וושינגטון במלחמה כלכלית נגד מוסקבה; שדה הקרב: קפריסין

הרגולטורים בארה"ב משתלטים על כספים שלטענתם הולבנו בקפריסין ע"י אוליגרכים רוסים, בניסיון להתנגח בכוח של מוסקבה באירופה

המרינה של לימסול, שמכונה לימסולגראד/צילום: רויטרס Yorgos Karahalis
המרינה של לימסול, שמכונה לימסולגראד/צילום: רויטרס Yorgos Karahalis

ב"יום שישי הטוב", בכירים בבנק הגדול ביותר בקפריסין היו בכנסיות אורתודוקסיות כשהטלפונים שלהם החלו לרטוט. בעל המניות הגדול ביותר שלהם, האוליגרך ויקטור וקסלברג, קיבל זה עתה ממשרד האוצר האמריקאי הודעת עיצומים על פעילותו.

אותם מנהלים, לבושים עדיין בחליפות הכנסייה שלהם, נפגשו במהירות כדי לנסח מכתב שהודיע למשקיע המיליארדר כי עליו למשוך את כספו מ"הבנק של קפריסין".

האי שטוף השמש, מקלט הכספים המועדף על עשירי רוסיה זה שנים, הפך ליעד של מתקפה אמריקאית נגד הכספים שלטענת הממשל האמריקאי מולבנים על-ידי בעלי בריתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ברחבי אירופה.

מבחינת קפריסין, רשימת העיצומים החדשה של ארה"ב הייתה תחילת מסע לשינוי מודל עסקים של עשרות שנים, שמעוגן בתרבות הכלכלית והפוליטית באי. כה הרבה כסף רוסי נכנס לאיחוד האירופי דרך קפריסין, שהאי הקטן של מיליון תושבים מופיע בסטטיסטיקה הבינלאומית כיעד ההשקעות הישירות הזרות הגדול ביותר של רוסיה, ובהרבה.

זוהי מתקפה אמריקאית על השוליים הפרועים יחסית של המערכת הפיננסית באירופה, שבהם ההון הרוסי מתנגש עם הרגולטורים מוושינגטון בתחום שבו לבנק האירופי המרכזי יש סמכות מוגבלת, הלבנת כספים.

מקלטי הכספים הגלובליים
 מקלטי הכספים הגלובליים

מלחמה כלכלית באי קטן

"ארה"ב ורוסיה מנהלות סוג של מלחמה כלכלית, והמלחמה הזו מתנהלת במקום שבו הן נפגשות, כאן, בקפריסין", אמר מנכ"ל הבנק של קפריסין, ג'ון הוריקן.

השינויים המהירים שמורגשים בקפריסין מציעים מבט בגובה העיניים על איך פקידי ממשל בדרג נמוך מהנשיא טראמפ לוחצים על אוליגרכים רוסים במאמץ להחליש את פוטין. טבעת מדינות השוליים של אירופה, שכוללת גם את מלטה ולטביה, מצויות תחת לחץ אדיר לוותר על הלקוחות העשירים מרוסיה.

אבל הלחץ הגדול ביותר הוא על קפריסין. 

מהלכי ארה"ב אינם זוכים לפופולריות רבה בקרב פוליטיקאים באי, וגם לא בקרב תושבים. מוסקבה נתפסת כאן באור חיובי למדי, כמעצמה שמוכנה להגן על האי מפני טורקיה, שמחזיקה בצפון קפריסין מאז הפלישה של 1974. הבנקאים באי חשים שהבדיקות של האמריקאים אינן הוגנות.

"נטפלים אלינו כי אנחנו קטנים", אמר מריוס סקנדליס, מנהל יחידת הרגולציה בבנק של קפריסין, כאשר מטוסי סילון טורקיים חלפו מעל חלונו. "למה הם לא נטפלים ללונדון או לגרמניה?"

זה עשרות שנים קפריסין היא אחד ממקומות המפלט המרכזיים של ההון האפור ברוסיה, שמגיע מעסקאות נשק והימורים או כסף מהיר מעסקאות ומאתרי פורנו. שחקנים רבי-השפעה בעידן הפוסט-סובייטי - כמו נשיא סרביה סלובודן מילושביץ - הביאו מזוודות גדושות מזומנים לאי בתחילת שנות ה-90 והעשירו בנקים חדשים שהוקמו. אחריהם בא גל של תיירים רוסים, שנהנו מהשמש ומדירות הקונדו החדשות.

ב-2010, סך הפיקדונות בבנקים של קפריסין היה בערך פי חמישה מהתמ"ג השנתי של האי. רק כלכלה אחת אחרת, לוקסמבורג, נהנתה מיחס גבוה יותר של הון בנקאי לכלכלה שלה. 

