הנפט מזנק לשיא של 4 שנים: יותר מ-75 דולר לחבית

ב-4 בנובמבר ייכנסו לתוקפן הסנקציות על הנפט האיראני • בינתיים המחירים עולים, ויש מי שטוען ש-100 דולרים לחבית הם תרחיש אפשרי בהחלט, ובקרוב

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

עדכון: בשעה זו שבר מחיר הנפט את שיאו מאז נובמבר 2014. כעת נסחרת חבית נפט במחיר 75.22 דולר. 

ארה"ב וקנדה סיכמו אתמול (א') עסקה שמטרתה להציל את הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA) כברית משולשת עם מקסיקו. העסקה הצילה אזור סחר פתוח בהיקף של 1.2 טריליון דולר, שעמד להתמוטט. העסקה הפיגה מעט מהחששות שמלחמת הסחר תשפיע על הצמיחה ויש תקווה בשווקים שהעסקה תגדיל את סיכויי הצמיחה לצפון אמריקה כולה. 

אבל בינתיים, בצד השני של השוק, חוזים עתידיים על נפט מסוג ברנט עלו והגיעו עד 84.23 דולר לחבית, מחיר הגבוה ביותר מאז נובמבר 2014. חוזי הנפט הגולמי בארה"ב טיפסו עד 74.70 דולר לחבית, גם מחיר זה הוא הגבוה ביותר זה 4 שנים.

מחירי הנפט הגבוהים ועוצמתו של הדולר, שהביאו לירידת ערך במטבעות של כמה יבואניות נפט גולמי גדולות, עלולים לפגוע בצמיחת הביקושים בשנה הבאה, טענו אנליסטים. אבל בינתיים מתמקדות הסנקציות האמריקניות בתעשיית האנרגיה האיראנית. הסנקציות ייכנסו לתוקף ב-4 בנובמבר, והן נועדו לצמצם את היצוא מהיצרן השלישי בגודלו בארגוני המדינות המייצאות נפט.

איראן ניסתה להמעיט בהשפעת הסנקציות האמריקניות, וטענה כי אין לה כוונה לצמצם את הפקת הנפט. עם זאת, כמה קונים עיקריים בהודו ובסין רמזו כי יצמצמו את רכישות הנפט האיראני.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שוחח ביום שבת עם המלך הסעודי סלמאן על דרכים לשמור על אספקה ​​מספקת. אך אנליסטים ברחבי העולם מסופקים באשר ליכולתה של סעודיה להיות ספקית יציבה. 

"ואם אכן הזרם של כ-1.5 מיליון חביות נפט איראני ביום צפוי להיעצר ב-4 בנובמבר, המחירים עשויים להרקיע שחקים ולהגיע עד 100 דולר לחבית. לא פחות", כך לדברי אחד ממנהלי ההשקעות בחוזים עתידיים של חברת Oanda בסינגפור.