אימת הבולענים: מאחורי הקלעים בקרב על הרכבת הקלה

"גלובס" חושף: שני בולענים באדמה הובילו את נת"ע להורות על המשך העבודות בשבת • וגם, הלחצים שהפעילה עיריית בני ברק על הקבלן המבצע של הפרויקט – חברת דניה סיבוס • המגעים השקטים עם האחרונה שחוששת מעבודות בשבת "כי יש לנו הרבה להפסיד" • והמתווך המפתיע – מוטי בן משה בעל השליטה החדש באפריקה ישראל, שעדיין לא השלים את רכישת החברה

מכונת הכרייה TBM של הרכבת הקלה /  צילום: נת"ע
מכונת הכרייה TBM של הרכבת הקלה / צילום: נת"ע

בצהרי יום שישי האחרון קיבל בית המשפט המחוזי בתל-אביב את עמדת נת"ע, החברה הממשלתית שאחראית על פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב, כי אין לעצור לפי שעה את העבודות על הרכבת המתבצעות בבטן האדמה מחשש לפגיעה בחיי אדם. החלטת בית המשפט הובילה להפגנות מחאה של הציבור החרדי ששיתקו את כביש מספר 4 בליל שישי. בתום ההפגנה התייצבו תושבים מבני-ברק באתר העבודות "אם המושבות" של הרכבת הקלה, ניסו לפרוץ את הגדרות והתפרעו.

כעת נחשף כאן לראשונה, כי לאירועים הללו קדמו בשבועות ובחודשים האחרונים שורת  התרחשויות דרמטיות שבמרכזן עצירה חד-צדדית של העבודות בשבת על ידי דניה סיבוס. הסיבות לעצירת העבודות: לחצים כבדים שהופעלו על דניה סיבוס מצד עיריית בני-ברק, עבירות בטיחות חמורות שאירעו כתוצאה מכך, ובהמשך החלטה של נת"ע לעצור למשך חודשיים את העבודות בקו.

ההתדיינויות מול עיריית בני-ברק בשאלת העבודות בשבת, מטעם נת"ע ומטעם דניה סיבוס, מתנהלות כארבע שנים. במקור הושגה הסכמה כי עבודות המנהור (החפירה) יתקיימו בשבת, אולם לפני כשנה חזרו בהם עיריית בני-ברק והרב לנדא, בעל השפעה רבה בקרב תושבי בני-ברק, מן ההסכמות. אז, הגיעה דניה סיבוס להסכמות משלה עם עיריית בני-ברק על עצירת העבודות בשבת.

באוקטובר 2017 נודע לנת"ע על ההתחייבות הזו שנעשתה בניגוד לכללי הבטיחות - עצירה שגוררת חשש לסכנת חיי אדם - בשל היווצרות בולענים, שקיעות באדמה שיקשו על המשך הפעילות של מכונת הכרייה ועד קריסות קרקע. כל זאת בשל העובדה שמדובר באזור מאוכלס הנמצא מתחת לציר ז'בוטינסקי ובסמיכות לבתי מגורים.

בעקבות כך הודיעה נת"ע לדניה סיבוס במכתב רשמי כי היא דורשת ממנה לחזור בה מההתחייבות כלפי עיריית בני-ברק. למכתב צורפו הנחיות של המהנדס הראשי, לפיהן אין לשתק את המכונה שחופרת את המנהרה, והנחיות לצעדי בטיחות בעת עצירה - לרבות הוראה שלא לעצור את עבודות החפירה מתחת לציר ז'בוטינסקי. אלא שגם לאחר מכן ובמשך מספר חודשים, כאשר הכרייה התבצעה תחת שטח פתוח, המכונות עצרו בשבת. בהמשך תסריט האימה ממנו הזהירה נת"ע התממש: שני אירועי בטיחות חמורים התקיימו בבטן האדמה.

