גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"עמותות שילמו עבור יח“צ לקירשנבאום. לא נכנסתי לקרביים"

רונן צור מסר עדות על כך שסגנית שר הפנים לשעבר מטעם ישראל ביתנו ועוזרה, דאוד גודובסקי, הגיעו לסיכום עם עמותות כי הן ישלמו את שכרו עבור ייעוץ שנתן לקירשנבאום לקידום פרויקט ● לדבריו, "מבחינתנו פאינה וצוותה הם הלידרים של הפרויקט. זה לא עניינו אם העמותות ששילמו לנו הוקמו ע"י פאינה. ככה הגדירו לנו"

רונן צור / צילום:  שלומי יוסף
רונן צור / צילום: שלומי יוסף

רונן צור, אחד מיועצי התקשורת המוכרים בארץ, העיד היום (ד') בפעם השנייה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בפרשת השחיתות המכונה "פרשת ישראל ביתנו", שבמסגרתה מואשמת סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, בשורת עבירות שוחד ושחיתות. צור חזר על עדותו, שלפיה קירשנבאום עמדה מאחורי הפרויקט שלשמו נשכרו שירותי הייעוץ של משרדו, הגם שהתשלום עבורו לא הגיע ממנה אלא מעמותת שונות, בהן עמותת "איילים". 

במסגרת פרשת ישראל ביתנו מואשמת קירשנבאום בקבלת שוחד בתמורה לחלוקת תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים של מפלגתה, ישראל ביתנו, בסיועו הצמוד של יד-ימינה לשעבר, דוד גודובסקי, ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה ביתנו והיה הנאשם המרכזי לצד קירשנבאום בפרשה (לפני כחצי שנה הודה גודובסקי והורשע, על-פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בשורת עבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד והלבנת הון; ונידון ל-7 שנות מאסר. מדובר היה בהסדר טיעון שישי שנחתם עם נאשמים בפרשה).

לפי האישום, קירשנבאום ביקשה וקיבלה במישרין ובאמצעות מקורבים לה ובני משפחתה שוחד בדמות כספים, מימון חופשות, מכשירי אלקטרוניקה וטובות הנאה נוספות. זאת, בתמורה לכך שהקצתה מיליוני שקלים מהכספים הקואליציוניים של ישראל ביתנו לגופים שונים, בהם עמותות ורשויות מקומיות. לפי האישום, תשלום השוחד לקירשנבאום נעשה על-ידי הגופים שאליהם הועברו הכספים הקואליציוניים, באמצעות העברת "נתח" מאותם כספים שהתקבלו אצלם. 

עדותו של צור עסקה באירועים שהתרחשו סביב עמותת "איילים", ובאחת מ"הדרכים היצירתיות" לכאורה שבהן נקטה קירשנבאום על-מנת לקבל בחזרה נתח מאותם כספים קואליציוניים שדאגה להקצות לגופים שונים. לטענת המדינה, קירשנבאום וגודובסקי הגיעו ב-2014 לסיכום מושחת עם עמותת "איילים", שלפיו בתמורה לכך שהפוליטקאית הבכירה לשעבר תעביר ל"איילים" כספים ממשלתיים של מפלגת ישראל ביתנו, תשלם העמותה עבור שירותי יחסי הציבור שסיפק משרדו של צור לפוליטיקאית הבכירה. זאת, כך שייראה כאילו שירות יחסי הציבור ניתנו ל"איילים", למרות שבפועל הם ניתנו לקירשנבאום.

הפרקליטות טוענת, אם כן, כי התשלום עבור שירותי יחסי הציבור של משרד צור לקירשנבאום בוצע על-ידי עמותת "איילים" (באמצעות עמותת "רוח חדשה", שהייתה שותפה לפרויקטים שקידמה "איילים"). לפי הנטען, בתמורה לכך העבירה קירשנבאום ל"איילים" תקציבים ממשלתיים-קואליציוניים שקיבלה מפלגתה. יודגש כי צור ואנשי משרדו הם עדים בלבד בפרשה, ואין כל חשד למעורבות שלהם במעשים הפליליים לכאורה.

הסכם ללא חתימת קירשנבאום

לפי עדותו של צור, במסגרת פגישה בהשתתפות קירשנבאום, גודובסקי ונציגי העמותות שהיו מעורבות בפרשה, הובהר כי העמותות משלמות את השכר בעבור הייעוץ שהוא יעניק עבור עניינים שהיה חשוב לקירשנבאום לקדם. "מבחינתנו הבהירו לנו שמי שחותם אלה העמותות. מבחינתנו זה בסדר גמור", אמר.

לשאלת התובע, איך זה מתחבר לכך שהשירות ניתן למעשה לסגנית השר, וכל הפרויקט שבמסגרתו נשכרו שירותים היה יוזמה של קירשנבאום, והאם הוא לא תהה על כך - השיב צור: "מבחינתנו פאינה וצוותה הם הלידרים של הפרויקט. זה לא עניינו אם אלה עמותות שהוקמו על-ידי פאינה. אנחנו לא יחידה חקירתית".

צור סיפר כי עד העבודה המשותפת עם סגנית השר לשעבר, הייתה לו היכרות שטחית עם קירשנבאום, וכי הם היו נפגשים מדי פעם לקפה. זאת, לדבריו, עד שעובד יחזקאל, יועץ תקשורת נוסף שעבד עם קירשנבאום, שכיהן בעברו כמזכיר ממשלת אולמרט, פנה אליו ואמר לו כי קירשנבאום רוצה לקדם עניינים שונים, וכי הוא המליץ לה בחום לעבוד עם צור.

