פרובוקציה בשקל: האם אריק טראמפ אנטישמי או מגן על אבא

בנו של טראמפ: וודוורד כתב הספר על אבא כדי לעשות 3 שקלים • טענות בארה"ב: השימוש שעשה אריק טראמפ במילה "שקלים" – קריצה לאנטישמים • "ההחלטה להשתמש בשקלים היא מקרית כמו ההחלטה של קמפיין טראמפ להדפיס תמונת הילארי קלינטון על רקע של מגן דוד"

אריק טראמפ / צילום: shutterstock
אריק טראמפ / צילום: shutterstock

אריק טראמפ, אחד מבניו של נשיא ארה"ב, אמר אתמול (ד'), בראיון בפוקס ניוז, כי הספר החדש של העיתונאי בוב וודוורד, "פחד: טראמפ בבית הלבן", הוא "שטות סנסציונית" וכי וודוורד כתב את הספר כדי להרוויח "עוד שלושה שקלים".

הספר החל להימכר בחנויות שלשום (ג') ורשת חנויות הספרים בארנס אנד נובל דיווחה אמש כי ביום הראשון נמכרו 750 אלף עותקים, ב-30 דולר לעותק - מספר שיא למכירת ספר ביומו הראשון בשוק בתולדות הרשת.

הספר מתאר את ממשל טראמפ ואת הנשיא עצמו באופן שלילי ביותר. הוא מציג את הנשיא כ"אידיוט", "שקרן מקצועי" ו"אחוז פרנויה", ומתאר כיצד פקידים בכירים בממשל מכשילים את הנשיא מאחורי גבו במאמץ למזער נזקים למדינה.

"אתם לא חושבים שאנשים מבינים יפה מאוד שאפשר לכתוב ספר שטותי סנסציוני"? - אמר אריק טראמפ בראיון. "אין ספק ש-CNN תזמין כל מחבר של ספר כזה להתראיין, מפני שהערוץ הזה אוהב להכפיש את טראמפ".

"המשמעות תהיה שהמחבר יוכל למכור עוד שלושה ספרים, והוא ירוויח עוד שלושה שקלים על חשבון העם האמריקאי, על חשבון ארצנו ועל חשבונו של נשיא שעושה עבודה מצוינת על פי כל קנה מידה".

השימוש שעשה טראמפ הבן במילה "שקלים" עורר מיד טענות, שהדברים נוסחו כדי לשמש קריצה לאנטישמים. הנשיא טראמפ פופולרי מאוד בחוגי הימין הקיצוני והתבטאויותיו בעקבות ההתפרעויות הניאו-נאציות בשארלוטסוויל, וירג'יניה, אשתקד, שלפיהן יש אנשים טובים בקרב הניאו-נאצים כמו בקרב אלה שהפגינו נגדם רק הגבירו את האהדה שחשים אליו גזענים.

המילה 'שקלים' היא גם מילת סלנג באנגלית שמשמעותה "כסף", אך נעשה בה גם שימוש נרחב בעיתונים ובאתרים אנטישמיים, כגון "דר שטירמר" בהקשר שנועד להדגיש תאוות בצע וחמדנות של יהודים ואת שאיפתם להשתלט על מוסדות ממשל.

"אריק טראמפ אמר היום, כי הספר של בוב וודוורד נכתב כדי להרוויח שלושה שקלים", צייץ ביל קריסטול, עורך השבועון השמרני "וויקלי סטאנדארד". "האם אריק מטומטם עד כדי כך שלא ידוע לו שהוא הופך את עצמו לאנטישמי"?

"מה זה הזבל הזה"? - צייץ בן שפירו, המייסד והעורך של האתר השמרני "דיילי וואייר".

וג'ונתן וייזמן, סגן העורך לענייני וושינגטון ב"ניו יורק טיימס", כתב שהשימוש במילה שקלים בהקשר שקבע טראמפ הבן הוא "שערורייתי" ודומה לביטויים ב"דר שטירמר" הנאצי. "ההחלטה להשתמש במילה שקל היא מקרית בדיוק כמו ההחלטה (של מטה הבחירות של טראמפ ב-2016) לצייר את דיוקנה של הילארי קלינטון על רקע של מגן דוד ושטרות מזומנים".

וודוורד עצמו גינה אמש את השימוש במילה "שקלים" ואמר: "אני מקווה שאיש לא ידבר כך. אני חושב שזה פשוט לא מתאים... רטוריקה לוחמנית ורעילה כזו כזו מחזירה אותנו אחורה".