אינטרסים סותרים וערר שנדחה: מי רצה למנוע הקמת ביג גלילות

בצל ההודעה המשמחת על דחיית העררים וההתקדמות לעבר הקמת המתחם, ביג מאשימה קבוצות קניונים מתחרות שפועלות באותו מתחם בסיכול פעילותה

צעד משמעותי לקבוצת ביג בכיוון להקמת המרכז המסחרי ביג גלילות. היום (ה') מדווחת קבוצת המרכזים המסחריים בניהולו של איתן בר-זאב על דחיית העררים שהוגשו על החלטת הוועדה המקומית רמת השרון בפרויקט ביג גלילות, אך בצל ההודעה המשמחת, ביג מאשימה קבוצות קניונים מתחרות שפועלות באותו מתחם, ורומזת כי הלובי החזק שלהן הוא זה שניסה לעכב את הפרויקט, ואף בצעד יוצא דופן טוענת כי המצב דורש התערבות של רשות ההגבלים העסקיים בנושא.

על-פי הדיווח של ביג , ועדת הערר דחתה אתמול (ד') את כל העררים בכפוף למספר שינויים שיוכנסו בתוכנית ושאינם מפריעים להקמת הפרויקט כפי שתוכנן על-ידי היזמים חוף התכלת וביג. כלומר, לפי ביג המכשולים המרכזיים הוסרו, וכעת מסתמן כי נותרו עדיין שינויים שהם טכניים במהותם. בביג מציינים כי דחיית הערר סוללת את הדרך ליזמים להתחיל בהקמת הפרויקט לאחר קבלת היתרי הבניה שיוגשו על-פי התוכנית שאושרה, כולל השינויים הנדרשים.

ואולם, בצל הבשורה המשמחת, מציין איתן בר-זאב, מנכ"ל ביג, כי "יש לנו חשש כבד שהמאמץ העיקרי לפגיעה בתוכנית הוא על בסיס של מניעת תחרות מול מרכזי קניות אחרים באזור הגאוגרפי", ובכך מרמז לקבוצות מליסרון והכשרת היישוב שמחזיקות בקניונים הסמוכים - קניון רמת-אביב וקניון שבעת הכוכבים - שנמצאים בזירת התחרות המקומית.

"אני שמח לבשר", מוסיף בר-זאב, כי "הניסיונות למנוע או לדחות את הקמת הפרויקט נכשלו, וכי ראוי היה שרשות ההגבלים תיכנס לעובי הקורה לבדיקת הגורמים והמניעים האמתיים העומדים סמויים מאחורי הניסיונות למנוע תחרות למרכזי קניות יקרים ויוקרתיים המנצלים במשך שנים את היעדר התחרות באזור".

מי שהספיד התבדה

המאבק של ביג על המרכז שהיא צפויה להקים בגלילות בסמוך לסינמה סיטי, החל אי אז בשנת 2015 עם השקעה מתוכננת של כמיליארד שקל במתחם. אז הודיעה ביג כי מימשה אופציה לרכישת הקרקע הממוקמת בסמוך לצומת גלילות, וזאת במטרה להקים עליה קומפלקס בסגנון לייף סטייל שיתפרש על פני 44 דונם. מדובר במתחם שיכלול גם בנייני משרדים ומערכת חניונים בשטח כולל של כ-220 אלף מ"ר, ויכלול שדרות אופנה, מסעדות, וחנויות.

אלא שבמהלך שלוש השנים האחרונות, גורמים שונים הגישו התנגדויות לפרויקט, ביניהם תושבים ובעלי עסקים ברמת השרון. אלה טענו אז כי יש לדחות את התוכנית מאחר שהקמת הקניון בשולי העיר תביא לפגיעה אנושה בעסקים הקיימים ברחובות המרכזיים של העיר. העיכובים הללו בבניית המתחם, שבמקור תוכנן להיפתח כבר ב-2018, הסבו לקבוצה נזק חודשי בהיקף של מילוני שקלים וגרמו עיכובים גם עבור הרשתות שתכננו להקים בהם את הסניפים החדשים שלהן.

במהלך התקופה הזו עשתה ביג מאמצים עילאיים לשכנע גם את השוכרים וגם את שוק ההון כי הפרויקט הזה אכן יצא לדרך, זאת על אף שהיו מי שכבר הספידו אותו וחזו לו עתיד דומה לזה של הפרויקט שהיה אמור לקום מעבר לכביש של קבוצת הנדל"ן קנדה ישראל שהוחלט לשנות את הייעוד שלו ולבטל את התוכנית להפוך אותו למרכז מסחרי משמעותי. כעת, מקווים בקבוצת ביג, נותרו רק שינויים טכניים אחרונים, היתר בנייה יתקבל בתוך מספר חודשים והפרויקט יצא לדרך.

מליסרון, הכשרת הישוב והרשות להגבלים עסקיים לא הגיבו לפניית "גלובס" בנושא.