קנדה וארה"ב הגיעו להסכם סחר חדש במקום NAFTA

על ההסכם החדש,  USMCA (ארצות הברית, מקסיקו וקנדה), צפויים מנהיגי 3 המדינות לחתום עד סוף נובמבר, לאחר שהוא יאושר בבתי המחוקקים של המדינות

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ארצות הברית וקנדה הגיעו היום (ב') להסכם עקרונות חדש בנושאי הסחר ביניהן, שיחליף את הסכם הסחר החופשי של מדינות צפון אמריקה (NAFTA). 

על ההסכם החדש,  USMCA (ארצות הברית, מקסיקו וקנדה), צפויים מנהיגי 3 המדינות לחתום עד סוף נובמבר, לאחר שהוא יאושר בבתי המחוקקים של המדינות. 

ההסכם החדש מעגן הסכמות בנושאי ייצוא חקלאי מארה"ב לקנדה ולהיפך, בין השאר ייצוא של מוצרי חלב מארה"ב, וגם ייצוא של כלי רכב מקנדה לארצות הברית. מסמך ההבנות צפוי להתפרסם לאחר שהצדדים יחתמו עליו. 

ההסכם עם קנדה, שותפת הסחר השנייה בגודלה של ארה"ב, מגיע לאחר שבאוגוסט חתמה ארה"ב על מסמך עקרונות להסכם סחר חדש עם מקסיקו והוא יאפשר כעת לחתום על הסכם סחר חדש בין 3 המדינות. 

פקיד אמריקאי בכיר שהשתתף בדיונים עם קנדה אמר כי "ההסכם החדש ישנה את חייהם של אנשים רבים בארה"ב ויהפוך את הכלכלה שלנו לחזקה ובריאה יותר". 

לפני שבוע חתם הנשיא טראמפ על הסכם סחר חופשי מתוקן עם דרום קוריאה, במסגרת מאמציו המוגברים בסוף השבוע להוכיח שהוא יכול לחתום על הסכמים פותחי-שווקים חדשים, וכי אינו מתייחס בעוינות לסחר. 

עוזריו של טראמפ מתכננים פגישות גם עם עמיתיהם באיחוד האירופי במטרה לקדם את מסגרת הרחבת הסחר שנחשפה ביולי.

מהלכים אלה מתבצעים בעוד טראמפ מסלים את מלחמת הסחר שלו נגד סין באמצעות מכסי מגן בשיעור של 10% שנכנסו לתוקפם בשבוע שעבר על מוצרי יבוא סיניים ששוויים הכולל מסתכם ב-200 מיליארד דולר. בתגובה הטילה בייג'ין מכסי מגן על מוצרים אמריקאיים ששוויים הכולל מגיע ל-60 מיליארד דולר, ואף ביטלה את השתתפותה בשיחות שאמורות היו לחתור ליישוב מחלוקות הסחר בין שתי המדינות.

אתמול דווח כי סין צפויה לחתוך מכסי ייבוא על מוצרי טקסטיל ומתכות, בהם גם מוצרי פלדה, ל-8.4% מ-11.5% החל מה-1 בנובמבר. מכסי הייבוא על מוצרי נייר ועץ, מינרלים ואבני חן ירד מ-6.6% ל-5.4%. בסך הכל מדובר על כ-1,500 מוצרים, שבממוצע מכסי הייבוא עליהם ירדו מ-10.5% ל-7.8%. התעריף הכולל של מכסי הייבוא ירד ל-7.5% ב-2018, לעומת 9.8% ב-2017.