פרייטוס מגייסת 44 מיליון דולר ומבססת כלי פיננסי חדש

מדובר בגיוס הון לא שגרתי שהובילה בורסת סינגפור, במסגרת שיתוף-פעולה שמטרתו הצעה לציבור של אופציות סחר חדשות בנגזרים המבוססים על מחירי הובלת מטענים בינלאומית

חברת הסחר בשירותי הובלת מטענים Freightos הודיעה היום (ב') על סגירת סבב גיוס הון C בהיקף 44.4 מיליון דולר. מדובר בגיוס הון לא שגרתי, אותו הובילה בורסת סינגפור (SGX), במסגרת שיתוף-פעולה שמטרתו הצעה לציבור של אופציות סחר חדשות בנגזרים המבוססים על מחירי הובלת מטענים בינלאומית. לסבב גיוס ההון הצטרפו משקיעים נוספים וגם קיימים של פרייטוס, בהם ג'נרל אלקטריק ונצ'רס, ICV, אלף ו-Ourcrowd. עד היום Freightos גייסה 94.4 מיליון דולר.

חברת פרייטוס פיתחה טכנולוגיה של פלטפורמה מקוונת בינלאומית לסחר בתעריפי הובלה ימית, אווירית ויבשתית, שמחוללת שינוי יסודי בענף השילוח הבינלאומי השמרני. מרבית העסקאות בעולם המטענים נעשות עדיין באמצעות משלוח ידני של מסמכים בפקס.

בשיחה עם "גלובס" אומר מייסד ומנכ"ל פרייטוס, ד"ר צבי שרייבר, כי סחר הנגזרים בהובלה בינלאומית הוא תחום סחר חדש שטרם הוצע בבורסה כלשהי: "בורסת סינגפור מתמחה בסחר בנגזרים, כולל נפט, פחם ואפילו מזג-אוויר. זו הכרזה אסטרטגית מאוד מעניינת, כשגוף פיננסי טהור כמו SGX רואה את הלוגיסטיקה כמשהו שיכול להשתלב בעולם שלהם". 

האופציות החדשות יאפשרו לסחור במחירי משלוח במכולות כקומודיטי, ועל-ידי כך יוכלו חברות ההובלה, המשלחים ובעלי המטען להגן על עצמם מפני תנודות מחיר. שרייבר צופה כי לאחר כניסתם הראשונית של גופי ההובלה ייכנסו למסחר גם סוחרים וספקולנטים, ואז יתפתח היקף מסחר גדול הרבה יותר.

הבסיס שיאפשר את הצעת אופציות הנגזרים החדשות לסוחרים הוא מאגר המידע שמנהלת פרייטוס, שעוקב אחרי יותר ממיליון הצעות מחיר בחודש, ויותר ממיליארד יחידות תצפית בתעריפים. על בסיס מאגר המידע פרייטוס מפרסם את המדד הבלטי (FBX) - מדד מחירי שילוח במכולות - שמאפשר לבחון את מחירי ההובלה הממוצעים בכל רגע. המדד נבנה בשיתוף עם הבורסה הבלטית, חברה-בת של בורסת SGX, והוא ישמש כבסיס לקביעת מחירי הנגזרים במסחר החדש.

פרייטוס היא הפלטפורמה הראשונה והיחידה כיום בעולם, שמציעה לחברות שילוח קבלת הצעות מחיר והזמנת משלוחים באמצעות מערכת סחר שמזכירה אתרי הזמנת נופש או סחר מקוון לצרכנים. המערכת מיועדת בעיקר למסחר בין חברות הובלה וחברות שילוח, אך באחרונה אפשרה פרייטוס למספר חברות הובלה להציע לבעלי מטענים לבצע הזמנה ישירה של משלוחים דרך המערכת. בין החברות האלה גם לופטהנזה קרגו, וכן חברת תעופה בינלאומית נוספת וחברת ספנות בינלאומית ששמן לא פורסם. 

שרייבר אומר כי צמיחת היקף המטענים המשונעים בעולם מביאה לצמיחה בהכנסות פרייטוס בקצב של 20% ברבעון. לדבריו מלבד מספר נסיונות בשלב הסיד, לא צמחו עדיין מתחרות לפרייטוס בסחר הבינלאומי, ואילו בסחר היבשתי בארה"ב ובמדינות אחרות פועלות פלטפורמות סחר מתחרות, כולל אובר. לדבריו החברה משתפת פעולה עם חברת אמזון כש-25% מהיקף ההזמנות באתר הן משלוחים מחברות בסין למחסני אמזון במקומות שונים בעולם.

שרייבר נמנע מלציין את היקף ההכנסות של החברה או שווי השוק שלה, אבל מעיר כי על בסיס היקף גיוס ההון הנוכחי ניתן להבין שמדובר בשווי שוק "של 9 ספרות".

האם אתה רואה את האקזיט באופק?

"זה בכלל לא במחשבה שלנו. אנחנו צומחים יפה, אבל יקח לנו עוד כמה שנים לפתח את השוק הזה. עדיין 99% מהשוק אינו מקוון. אנחנו אמנם מובילים בדיגיטליציה אבל מאוד קטנים יחסית לשוק של מאות מיליארדים. היעד שלנו הוא לעשות סקייל-אפ ולהגיע להנפקה בבורסה בעוד שלוש-ארבע שנים. אבל מי יודע, אם מישהו יבוא מחר ויגיש הצעה שלא יכולים לסרב לה... לפעמים אקזיט יכול לקרות בצורה לא צפויה".

מייקל סין, מנהל תחום הנגזרים ב- SGX , אומר: "פרייטוס נמצאת בחזית של גל חדש של פתרונות לאיתור מחירים ולשווקים דיגיטליים בשילוח בינלאומי - תחום ליבה של הכלכלה הגלובלית. יש פה פוטנציאל רב לפתח כלים ושירותים לניהול סיכונים, שיתבסס על מעמדה הייחודי של סינגפור בעולם המסחר, כדי לגשר בין השווקים הפיזיים לשווקים הפיננסיים".