כך ממונה מי שיפקח על 1.7 טריליון שקל מחסכונות הציבור

ועדת האיתור למינוי ממונה על רשות שוק ההון תפעל תחת לחץ זמנים כבד, כאשר כל חבריה קשורים זה לזה ועמדותיהם בקשר לתפקידה ידועים מראש • בראש הוועדה עומד מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד שעמד בראש הוועדה שאישרה את מינוי אביגדור יצחקי ליו"ר מפעל הפיס • האם מינוי הרגולטור של אחד התחומים הכי מפוקחים בארץ, אינו עומד בדרישות אותם מבקשים להחיל על המפוקחים שלו?

1. שיא המהירות: קשרים הדוקים מידי או לו"ז של חגים

משפחה קטנה, חברית ומאוחדת - כך נראית ועדת האיתור לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר. זו הוועדה שהולכת להיות שיאנית המהירות ב-70 שנות המדינה. יו"ר הוועדה, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, התחייב להתחיל את הדיונים ב-2/9 ולסיים אותם בהמלצה על שלושה מועמדים שיוגשו לבחירת שר האוצר עד ליום 17.9. זאת אף שבדרך יש את ראש השנה, יום כיפור, חג סוכות, חול המועד סוכות וכמה סופי שבוע. אפשר שהקשרים המהודקים בין חברי הוועדה, הם שמאפשרים דיון מהיר, צפוף, נעדר מחלוקות אמיתיות ואפשר שלוח הזמנים, נוכח רצף ימי מועדי ישראל הוא שכופה זאת.

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון היא יחידה עצמאית במשרד האוצר שאחראית להסדרה ולפיקוח בתחומי שירותים פיננסיים בישראל, בעיקר בשוק החיסכון הפנסיוני, הביטוח והשירותים הפיננסיים המוסדרים. תפקידי הרשות, לפי החוק, הם "להגן ולשמור על עניינם של המבוטחים והחוסכים, להבטיח את יציבותם של הגופים המוסדיים כדי שיוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי ציבור לקוחותיהם, לקדם תחרות ולעודד חדשנות טכנולוגית". הרשות הוקמה ב-1 בנובמבר 2016 והיא אחראית על 1.7 טריליון שקל - חסכונות הציבור. רובם לימי הפנסיה.

ההתחייבות של באב"ד ללו"ז הצפוף, שיש ספק ביכולת העמידה בה, מאפשרת לו ליישם את כל כוונותיו המקוריות. קודם כל לא למנות ממלא מקום לממונה על הרשות דורית סלינגר שפרשה בסוף אוגוסט. זאת אף שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ממלא מקום נציב שירות המדינה אהוד פראוור וסגן שר האוצר הממונה על הרשות יצחק כהן דרשו מינוי ממלא מקום, אבל, בסופו של דבר התכופפו נוכח לחצי השכנוע של באב"ד.

הדבר השני שבאב"ד כיוון אליו הוא להיות זה שיקבע את דמות הממונה הבא/ה של הרשות - דמות שככל הנראה תהיה הרבה פחות עצמאית ונחושה והרבה יותר "משתפת פעולה". זה גם אומר שהיא צריכה להיות הרבה פחות מוטה לטובת רגולציה, שלשם שינוי נחשבת לטובת ציבור המבוטחים. אותה דמות תצטרך כנראה להיות גם יותר מכילה ומבינה לליבם ולאינטרסים של אנשי הביטוח - בעלים, מנהלים וסוכנים.

2. מינוי הוועדה: עימותים, ויכוחים והפעלת לחצים

בסוף השבוע שעבר מונתה ועדת האיתור. זו שעל השמות בה דנו משך שבועות ארוכים, תוך עימותים, ויכוחים והפעלת לחצים. להלן הוועדה: מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, זה שהקפיד להיות המוציא והמביא של השמות הוא יו"ר הוועדה. חברי הוועדה: המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד מאיר לוין - כנציג היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. מנהל מינהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה אילן רם - נציג נציב שירות המדינה אהוד פראוור. פרופ' שמואל האוזר, מנהל רשות ניירות ערך לשעבר - כנציג ציבור, שהוא לפי החלטת הממשלה להקמת ועדת האיתור, "איש משק וכלכלה שימנה המנהל הכללי של משרד האוצר בהתייעצות עם נציב שירות המדינה", ופרופ' גבריאלה שלו - גם היא נציגת ציבור תחת הכותרת "איש אקדמיה מתחומי הכלכלה, החשבונאות, הביטוח או הפנסיה שימנה נציב שירות המדינה בהתייעצות עם מנכ"ל האוצר".

