טכנולוגיית בלוקצ'יין הוטמעה לראשונה במערכות של רשות ני"ע

לדברי הרשות, בשלב ראשון, הטכנולוגיה הוטמעה במערכת "יעל", שהוקמה להעברת מידע ומסרים על ידי הרשות לגופים המפוקחים • בשלב הבא צפויה הטמעה גם במערכת ההצבעות "הצבע-הון" שתאפשר למשקיעים להשתתף באסיפות משקיעים באופן פעיל מכל מקום בעולם

ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי
ענת גואטה, יו"רית רשות ניירות ערך / צילום: ענבל מרמרי

רשות ניירות ערך הודיעה היום (ד') כי לראשונה הוטמעה טכנולוגיית בלוקצ'יין במערכות המידע שלה, המשמשות את הציבור הרחב והגופים המפוקחים. 

לדברי הרשות, בשלב ראשון, הטכנולוגיה הוטמעה במערכת "יעל", שהוקמה להעברת מידע ומסרים על ידי הרשות לגופים המפוקחים. בשלב הבא צפויה הטמעה של הטכנולוגיה גם במערכת ההצבעות "הצבע-הון" שפיתחה הרשות כדי לאפשר למשקיעים להשתתף באסיפות משקיעים באופן פעיל מכל מקום בארץ ובעולם. בהמשך, התכנון הוא ליישם את הטכנולוגיה גם במערכת המגנא, באמצעותה ניתן לעקוב אחר כל דיווחי הגופים המפוקחים. פיתוח היישום ארך כשלושה חודשים ובוצע על ידי חברת טלדור.

בלוקצ'יין (Blockchain) היא הטכנולוגיה העומדת בבסיסם של רוב המטבעות הדיגיטליים, ובראשם הביטקוין. הבלוקצ'יין הוא מסד נתונים מבוזר, שהרשומות בו, המכונות "בלוקים", מקושרות זו לזו ומאובטחות באמצעות קריפטוגרפיה. שרשרת הבלוקים הזאת מאפשרת אך ורק לצרף אליה רשומות נוספות, כך שלא ניתן לשנות את הרשומות הקיימות.

הרשות מציינת כי "טכנולוגיית בלוקצ'יין במערכת 'יעל' מוסיפה רובד נוסף לאבטחת מהימנותו של המידע שמועבר על ידי הרשות לגופים המפוקחים. הטכנולוגיה מאשרת את המקוריות של ההודעות, מונעת זיוף ומונעת את עריכתן או מחיקתן. נוסף על כך, המערכת מונעת אפשרות של התכחשות לקבלת ההודעות מטעם הרשות".

הרשות הוסיפה כי "הטמעת הטכנולוגיה במערכות המידע של הרשות, מתכתבת עם חזון הרשות לקידום חדשנות פיננסית בשוק ההון ולאימוץ טכנולוגיות לשירותים ולמוצרים פיננסיים, באמצעות הקמת Innovation Hub רגולטורי לתחום הפינטק".

לדברי מנהל מחלקת מערכות מידע ברשות, נתן הרשקוביץ, "אנו עדים למגמה הגוברת בעולם בכלל ובענף הפיננסים בפרט להטמעת טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך. יישום טכנולוגיית בלוקצ'יין במערכות המידע של רשות ניירות ערך מציב אותה כאחת מהרשויות המובילות בעולם באבטחת המידע שעובר לציבור ומהימנותו, וכאחת מהמובילות במגזר הציבורי בישראל".