נתניהו לפוטין: מביעים צער על המטוס, אך האחריות על סוריה

לפני כניסת יום כיפור, נתניהו הביע תנחומיו על מות 15 אנשי הצוות הרוסים בתקרית בסוריה, אך האשים את אסד • פוטין: הימנעו ממצבים כאלו • מפקד חיל האוויר יצא למוסקבה כדי להציג את תחקיר האירוע

פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס
פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אתמול (ג') עם נשיא רוסיה לדימיר פוטין בעקבות הפלת המטוס הרוסי בסוריה. בשיחה, שהתקיימה לפני כניסת יום כיפור, הוא הביע צער בשם מדינת ישראל על מותם של 15 החיילים הרוסים, אך אמר שהאחריות להפלת המטוס מוטלת על סוריה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בשיחה הדגיש נתניהו כי ישראל נכונה להעביר לרוסיה את כל הפרטים הנחוצים לתחקור האירוע. הצדדים הסכימו כי מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין יגיע למוסקבה כדי להציג את תוצאות התחקיר.

נתניהו ציין את החשיבות של המשך התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה, שהצליח למנוע אבדות רבות משני הצדדים בשלוש השנים האחרונות. עוד הוא אמר בשיחה כי "ישראל נחושה לבלום את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, ואת ניסיונותיה של איראן, שקוראת להשמדת ישראל, להעביר לחיזבאללה נשק קטלני נגד ישראל".

לפי הקרמלין, פוטין אמר בשיחה כי התקיפות של ישראל בסוריה מפרות את הריבונות שלה. "במקרה זה, ההסכמים למניעת תקריות מסוכנות לא נשמרו. כתוצאה מכך מטוס רוסי הותקף על ידי מערכות נ"מ סוריות. נשיא רוסיה קרא לישראל להימנע ממצבים כאלו מעתה", נמסר.

לפני השיחה אמר פוטין כי ישראל לא הפילה את המטוס. במהלך מסיבת עיתונאים במוסקבה עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ציין הנשיא כי "המטוס הופל בשל שורת תקלות טראגיות", והוסיף: "ננקוט צעדים להגנה על כוחותינו בסוריה".

מטוס הסיור הופל על ידי מערכות ההגנה של צבא סוריה, אך מוסקבה האשימה את חיל האוויר באחריות לכך אחרי שלטענתה מטוסי הקרב שתקפו באותה עת בלטקיה השתמשו במטוס האיליושן 20 כדי להתחמק מטילי הנ"מ.