היעדים של הרובל
 היעדים של הרובל

המחיר של משבר הבנקאות

ב-2013 נפלה המערכת הבנקאית המנופחת בקפריסין קורבן למשבר הפיננסי באירופה. הממשלה ביקשה הלוואות מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית. המוסדות הללו כפו על בעלי הפיקדונות הגדולים בבנקים באי, ביניהם עשירים רוסים רבים, להשלים עם הפסד של חלק גדול מהמזומנים שלהם בתמורה למניות בבנקים שהיו שווים כמעט כלום. הם כינו זאת "חילוץ בנקים".

בתמורה להלוואות החילוץ, קפריסין הסכימה להפחית את תלותה בבנקאות לזרים, בייחוד לרוסים. אבל בפועל הדברים התנהלו אחרת, בין היתר מפני שהבנקים נחלצו מן המשבר בעזרת בעלי מניות חזקים מרוסיה.

"זה היה החילוץ. כדי להיפטר מהכסף הרוסי, הם נתנו את הבנקים לרוסים", אמר עובד באחד הבנקים.

בין הבעלים החדשים היה סוכן ק.ג.ב לשעבר שהפך לבכיר בתעשיית הכרייה, ולדימיר שטז'ולקובסקי, שאפילו הוקפץ לכהן במועצת המנהלים של הבנק של קפריסין. בערך באותה עת, המשקיע האמריקאי ווילבור רוס, היום שר המסחר האמריקאי, הוביל קנייה של 15% מהבנק והפך לסגן היו"ר שלו.

השניים הללו לא החזיקו מעמד זה לצד זה זמן רב. ב-2015 גילה רוס ששטז'ולקובסקי ניסה לקנות מלון שהיה רשום כביטחון לאחת ההלוואות של הבנק. הרוסי ביקש גם שהבנק יפרסם את שירותיו ברוסיה באמצעות סוכנות פרסום שבבעלותו.

רוס התלונן בפני רגולטורים אירופים על הבנקאות בפרנקפורט, והצליח להדיח את שטז'ולקובסקי ממועצת המנהלים של הבנק. הוא עצמו עזב ב-2017 כאשר התמנה לשר המסחר בממשל טראמפ. הלחץ האמריקאי על האי רק התחזק מאז, אומרים בנקאים.

"הם לא יכולים לומר לקפריסין, תסגרו את כל החשבונות הרוסיים אצלכם", אמר הכלכלן חתן פרס נובל כריס פיסרידס, שמכהן כדירקטור ותיק בכמה בנקים קפריסאיים. "הם אומרים שזה חייב להיות הון שחור, כי כולם כאלה עשירים".

הבנק המרכזי הקפריסאי סוגר בתגובה ללחץ מאות חברות-קש ודורש כי הבנקים יבצעו ראיונות של פנים אל פנים עם בעלי הפיקדונות שלהם. הרגולטורים באי דורשים מלקוחות רוסים לטוס הביתה ולחזור עם מסמכי תשלום מס. מתווכים כמו עורכי דין מסולקים מהתהליך, והבנקים דורשים לדעת את זהות הבעלים האמיתיים של חברות שנרשמות בקפריסין.

עשרות אלפי לקוחות קיבלו מכתבי סגירה של חשבונותיהם מאחר שלא עמדו בתנאים החדשים. ביניהם נמצא גם מכון מחקר שממומן על-ידי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה, ומשקיע אמריקאי גדול אחד - פול מנפורט, מנהל הקמפיין לעבר של טראמפ, שמסרב להסביר את מקורות הכסף שלו.

הפיקדונות בבנקים התכווצו, אבל הם עדיין שקולים לפי שלושה מהתמ"ג השנתי של קפריסין. כמה אוליגרכים רוסים עדיין עושים עסקים באי, תחת עינו הבוחנת של הבנק של קפריסין. קו החוף בעיר הקיט לימסול, שמכונה על-ידי מקומיים "לימסולגראד", גדוש מגדלי דירות בבעלות האליטה העסקית של מוסקבה. הם יכולים לקבל דרכונים קפריסאיים, שמקנים חופש תנועה ברחבי האיחוד האירופי, בקנייה של נכס בשווי 2.3 מיליון דולר.

"רוסיה בנתה את הכלכלה החדשה שלנו, אנחנו לא יכולים לחזור לגדל מלפפונים", העיר בסרקזם עוד בנק שמתלונן על הלחץ לפעול נגד הלקוחות הטובים ביותר.