נתניהו: בעיית האופניים החשמליים בישראל תטופל בהקדם

ראש הממשלה: "נוצר סגמנט חדש לגמרי של תחבורה אשר אינו מטופל" • ובינתיים בניו-יורק: אופניים, קורקינטים והוברבורדס אלקטרוניים - מחוץ לחוק

מנהטן ניו-יורק / צילום: רויטרס
מנהטן ניו-יורק / צילום: רויטרס

מהירים מדי עבור המדרכות, מהירים מדי עבור שבילי האופניים ומסוכנים מאוד לרוכביהם כשהם חולקים את נתיבי הכביש הכלליים. במרחב העיר ניו-יורק לא מצאו את המיקום לתופעה המתרחבת - אופניים קורקינטים והוברבורדס אלקטרוניים - והחליטו לאסור אותם.

אני נמצאת פה בעיר לכמה ימים למטרות סיקור נאומו ופגישותיו של ראש הממשלה נתניהו בכינוס עצרת האו"ם. כמו כל מבקר בעיר, אני נכנסת ויוצאת מתחנות ה-subway בשעות העומס, וגם בשעות רגילות, ולא ראיתי אנשים עם כלים חשמליים נכנסים ויוצאים. אני צועדת על המדרכות מרחקים משמעותיים ואף אופן לא חלף מולי ביעף.

מדוע? פשוט כי זה אסור כאן על פי החוק. הקנס גבוה, ולמעשה, האדם היחיד שפגשתי בעיר על קורקינט חשמלי הוא ישראלי שחי ועובד בעיר ומתלבט קשות עם עצמו, באיזה מסלול רכיבה לבחור כדי שלא להסתבך עם החוק ולא לסכן את חייו.

ראש עיריית ניו-יורק ביל דה-בלזיו, בשיתוף עם משטרת העיר, הודיעו בשנת 2017 על מבצע אכיפה נרחב. "אי-בייקס ( e-bikes) מסוכנים לעיר שלנו ולמדרכות שלנו", אמר מפקד המשטרה או'ניל. "הם לא חוקיים פה ולמרות שאנחנו רואים אותם במקומות רבים, נצא למבצע אכיפה נרחב". הדברים הללו נאמרו לפני שנה וננקטו פה הצעדים הבאים, למרות שהיום שוקלים להתיר בחזרה סוג מוגבל של חשמליים.

ראשית, לפני שנה הודיעו הרשויות בניו-יורק שישיתו אחריות מוגברת על מעסיקים, חברות משלוחים, מסעדות (ושליחיהם) וכל מי שרוכב על חשמליים ברחבי העיר כשהוא עושה זאת מטעם מעסיקיו, או בשעות העבודה כדי לייעל את פעילותו. עסקים שעובדיהם משתמשים באופניים החשמליים והמנהלים עוצמים עיניים, ישלמו מחיר יקר, הבטיח מפקד המשטרה.

שנית, המשטרה והעירייה התקינו תקנות (חוקי עזר עירוניים) המתירים לשוטרים ולפקחים להחרים ברחוב את האופניים החשמליים/הקורקינט החשמלי, ולנפק דו"ח תנועה וזימון לדיון משפטי. הכול נעשה במקום, ברחוב, ברגע שבו נוסע על אופניים חשמלי עולה על המדרכה, או על שביל האופניים (גם שם אסור להם לרכוב).

שלישית, הקנס הוא 500 דולר. הקנס על המעסיקים הוא 200 דולר לכל עובד, לכל שימוש.

אבל מתברר שגם בניו-יורק יש שינוי מזדחל. העיר צפויה לסגור לשם שיפוצים את קו הרכבת L לכ-15 חודשים. המשמעות היא מציאת פתרון תחבורה עבור כ-275 אלף משתמשים ביום (בקו הזה בלבד). כדי להתמודד עם הלחץ הוחלט לאשר תוכנית ניסיונית, למה שמכנים פה pedal-assist bikes בלבד, להשכרה על-ידי חברות אופני-שיתוף. האופניים הללו מחייבים את הרוכב להפעילם באמצעות פידול התחלתי והגבלת המהירות היא ל-30 קמ״ש. כל סוגי החשמליים האחרים ייוותרו בלתי חוקיים.

אתמול בשיחת העיתונאים עם ראש הממשלה נשאל נתניהו על-ידי "גלובס" על הצורך בגישה לאומית לנושא כלי הרכב הקטנים החשמליים, ואמר לנו: "הנושא הזה יטופל בהקדם. נוצר סגמנט חדש לגמרי של תחבורה אשר אינו מטופל וצריך לטפל בכך בהקדם".

מנכ״ל משרד ראש הממשלה, יואב הורביץ, השתתף בשיחה ואמר שהוא מקדם את הטיפול בנושא האופנים החשמליים והכלים החשמליים וכי בלשכת ראש הממשלה יודעים שיש לגבש מדיניות ברורה ולהכתיב כללים שונים מן השימוש הפרוע שנוצר כיום. כיום הנושא מצוי בתחום הסמכות של משרד התחבורה ומשרד לביטחון פנים (אכיפה).