נקבע דיון בבג"ץ בעתירת המושבים והקיבוצים נגד הותמ"ל

הדיון הראשון בעתירה יתקיים ב-11 לנובמבר • עיקר הטענות כנגד הותמ"ל מתייחסות לפגיעה בשטחים פתוחים ובשטחים חקלאיים • עו"ד עמית יפרח: "כל משבר גדול, ככל שיהיה, לא מצדיק את רמיסת הזכויות של חברי המושבים המחזיקים בקרקע בדין במשך קרוב ל-100 שנים"

עמית יפרח / צילום: תנועת המושבים
עמית יפרח / צילום: תנועת המושבים

בית המשפט הגבוה לצדק קבע מועד לדיון הראשון בעתירה שהגישו תנועת המושבים והתנועה הקיבוצית נגד הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). נזכיר כי שני הגופים התנגדו נחרצות להארכת תוקף הוועדה המיוחדת כאשר נושא זה היה על הפרק, ועיקר הטענות כנגד הותמ"ל מתייחסות לפגיעה בשטחים פתוחים ובשטחים חקלאיים.

הדיון הראשון בעתירה נקבע לעוד פחות מחודשיים ב-11 לנובמבר ומתנועת המושבים נמסר היום (ה') כי הם נערכים בהתאם וקוראים למושבים להגיע לדיון.

כזכור, תנועת המושבים פנתה לח"כ יואב קיש כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה בדרישה שלא להאריך את תוקפו של החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור. מכיוון שהותמ"ל פועלת מכוח הוראת שעה, הייתה זו הוועדה בראשותו של קיש שהייתה צריכה להעניק את האישור לפעילות הוועדה לשנה נוספת וזאת בעקבות בקשתו של שר האוצר.

בפניית תנועת המושבים שנשלחה על ידי עו"ד עמית יפרח היועמ"ש ויו"ר אגף קרקעות לקיש בשעתו נכתב כי "אין זה סוד שחוק הותמ"ל וההכרזות שהתקבלו מכוחו גרמו להפקעה דה-פקטו של עשרות אלפי דונמים של קרקע חקלאית חכורה ומעובדת (למעלה מ- 65 אלף דונם)". כמו כן נכתב בפניית תנועת המושבים כי "אין ספק שחוק הותמ"ל במתכונתו הנוכחית יגרום לחיסול ההתיישבות החקלאית במדינת ישראל ולפגיעה אנושה בחקלאות כולה, כולל פגיעה בכושר הייצור החקלאי, בטחון המזון ועוד".

עו"ד עמית יפרח אמר היום לאחר שנודע על קביעת תאריך הדיון כי "נאלצנו לפנות לאפיק המשפטי ברוח דבריו של מנחם בגין ז"ל 'יש שופטים בירושלים', ובימים אלו אנו נערכים לדיון שיתקיים בנובמבר בעתירה לבג"ץ בעניין חוסר החוקתיות של חוק הותמ"ל. כל משבר גדול, ככל שיהיה, לא מצדיק את רמיסת הזכויות של חברי המושבים המחזיקים בקרקע בדין במשך קרוב ל-100 שנים, ובוודאי אין הצדקה לפגוע בקניינם של אנשים שכל חטאם הוא שאדמתם צמודת דופן לעיר שכנה, וזאת באופן האגרסיבי שבו פועל הותמ"ל. התנועה וחבריה מבינים את הצורך של המדינה בקרקע לבנייה. יחד עם זאת, חשוב שקברניטי המדינה יבינו, כי יש להגן גם על אורח חייהם, כבודם וקניינם של חברי המושבים ועל זכותם להליך הוגן ולפיצוי ראוי, בין בקרקע ובין בכסף.

התבצרות נציגי המדינה בהלך מחשבה חד צדדי בו ניתן להקריב הכל על מזבח הצורך בפתרון מהיר למצוקת הדיור, לא יוביל להתקדמות. כפיית האלטרנטיבה המוצעת במסגרת הצעת החוק תביא לא רק לתקיעות, אלא תפגע בעקרונות עליהן בנויה מדינתנו. אין אנו אוחזים בדגלי האידיאולוגיה בלבד. מאחורי האידיאולוגיה מצויים החקלאים, בני אדם, שיש להם זכויות ומעוניינים שהמדינה תגן על זכויותיהם, בדיוק באופן בה הם הגנו ושמרו על המדינה".