במהלך הדיון המשפטי שנערך ביום שישי האחרון הודה רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס, באירועים ואמר: "צריך להבין שעשינו תקלה הנדסית מהמעלה הראשונה, ובעקבות זה חטפנו שני בולענים רציניים...לא רק זה, אנו מסכנים­ את העובדים­ בתוך המכונה כשהיא נתקעת. התופעה של קריסת הקרקע על ראש המכונה, התכווצות הקרקע ותקיעת המכונה והצורך לשחרר את הקרקע ושאיבת חול בכמות גדולה, גורמת לזה שתהיה קריסת קרקע. היא יכולה לגרום­ לקריסת המכונה, לאיטום­ של אלמנטי­ם במכונה ולמוות של אנשי­ בתוך המכונה. גם­ מכך פוחדים הסינים­".

"הקריסה הראשונה קרתה כשהמכונה יצאה מהתא המוגן קדימה לכיוון ז'בוטינסקי. כתוצאה מהפסקת עבודה בסוף שבוע קרתה אותה קריסה, ונת"ע עצרה את העבודות למשך חודשיים", אמר גינזבורג בבית המשפט ביום שישי האחרון. 

הקו האדום של הרכבת הקלה יעבור באזורים העמוסים ביותר במטרופולין
 הקו האדום של הרכבת הקלה יעבור באזורים העמוסים ביותר במטרופולין

"כל יום הוציאה העירייה צו אחר"

מה הוביל את דניה סיבוס להתנהל ישירות מול עיריית בני-ברק ולעצור חד-צדדית את העבודות? "אנחנו, דניה סיבוס, יש לנו הרבה מה להפסיד בבני-ברק" אמר גינזבורג בעדותו. החברה מבצעת עבודות רבות, שכולן קשורות לפרויקט הרכבת הקלה בבני-ברק.

על פי מקור בענף התשתיות, על החברה הקבלנית הופעלו לחצים כבדים מצד עיריית בני-ברק: "כל יום הוציאה העירייה צו אחר - עצרו את המים, ניתקו מהביוב ומהחשמל, הוציאו כתבי אישום אישיים - כל זה קרב על השבת".

ל"גלובס" נודע כי היחסים בין דניה סיבוס ועיריית בני-ברק מטרידים את החברה, עד כדי כך שלתמונה נכנס גם הבעלים החדש של אפריקה ישראל (חברת האם של דניה סיבוס), מוטי בן משה. מדובר במעורבות מפתיעה, לאור העובדה שבן משה טרם השלים את קבלת השליטה בחברה.

לדברי המקור המעורה בפרטים, התערבותו של בן משה נעשתה בהמשך לבקשת הרב לאו, השניים מתפללים באותו בית כנסת. "מוטי ניסה לתווך בין הצדדים כדי להגיע לפשרה. זו הייתה מחווה של רצון טוב", טוען אותו מקור. בן משה נפגש עם רב העיר בני-ברק בנושא ואף הציג לעירייה על דעת עצמו מתווה פשרה. עיריית בני-ברק דחתה את המתווה משיקולים שלה, בעוד נת"ע שלא היתה מעורבת גם במגעים אלו דוחה אותו כיוון שלטענתה הוא אינו עונה על הסכנה הבטיחותית.

כך מתאר רונן גינזבורג מנכ"ל דניה סיבוס את מעורבותו של בן משה: "ביום ראשון בערב בשעה 21:00 הם הזמינו אותי יחד עם הבעלים המיועד של החברה לרב לנדא. את הפשרה שמוטי שם על השולחן בערב יום כיפור, אגב, עוד לא הבאנו לנת"ע, לאף אחד".