המלצתו של יחזקאל הובילה לפגישה בין צור לקירשנבאום, שבה פרשה סגנית השר דאז את האג'נדות שאותן היא רוצה לקדם, ובהן, על-פי עדותו של צור, "העניין של מניעת ירידה מן הארץ, יוקר מחיה ומעורבות במחאה החברתית". הפגישה הזאת הולידה הסכם לשכירת שירותיו של צור, שקירשנבאום אינה חתומה עליו. בהקשר זה שאל התובע, עו"ד מאור אבן-חן מפרקליטות המדינה, מדוע בהסכם שנחתם להענקת השירותים לקירשנבאום, לא צוינו כלל קירשנבאום וצוותה - וצור השיב: "ככה הגדירו לנו. עמותת 'הרוח החדשה' נושאת בעיגון של התשלומים של הגופים האחרים, וקירנשבאום וצוותה מוגדרים כמי שמובילים את הפן הפרמלמנטרי".

"לא נכנסים לקרביים"

השופט ירון לוי התעכב על נקודה זו ותהה: "אז אני יכול לבוא אליך ולבקש שתעבוד עבורי, אבל שהתובע ישלם?", וצור השיב: "אם אתה מגדיר שיש לך חוזה עם התובע, ואתם החלטתם שהוא נושא את התשלומים, אני לא נכנס למערכת היחסים ביניכם". עוד הוסיף צור כי באותו שלב הוא וצוות משרדו "לא בודקים ולא נכנסים לקרביים של העניין כדי לבחון האם זה הסדר בעייתי או לא".

השופט הקשה שוב ותהה "אם מישהו רוצה לשלם לעובד ציבור, זה לא מדליק לך נורות אדומות?", וצור השיב "לא תופסים את זה ככה, אלא כשיתוף פעולה בין נבחר ציבור לארגונים חוץ-פרלמנטריים שאנו מכירים".

בהמשך חקר בא-כוחה של קירשנבאום, עו"ד גיורא אדרת, את צור בחקירה נגדית ושאל אותו מדוע בעדותו במשטרה אמר שמבחינתו הלקוח, שקיבל את השירות, היו העמותות, וקירשנבאום נהנתה מזה בצד הפרלמנטרי, השיב צור כי בזמנו הוא לא עשה את ההבחנה בין קירשנבאום לעמותות.

עו"ד אדרת הוסיף ושאל: "לאורך כל הפעילות, מאז שיחזקאל (עובד יחזקאל) מפנה אליכם את הפעילות - תאשר לי שמבחינתך איך שאתה הבנת מהפגישות - מדובר בפרויקט משותף לעמותות ולקירשנבאום ושמי שמוביל זו קירשנבאום, ומי שממן אלה העמותות?", וצור אישר והעיד: "כן, זו מתכונת העבודה". 

קירשנבאום נותרה במערכה כמעט לבדה

אין זו הפעם הראשונה שצור מעיד בנוגע לפרשה, ולמעשה עדותו היום הייתה חזרה על עדות שמסר בינואר השנה (יחד עם מנכ"ל משרדו, אמיר נאמי, ומנהל תיקי לקוחות במשרד, ניסן זאבי) במסגרת המשפט המקביל שהתנהל בפרשת ישראל ביתנו ועסק ב"נותני השוחד" לקירשנבאום - ראשי "עמותת איילים" ועמותות נוספות. כבר אז העיד צור כי אמנם השירות שניתן על-ידי משרדו ניתן לעמותות "איילים" ו"רוח חדשה" ולקירשנבאום בצוותא, ואולם הודה כי מי שהובילה את הפרויקטים לגביהם ניתן השירות לכאורה הייתה קירשנבאום, וכי מולה גם התבצעה מרבית העבודה "בשוטף".

נאמי, שמסר אף הוא כאמור עדות, העיד כי היה לו ברור ששירותי יחסי הציבור ניתנים לקירשנבאום.

באפריל השנה חתמו מי שנחשדו כנותני השוחד בעניינה של עמותת "אייילים" על הסדר טיעון, במסגרתו הודה מתן דהן, ממייסדי העמותה, במתן שוחד לקירשנבאום ומקורביה, ונגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות. בכך הצטרפו מייסדי עמותת "איילים" ומי שתיווך בינם לבין קירשנבאום ואנשי ישראל ביתנו לשורה ארוכה של חשודים בפרשה שהגיעו גם הם להסדר טיעון עם פרקליטות המדינה, ובראשם דוד גודובסקי, ששימש כיד-ימינה של קירשנבאום, אשר עליו נגזר כאמור עונש של 7 שנות מאסר (ועל כך תלוי ועומד ערעורו לעליון).

נכון להיום, קירשנבאום נותרה כמעט לבדה במערכה המשפטית בפרשה. 

*** גילוי נאות: פאינה קירשנבאום לא הורשעה בכל עבירה במסגרת פרשת ישראל ביתנו. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לקירשנבאום האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיה. במהלך המשפט טוענת קירשנבאום לחפותה, וכל עוד היא לא הורשעה, היא זכאית ליהנות מחזקת החפות. 

עוד כתבות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה