת משך פחות תשומת לב שלילית ברשת, פשוט כי ידוע עליו פחות. השמועות גורסות שהוא ייקרא אייפון Xr, או אייפון 9. גודלו יהיה 6.1 אינץ', הוא אמור להחליף את האייפון 8 ומחירו יהיה נמוך יותר משל שני הדגמים האחרים, אם כי לא ברור בכמה: ההשערות הנפוצות נעות בין 700 ל-850 דולר, לא בדיוק זול.

מאפיינים שונים של המכשיר המוזל נבחרו מתוך מטרה להפחית עלויות, כמו מסך LCD במקום OLED בשני הדגמים האחרים, ומסגרת מאלומיניום ולא מפלדת אל-חלד. ככל הנראה גם תהיה לו מצלמה אחורית יחידה בניגוד למצלמה אחורית כפולה בדגמי ה-OLED, וחיבור WiFi איטי יותר משלהם. הדגם הזה יגיע כנראה במבחר צבעים רחב יותר, הכולל אפור, לבן, כחול, אדום וכתום.

עם זאת, לפי סקר שערכו USA Today ו-SurveyMonkey לקראת האירוע, המשתמשים מתעניינים בפיצ'רים אחרים לחלוטין. 75% מהמשיבים רוצים לראות חיי סוללה ארוכים יותר במכשירי החברה, 66% מקווים למסך זכוכית חסין משבירה, ו-44% קיוו לאפשרות להרחיב את שטח האחסון במכשיר. אף אחד משלושת הפיצ'רים האלה לא כיכב בשמועות לקראת האירוע, אך עדיין ייתכנו הפתעות. דווקא המגרעת (Notch) באייפון X, שעוררה שיח נרחב מאז השקת המכשיר, זכתה להתעלמות מהמשיבים: רק 10% ביקשו להסיר אותה, המקום האחרון בסקר.

ממחשבים לסמארטפונים לאביזרים

בנוסף לאייפונים, אפל צפויה להשיק באירוע גם דגם חדש של השעון החכם שלה - שצפוי להיקרא אפל ווטש 4. אתר 9to5mac הדליף גם תמונה של הדגם החדש של השעון, שככל הנראה יציע תצוגה רחבה יותר בזכות צמצום השוליים של המסך. הרזולוציה החדשה תהיה 480X384 לשעון ברוחב 42 מ"מ, לעומת 390X312 באפל ווטש 3 שרוחבו זהה.

תצוגת הקצה לקצה היא השינוי הוויזואלי הגדול ביותר שיעבור השעון החכם של אפל מאז שהושק הדגם הראשון ב-2015. בהתאם, ממשק השעון יוכל ככל הנראה להציג אינפורמציה רבה יותר מבדגמים הקיימים היום בשוק. שדרוגים צפויים נוספים יהיו במעבד ובעיקר בסוללה - שלפי הערכות אף עשויה להספיק ליומיים ללא טעינה, לעומת כיום בדגמים הנוכחיים. יכולת ה-ECG תאפשר דיוק רב יותר במדידת קצב הלב ובגילוי בעיות בריאותיות.

שמועות נוספות מדברות על הצגת אביזרים חדשים באירוע. הכבל והמטען של האייפון החדש, שמצורפים אליו בחבילה, יוחלפו לפי שמועות ל-USB-C. בנוסף, ייתכן שאפל תחשוף את המחיר והתאריך שבו ניתן יהיה לרכוש את מטען ה-AirPower שהציגה בהשקת האייפונים של שנה שעברה, אשר יכול לטעון בו זמנית את האייפון, האפל ווטש ואוזניות האיירפודס של החברה. ייתכן שאפל תחשוף גם דגם חדש של אוזניות האיירפודס, ורצועות חדשות לווטש. אחת השאלות המעניינות היא אם היא תנצל את האירוע כדי להציג גם אייפדים חדשים: כמה מהדיווחים גורסים ששני דגמים של הטאבלט, בגדלי 11 ו-12.9 אינץ', ייחשפו באירוע. גם הם לא יכללו כפתור בית, והם יציעו שוליים דקים יותר וחיבור USB-C.

ומה הלאה עבור החברה הראשונה אי-פעם שהגיע לשווי האסטרונומי של טריליון דולר? כריסטופר מימס מה"וול סטריט ג'ורנל" מעריך שהמוצרים הלבישים, כמו אפל ווטש והאיירפודס, מסמנים את הגל השלישי באבולוציה של אפל. לדבריו, אפל שהחלה כחברה שמתמקדת במחשבים אישיים ועברה למכשירי סלולר, מחפשת כעת את הקלף החזק הבא שלה, על רקע מגמת ההאטה הגלובלית במכירות מחשבים וסמארטפונים כאחד. אפל ווטש והאיירפודס אמנם הכניסו 10 מיליארד דולר לאפל בארבעת הרבעונים האחרונים, בעוד שהאייפונים הכניסו לחברה כמעט פי 3 ברבעון האחרון בלבד, אך מכירת המוצרים הלבישים נמצאת במגמת צמיחה. לפי חברת המחקר IDC, אפל היא המובילה בשוק השעונים החכמים עם נתח של 17% מהשוק העולמי ומכירות של 4.7 מיליון יחידות ברבעון האחרון.

ההשערה שלפיה אפל תבחר להתמקד במוצרים לבישים בעתיד מתחזקת בשל העובדה כי ענקית הטכנולוגיה קנתה לאחרונה את Akonia Holographics, סטארט-אפ מדנבר שפיתח טכנולוגיה עבור משקפי מציאות מוגברת. לפי דיווחים, אפל מתכננת להוציא משקפיים כאלה לשוק ב-2020. מנגד, בעוד שיריבותיה הגדולות של אפל בתחום המובייל כמו וואווי וסמסונג מפתחות טלפונים מתקפלים בניסיון להילחם במגמת ההאטה בשוק, לא ידוע על מאמצי פיתוח כאלה מצדה של אפל.

להערכת בלומברג, האסטרטגיה החדשה של אפל מתמקדת בהעלאה הדרגתית של מחיר המכשירים הממוצע, ובקידום מכירות של אביזרים ושירותים דיגיטליים, ולא בניסיון לפתות מיליוני משתמשים חדשים להשתמש באייפון. זו הסיבה שהאייפון לא יזכה לעיצוב חדש לגמרי השנה, אלא רק לשדרוג.