עליית מחיר הפוליפרופילן עשתה שמות ברווחי ובמניית ברם

מניית ברם תעשיות השלימה התרחקות של כמעט 70% מרמת השיא שקבעה במאי 2017, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-60 מיליון שקל בלבד

אלי ברמלי, מנכ"ל ברם תעשיות / צילום: יונתן בלום
אלי ברמלי, מנכ"ל ברם תעשיות / צילום: יונתן בלום

עלייה של כ-8% שהציגה מניית ברם תעשיות  בארבעת ימי המסחר האחרונים סייעה לה לקזז באופן חלקי בלבד את הירידות החדות שמהן היא סובלת מתחילת השנה, שמגיעות ליותר מ-40% וממקמות אותה כאחת המניות הגרועות ב-2018 עד כה.

דוחותיה הכספיים של ברם תעשיות למחצית הראשונה של השנה, שפורסמו בסוף חודש אוגוסט, מסייעים להבין את הכיוון השלילי בו מתאפיין המסחר במניה. החברה עברה להפסד של כ-100 אלף שקל, לעומת רווח נקי של כ-3 מיליון שקל במחצית המקבילה ב-2017 (שנתמך ברווח חד-פעמי ממכירת נכס).

מגמת ההרעה ברווחי ברם מתמשכת, כאשר את שנת 2017 כולה סיימה החברה עם צניחה של כמעט 50% ברווח הנקי, שהסתכם ב-4.5 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של כ-9-10 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2016-2015.

מניית החברה השלימה התרחקות של כמעט 70% מרמת השיא שקבעה בחודש מאי 2017, ומשקפת לחברה, שבשליטת הנשיא חי ברמלי ובנו המנכ"ל אלי ברמלי, שווי נוכחי של כ-60 מיליון שקל בלבד. נציין כי בדומה לרוב החברות הקטנות בבורסה המקומית, גם מניית ברם סובלת מסחירות נמוכה והשינויים בשווייה נרשמים במחזורי מסחר קטנים שבדרך כלל מסתכמים בכמה עשרות אלפי שקלים בודדים.

מניית ברם איבדה כ-40% מתחילת השנה
 מניית ברם איבדה כ-40% מתחילת השנה

בפעילותה השוטפת - פיתוח, ייצור ושיווק מוצרי פלסטיק בשיטת ההזרקה - סובלת ברם מעליית מחירי חומרי הגלם המשמשים לפעילותה, בעיקר פוליפרופילן המושפע ממחירי הנפט, מה שהגדיל בצורה ניכרת את עלות הפעילות שלה וגרר את תוצאותיה למטה. נוסף לכך, תוצאותיה נפגעו מעלייה חדה בהוצאות המכירה והשיווק, בהשפעת שינוי תמהיל המכירות.

בסיכום מחצית השנה ברם נהנתה מצמיחה נאה של 18% בהכנסות, שהצטברו ל-67 מיליון שקל, והציגה צמיחה בשיעור דומה ברבעון השני של השנה, בו הכנסותיה הגיעו ל-32 מיליון שקל. אולם כאמור, עלות הפעילות גדלה אף היא, ולא אפשרה לחברה להגדיל את הרווח הגולמי.

תוצאות המחצית של ברם
 תוצאות המחצית של ברם

נוסף לעליית מחירי חומרי הגלם, עלויות הפעילות של ברם גדלו גם מעלייה בהוצאות הקבועות שלה, בהם פחת שהושפע מהשקעות מסיביות בציוד ושכר בעקבות עליית שכר המינימום. לצד זאת, ברם רשמה במחצית השנה קפיצה של 66% בהוצאות המכירה והשיווק שלה שהגיעו ל-7.5 מיליון שקל, כך שהרווח התפעולי שלה כמעט ונעלם והשורה התחתונה שלה הפכה כאמור לשלילית.

ברם תעשיות מחלקת את פעילותה לשני תחומים עיקריים - ייצור ושיווק אריזות פלסטיק וכלים חד-פעמיים, בעיקר למוצרי מזון, שם לקוחותיה העיקריים מגיעים משוק ההסעדה והאריזות לתעשיית המזון; וייצור ושיווק מוצרים ייחודיים לבית - דוגמת קופסאות אוכל, כלי מטבח, קופסאות אחסון וסלים המיועדים בעיקר לייצוא לרשתות קמעונאיות באירופה ובארה"ב. ברם, הפועלת ממפעל בשדרות, מעסיקה כ-200 עובדים והיו"ר שלה הוא ערן מזור, המכהן בנוסף כמנכ"ל חברת הנדל"ן מצלאוי.

מפילוח הפעילות ניכרת השונות בהכנסות שני המגזרים במחצית השנה: בעוד מכירות האריזות לענף המזון נותרו יציבים, מכירות מוצרי הבית נסקו בכ-40% - מה שהוביל את ההכנסות משתי הפעילויות להיקפים דומים, של כ-35 מיליון שקל כל אחד.  למרותה הצמיחה הנאה בהכנסות מגזר מוצרי הבית, בשורת הרווח בולטת ההרעה במגזר זה, בו ברם הכפילה את הפסדיה, שהגיעו ל-4 מיליון שקל, בעוד רווחי מגזר אריזות ענף המזון נשחקו ב-10% והסתכמו ב-5.5 מיליון שקל.

את הצמיחה החדה במכירות המוצרים לבית במחצית השנה מייחסים בברם לעלייה בהיקף הפעילות, התחזקות מטבעות זרים ביחס לשקל, וכן ל"עסקאות מכירה בהן המחיר על-פי תנאי העסקה כולל את מרכיב ההובלה ללקוח". מנגד, מזכירים שם את מרכיב ההובלה כאחד מהגורמים המרכזיים שהגדיל את שיעור הוצאות המכירה והשיווק שלה, "בשל אופי המוצרים הנמכרים".

לגבי ההפסדים שפעילות המוצרים לבית ייצרה לה, אלה מיוחסים ל"ירידה ביעילות התפעולית" וכן לעליית חומרי הגלם, שלפי ברם "התבטאה ביתר שאת על רקע גידול בהיקפי המכירות של מוצרים בהם מרכיב חומר הגלם הוא דומיננטי יותר". באופן דומה, את השחיקה ברווחי מגזר תעשיית המזון מייחסים בברם בעיקר לעליית מחירי חומרי הגלם.

לפי הנתונים שמציגה ברם בדוחותיה, מחיר חומר הגלם פוליפוליפרופילן רשם במחצית הראשונה של השנה עלייה מצטברת בשיעור של 14% ותוך שנה עלה אף יותר מכך. בברם מסבירים כי פוליפוליפרופילן הוא מוצר נגזר של תעשיית הפטרוכימיה, ולכן "קיים קשר הדוק בין מחירו לבין מחירי הנפט העולמי", שעלו בשיעורים דו-ספרתיים בחודשים האחרונים. בברם מסבירים כי עליית מחיר חומר הגלם העיקרי שלה "עלולה לגרום לשחיקה ברווחי החברה כתוצאה מקושי בעדכון מחירים מול לקוחות הקבוצה, בשיעור השווה למלוא עליית מחיר חומרי הגלם".

ברם - תעודת זהות
 ברם - תעודת זהות