עיריית בני-ברק: לא סוכם על עבודה בשבת

עבודות כריית המנהרות אותן מבצעת נת"ע במסגרת הפרויקט הסתיימו ברובן, למעט האזור שמתחת לבני-ברק הנמצא מתחת לציר ז'בוטינסקי ובסמיכות לבתי מגורים. לפי נת"ע, עבודות אלה אמורות להסתיים בעוד כשלושה-ארבעה חודשים. הקו האדום יהיה הקו הראשון ברשת קווי רכבת קלה של גוש דן. מועד הסיום המשוער הוא אוקטובר 2021, ומדובר בקו שיעבור בין פתח-תקווה, בני-ברק, רמת-גן, תל-אביב-יפו ובת-ים וצפוי לשרת כרבע מיליון תושבים ועובדים בגוש דן. פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן צפוי להקל באופן משמעותי על הגודש בכבישי גוש דן. הפרויקט מבוצע על ידי חברת נת"ע הממשלתית, בעלות כוללת של יותר מ-45 מיליארד שקל. לאחרונה פורסמו מכרזים להקמת שני הקווים הנוספים - הירוק והסגול.

מעיריית בני-ברק נמסר בתגובה: "לא היה ולא נברא - לא היו שום הסכם חתום מול עיריית בני-ברק לבצע עבודות בשבת. ההסכם היחיד שנחתם הוא מול מדינת ישראל לא לבצע עבודות בשבת, וצריך לקיים הסכמים גם כלפי הקהילה החרדית. כל מי שחותם על הסכם, צריך לדעת מראש על מה הוא חותם".

מנת"ע נמסר: "העבודות להקמת הקו האדום מנוהלות תוך הקפדה על נהלי בטיחות ותקני איכות מחמירים. כפי שהוסבר לעיריית בני-ברק וכפי שקבע בית המשפט, הרציפות בעבודת הכרייה הכרחית לשמירה על יציבות הקרקע לשם בטיחות העובדים והתושבים".

מחברת דניה סיבוס לא נמסרה תגובה. ממוטי בן משה לא נמסרה תגובה. 

הצרות של דניה סיבוס: 9 צווי בטיחות מתחילת 2017

זו איננה ההסתבכות הראשונה של דניה סיבוס בשנים האחרונות. שמה נקשר למספר פרשות, שהבולטת בהן היא קריסת 'חניון הברזל', חניון תת-קרקעי שבצעה החברה וקרס בשלבי בניה מתקדמים ברמת החיל בתל אביב. החניון קרס בתחילת ספטמבר 2016, באירוע שבו נהרגו שישה פועלים. עבודות החילוץ ואיתור הנפגעים באתר נמשכו ימים ארוכים, והחקירה באשר למעורבות ואחריות החברה באירוע עדיין נחקרת. רק לאחרונה העבירה המשטרה את חומרי החקירה לפרקליטות לצורך קבלת החלטות את מי מהאחראים לחניון שקרס להעמיד לדין פלילי, אם בכלל. באותו הזמן, בעירייה כבר הודיעו שהחניון ייבנה מחדש ואותה החברה, דניה סיבוס נבחרה שוב להיות הקבלן המבצע. מהחברה נמסר בהקשר זה כי "כידוע, האירוע נמצא עדיין בחקירת רשויות החוק המוסמכות לכך, וכל עוד לא פורסמו המסקנות בקשר עם סיבת הכשל, מנועה החברה מלהתייחס להיבטים השונים של האירוע. זאת, על אף שמרבית הסימנים מצביעים על כך שאין מדובר בכשל ביצועי אלא תכנוני".

הרקורד הבטיחותי של דניה סיבוס בשנים האחרונות כולל, על פי נתוני מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, 9 צווי בטיחות שהוצאו לחברה מאז תחילת 2017. מדובר בפרויקטים בהרצליה, בשדה התעופה רמון שבדרום, בפרויקט שיפוץ בנק ישראל בירושלים, בחיפה, פרויקט נוסף בירושלים ופרויקטים ברמלה הרצליה ובאר יעקב. במקביל, עוד על פי אתר מינהל הבטיחות, לחברה היו גם ארבעה מקרים של אתרי בניה שנסגרו בעקבות תאונות. מדובר באתר החניון ברמת החייל, בשדה התעופה רמון בתמנע, בפרויקט לבניית קניון עזריאלי בראשון-לציון ובפרויקט ברחוב ניסנבאום בעיר בת-ים.