נסיון קודם ועשיר יש לשי באב"ד בראש ועדות איתור לתפקידים רמי דרג. למשל ועדת האיתור למנהל רשות החברות הממשלתיות. ימים אחדים לפני שאורי יוגב סיים את תפקידו, באב"ד הודיע לנציב שירות המדינה דאז משה דיין על הרכב ועדת האיתור. היו"ר - שי באב"ד. נציג הנציבות - אילן רם, אותו רם מוועדת האיתור למנהל/ת הרשות. יתר החברים: ד"ר סמאר חאג' יחיא, דינה זילבר - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ונדין בודו טרכטנברג המשנה לנגידה. יצוין: זילבר ובודו טרכטנברג היו המועמדות הראשונות והמועדפות של באב"ד לוועדת האיתור של הרשות, אבל שתיהן סרבו.

מספר גבוה של מועמדים נמסרו לוועדה. חמישה הגיעו לקו הסיום ורואיינו. בסוף נבחר אחד: יעקב קווינט היועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל, במקרה המועמד של שר האוצר וגם של המנכ"ל לתפקיד.

עוד דוגמה: בקיץ 2017 התבשרנו, מפי אנשי השר, שיו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי יסיים את תפקידו ויתמנה ליו"ר מפעל הפיס. אבל, זהו תפקיד שמחייב ועדת איתור. כך קרה שבאמצע אפריל 2018 פרסם משרד האוצר מודעות הקוראות לציבור להציג מועמדים לתפקיד יו"ר מפעל הפיס. אז גם הסתבר שמונתה ועדת איתור לתפקיד, בראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד. ישבה הוועדה, בחנה, דנה, שקלה והנה בתחילת יולי יצאה הבשורה: אביגדור יצחקי מונה ליו"ר מפעל הפיס.

3. היסטוריה של התנגדות לרשות שוק ההון

עכשיו נרכיב פאזל של קשרים בין רוב החברים. חבר הוועדה, נציג הציבור, פרופ' שמואל האוזר, עבד מול מנכ"ל האוצר שי באב"ד מאז מונה משה כחלון לשר האוצר במאי 2015. הם מכירים זה את עמדותיו של זה.

שמואל האוזר / צילום ארכיון: אוריה תדמור
 שמואל האוזר / צילום ארכיון: אוריה תדמור

גם האוזר וגם באב"ד נחשבו כמי שמנסים להשתלט על מקטעים ברשות שוק ההון, שהקמתה אושרה ונתמכה על ידי משה כחלון. מדי פעם הם היו גם מתנגדים, גלויים או סמויים, לדורית סלינגר, המנהלת שפרשה.

בסוף נובמבר 2017 פרש האוזר מתפקידו כיו"ר רשות ניירות ערך. במהלך כהונתו, מינה ב-2012 את עורך הדין מאיר לוין לתפקיד יועץ וסגן מנהל מחלקת התאגידים ברשות. עו"ד לוין כאמור הוא חבר ועדת האיתור - נציג של היועץ המשפטי לממשלה. אחרי שנתיים מינה אותו האוזר ליועץ המשפטי של המחלקה, יועץ בכיר ליו"ר (האוזר) ומנהל המחלקה הבינלאומית. לימים, לקראת סוף 2016, הוא המליץ עליו לתפקידו הנוכחי כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים.

לפני שהגיע לרשות, שימש עו"ד לוין במשך עשור כעורך דין ושותף במשרד עורכי הדין גורניצקי. במסגרת זו, עסק בייצוג תאגידים בפעילותם בשוק ההון ובעסקאות מיזוג ורכישה, מימון, בנקאות ומשפט מסחרי. היחסים בין האוזר לעו"ד לוין ידועים כקרובים, ועמדותיהם הכלכליות, הרגולטוריות והציבוריות נחשבות לדומות. לפי אתר הקריה האקדמית אונו, פרופ' האוזר משמש מאז שפרש הרשות ניירות ערך כפרופ' מן המניין למימון. לפי הרשות הוא דיקן הפקולטה למינהל עסקים בקריה.

פרופ' גבריאלה שלו, נציגת ציבור שנייה, הייתה, ב-2008-2010 שגרירת ישראל באו"ם, והיום היא  חברת סגל בכירה בקריה האקדמית אונו. לפי כן הייתה רקטור הקריה האקדמית אונו ודיקן הפקולטה למשפטים. הפרופ' האוזר והפרופ' שלו כיהנו כדיקנים באונו כמה שנים במקביל. רעייתו של פרופ' האוזר היא עו"ד מאיה הרטמן, עורכת דין וסמנכלי"ת השירות לסטודנט בקריה האקדמית אונו. הרטמן, היא בת משפחה של רנן הרטמן, מנכ"ל הקריה האקדמית אונו, אשר אביו, פרופ' דוד הרטמן, הקים.

