טראמפ צפוי להטיל מכס על מוצרים מסין בשווי 200 מיליארד ד'

זאת בהמשך למכסים על מוצרים בשווי 50 מיליארד דולר שכבר הוטלו • עם זאת, המכסים שיוטלו צפויים להיות בשיעור של 10%, ולא 25% כפי שהוכרז תחילה, בעקבות מחאה מצד יצואנים ועל מנת לא לפגוע בצרכנים האמריקאים בעונת הקניות • המכסים החדשים עלולים לשבש את הדיונים המתוכננים עם נציגי סין, שאמורים להתקיים בוושינגטון בסוף החודש

הנשיא דונאלד טראמפ/ צילום: רויטרס
הנשיא דונאלד טראמפ/ צילום: רויטרס

ממשל טראמפ מתכנן להכריז בתוך כמה ימים על מכסי מגן חדשים על מוצרים סיניים ששוויים הכולל 200 מיליארד דולר, במהלך שיגביר את הלחץ על בייג'ין לפני פתיחת המו"מ בין שתי המדינות בהמשך החודש, לדברי מקורות יודעי דבר

החלטתו של הנשיא טראמפ, שתיכנס לתוקף בתוך כמה שבועות, נועדה להעניק לארה"ב מינוף רב יותר במו"מ עם סין על טענתה של ארה"ב שבייג'ין מאלצת חברות אמריקאיות להעביר לשותפותיהן הסיניות טכנולוגיה רבת ערך. עם זאת, עיתוי ההחלטה עלול להחריף עוד יותר את מלחמת הסחר הקשה, מכיוון שסין עלולה לנקוט צעד תגמול בדמות הטלת מכסי מגן נגדיים.

הממשל האמריקאי מתכנן להתחיל באמצעות מכסי מגן של כ-10% - ולא 25% כפי שהוכרז בתחילת אוגוסט - על מוצרים סיניים ששוויים הכולל 200 מיליארד דולר. מכסי המגן הונמכו בעקבות דיונים ציבוריים נרחבים וקבלת תגובות בכתב מיצואנים ומגורמים אחרים, שהתלוננו על השפעתם האפשרית של מכסי המגן. כמו כן הונמכו מכסי המגן במטרה לצמצם את הפגיעה בצרכנים אמריקאים בעונת הקניות לחגים בסוף השנה, לדברי אותם המקורות.

המכסים שיוטלו
 המכסים שיוטלו

מכסי המגן ייכנסו לתוקף כמה שבועות לפני בחירות אמצע הקדנציה בנובמבר, שבהן תתקשה המפלגה הרפובליקאית של טראמפ לשמור על השליטה בקונגרס. ארגוני עסקים שמתנגדים למכסי מגן מוציאים כסף רב על הפיכת המכסים לסוגיה בבחירות האלה.

בתגובה למכסי המגן החדשים צפויה סין לנקוט לאלתר צעדי תגמול נגד יצואניות אמריקאיות, ובייחוד נגד החקלאים האמריקאים, וזה יגביר עוד יותר את הלחץ על המפלגה הרפובליקאית לקראת בחירות האמצע.

עם זאת, אמרו המקורות יודעי הדבר כי מכסי המגן יועלו חזרה ל-25% אם טראמפ יגיע למסקנה שבייג'ין לא תאותת בקרוב על כניעתה לדרישות ארה"ב לשנות את מדיניותה הכלכלית.

בסוף השבוע שעבר הודיע טראמפ על החלטתו לפעול במהירות בכל הנוגע להכרזה על מכסי המגן, וזאת כמה ימים בלבד לאחר שהסמיך את עוזריו לנסות ולקבוע סבב מו"מ חדש עם סין. שני המהלכים האלה משקפים את הפילוג בממשל טראמפ בסוגיית הטיפול במתח הגובר ביחסי הסחר עם סין. חלק מאנשי הממשל מצדדים בקו נוקשה, אך אחרים מבקשים להמשיך בדו-שיח בתקווה לגבש פשרות לפני שהסכסוך יהפוך למלחמת סחר במתכונת מלאה.

מכסי המגן יסבכו - ואף עלולים לשבש - את הדיונים עם נציגיה הבכירים של סין, שמתוכננים כעת להתקיים בוושינגטון ב-27-28 בספטמבר.

בייג'ין צפויה לשלוח לוושינגטון את סגן הנשיא ליו הא לפגישה עם שר האוצר סטיב מנוצ'ין, שבשבוע שעבר שלח לסינים הזמנה לסבב נוסף של מו"מ רם-דרג, לדברי המקורות. אם ינחלו דיונים אלה הצלחה, ייתכן שליו ייפגש גם עם טראמפ.

עם זאת, אמרו כמה מהמקורות שליו מעריך שהטלת מכסי המגן תידחה לפחות עד סיום הדיונים. ההחלטה להטיל את מכסי המגן מסכנת את הדיונים, לדברי המקורות.

לאחר שה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח בשבוע שעבר על יוזמת מנוצ'ין, צייץ טראמפ שארה"ב "אינה בלחץ כלשהו לעשות עסקה עם סין". פקידי ממשל אמרו שטראמפ אישר את ההזמנה בגלל שהוא חש שהסינים מעוניינים בה, וכי ברצונו להבהיר שההזמנה נשלחת בתגובה לבקשתם.

לדברי המקורות, ההזמנה אינה משקפת חולשה כלשהי בעמדת ארה"ב, וטראמפ מציין באופן חוזר ונשנה את היחלשות שוק המניות הסיני - בניגוד לעליות החדות בוול סטריט מאז כניסתו לבית הלבן - כראיה לכך שאסטרטגיית הסחר שלו מוכיחה את יעילותה כאמצעי לחץ על הסינים לשקול מחדש עשיית ויתורים.

מנהיגים עסקיים בארה"ב לוחצים על פקידים בבייג'ין ובוושינגטון לפתוח בסבב שיחות נוסף, בתקווה למנוע הטלת מכסי מגן. החברות האמריקאיות תומכות בדרך כלל במאמצי הממשל להתעמת עם סין בסוגיות קניין רוחני, אך הם טוענים שמכסי מגן מוחקים את התועלות הכלכליות שהניבו קיצוצי המס והדה-רגולציה של טראמפ, שבהם תמכו ארגוני העסקים .

מכסי המגן על מוצרים סיניים בשווי 200 מיליארד דולר יתווספו למכסי מגן שהוטלו בקיץ על מוצרים סיניים בשווי 50 מיליארד דולר. סין הגיבה למכסים האלה באמצעות הטלת מכסי מגן על מוצרים אמריקאיים, ואף הודיעה כי תטיל מכסי מגן נגדיים כאמצעי תגמול גם על מכסי המגן המתוכננים עתה. לאחרונה אמר טראמפ שהוא מוכן להטיל מכסי מגן שלישיים על מוצרם סיניים ששוויים הכולל 257 מיליארד דולר, במהלך שירחיב את מכסי המגן לכל מוצרי היבוא הסיניים לארה"ב.

בניגוד למכסי המגן הקודמים שהטיל טראמפ על מוצרים סיניים, יוטלו מכסי המגן המוצעים כעת על מגוון רחב של מוצרי צריכה, החל בתיקים ואופניים וכלה בפירות ים. עוזריו של טראמפ מנסים לגבש צעדי עונשין נגד סין מבלי לעורר את זעמם של הצרכנים האמריקאים.