המכסים של ארה"ב וסין נכנסו לתוקף; אין צפי להמשך השיחות

ארה"ב הטילה מכסים על מוצרים סיניים בשווים 200 מיליארד דולר ואילו סין הטילה מכסים על מוצרים אמריקאיים בהיקף 60 מיליארד דולר • ארה"ב עלולה להטיל מכסים נוספים על סין בהמשך • סין ביטלה את שיחות הסחר, שהיו אמורות להתרחש בימים הקרובים

נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ ונשיא סין שי / צילום: תומאס פיטר, רויטרס

שתי הכלכלות הגדולות בעולם לא מראות סימני התקפלות ממלחמת הסחר שמערערת את השווקים הפיננסיים ברחבי העולם. כך, היום (ב') נכנסו לתוקף סבב המכסים החדש שהטילו ארה"ב וסין אחת על השנייה.

ארה"ב הטילה מס בהיקף 10% על מוצרים סיניים בשווי 200 מיליארד דולר, ועוד סוף השנה היקף המס צפוי לעלות ל-25%. בתגובה, ממשל סין הטיל מכסים על 5,207 מוצרים אמריקאים בשווי 60 מיליארד דולר. מס בהיקף 10% הוטל על מוצרים כמו גז טבעי נוזלי, קפה ושמן בישול ומס בהיקף 5% הוטל על מוצרים כמו ירקות קפואים ואבקת קאקאו. שתי המדינות כבר הטילו אחת על השנייה מכסים על מוצרים בשווי 50 מיליארד דולר. 

בתוך כך, צפוי היום ממשל סין לפרסם התייחסות רשמית למלחמת הסחר עם ארה"ב. 

למרות שבכיר בבית הלבן אמר בשבוע שעבר כי ארה"ב תמשיך לעודד את סין "לקחת צעד חיובי", אף אחד מהצדדים לא הראה נכונות להתפשר. אתמול השיח כבר נשמע שונה. מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו אמר לחדשות "FOX" כי הממשל האמריקאי "נחוש" לנצח במלחמת הסחר. כעת רבים מצפים כי הבית הלבן יטיל מכסים על סין בפעם הרביעית. 

ביום שישי נמסר מהממשל האמריקאי כי עדיין אין תאריך לשיחות הבאות עם סין. "וול סטריט ג'ורנל" אף פרסם כי סין ביטלה את שיחות הסחר עם ארצות הברית שהיו מתוכננות לימים הקרובים, כך לפי מקורבים לעניין, צעד שמחליש עוד יותר הסיכויים לסיום מלחמת הסחר בין שתיים מהכלכלות המובילות בעולם. במקור, סגן שר המסחר הסיני, שהוביל את סבב השיחות הקודם, היה אמור לנהל את הסבב החדש ובהמשך סגן ראש הממשלה עצמו היה אמור להחליפו בביקור בוושינגטון ב-2-28 בספטמבר. 

כלכלנים מזהירים כי הסכסוך הממושך יביא בסופו של דבר להאטה בצמיחה לא רק של ארה"ב וסין, אלא של כל הכלכלה העולמית.