4. באב"ד ימליץ, יאשר ויכתיר את הממונה הבא/ה

מחוברים: צמד א' - באב"ד והאוזר. צמד ב' - האוזר ולוין. צמד ג' - האוזר ושלו. שלישיה ד' - האוזר, שלו, ומאיה הרטמן, אשתו של ובת משפחה של. הנה כבר יש גוש חוסם.

משמעות אפשרית: שי באב"ד, האיש שהביא את השמות והתעקש על השמות, שכאמור אושרו בסופו של דבר ולאחר בדיקת ניגודי עניינים על ידי ממלא מקום הנציב אהוד פראוור, הוא המכתיר. המנכ"ל ימליץ ויאשר.

5. החשש: ממלא מקום בדמותה של סלינגר

דבר אחד בטוח: באב"ד כבר הבטיח שהסגנים של סלינגר, שנראה שהיו בין 26 המועמדים לוועדת האיתור, לא יהיו מנהלי הרשות הבאים. ואפילו, כך נראה, שהמינוי כלל לא יבוא מעובדי הרשות הנוכחיים שפעלו בתקופת המנהלת הקודמת - שזו הייתה כוונתו העקרונית של סגן השר כהן.

ההתנגדות הנחושה של באב"ד למינוי ממלא מקום זמני ולו רק לביטוח, הצליחה. יצוין: בחוק שנחקק להקמת הרשות, בניגוד לחקיקה שהייתה הקיימת כאשר המערכת תפקדה כאגף באוצר, אין חובת מינוי ממלא מקום לביטוח.

ההערכה היא שבאב"ד לא רצה ממלא מקום בצלמה ובדמותה של סלינגר. הוא חשש שהזמן יעשה את שלו, ממלא המקום יעשה עבודה ראויה, בהמשך לסלינגר, וכך יהפוך המינוי הזמני למינוי של קבע. עם כל זאת יש לציין כי בסביבתו של באב"ד משוכנעים שהוא מונע מדברים לחלוטין אחרים: הוא לא התקוטט עם סלינגר - אלא המחלוקות ביניהם נבעו מהיותה "יותר מדי עצמאית" ומכך שהיא "חיה בפחות הרמוניה" עם המנכ"ל וראשי האגפים באוצר. בסביבת באב"ד טוענים שהוא התנגד למנות ממלא מקום למנהלת הרשות רק בגלל שחשש מהתארכות הליכי ועדת האיתור, ממוצע ממשלתי של בין 3-8 חודשים, וכניסה לזמן בחירות ומתוך הנחה שבהעדר ממלא מקום הוא יוכל לזרז הכל.

6. תגובות: חברי הוועדה מקצועיים ומנוסים

מנציבות שירות המדינה נמסר כי "לגבי מינוי ממלא מקום למנהל רשות שוק ההון: בגלל מורכבות המינוי, הוסכם בין נציבות שירות המדינה לבין היועץ המשפטי לממשלה ומשרד האוצר שאם ועדת האיתור לא תסיים את עבודתה עד ה-17.9 - ערב יום הכיפורים, ימונה לאלתר ממלא מקום. בנוסף, ועדת האיתור שהורכבה הינה מגוונת, עם חברים בעלי כישורים שונים והשקפות שונות. לגבי חבר הוועדה מאיר לוין - חזקה על היועץ המשפטי לממשלה שנציגו יודע לנתק את עצמו מכל שיקול זר בבואו לתפקידו החשוב בוועדה.

ממשרד האוצר נמסר כי "הרכב הוועדה אושר על ידי נציבות שירות המדינה לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה. למנכ"ל משרד האוצר יש נציג אחד בלבד בוועדה כפי שמחייב החוק. יתר חברי הוועדה נקבעו על ידי נציב שירות המדינה (שני חברי ועדה), והיועץ המשפטי לממשלה (חבר ועדה אחד). יש לציין כי מנכ"ל משרד האוצר פנה לשתי נשים לצורך ייצוג הולם: המשנה לנגידה, הפרופ' נדין טרכטטנברג ומנכ"לית האוצר לשעבר, הגב' יעל אנדורן, שתיהן ראויות ומנוסות מאוד שיכלו לתרום רבות לוועדה, אך בשל ניגודי עניינים הן נאלצו לסרב.

ראוי לציין כי חברי הוועדה הנוכחיים הינם מקצועיים ומנוסים מאוד ואין לנו כל ספק כי יחד יבחרו במועמד או המועמדת המתאימים ביותר לתפקיד, כפי שנעשה בוועדות האיתור הרבות הקודמות שמנכ"ל משרד האוצר עמד בראשן.