מי צריך את זה? האינטרנט של הדברים מגיע למחוזות הביזאר

מוצרי IoT בדרך כלל מסייעים לנו בחיי היומיום, אבל חלק מההמצאות בתחום יוצאות דופן ומוזרות למדי • מברשת שיניים חכמה זה עוד הגיוני, אבל האם הורים טריים יקנו חיתול שמתחבר לאפליקציה?

עולם האינטרנט של הדברים ממשיך להתפתח במהירות, לספק השראה ליצירת מוצרי צריכה חדשים ולהעניק טוויסט מעניין למוצרי צריכה ותיקים ומוכרים. אלא שלפעמים הנטייה והרצון לחבר כל דבר לאינטרנט מובילה לכמה המצאות מוזרות יותר או פחות.

חיתול חכם לסיוע בגמילה

מישהו בתעשיית ה-IoT פירש בצורה מאד מעשית את המושג "לתפוס אותם כשהם קטנים" והתוצאה היא החיתול החכם מבית חברת Opro9. המפגש הראשון של העולל עם עולם האינטרנט של הדברים מתבצע באמצעות מודול זעיר, שנצמד לחיתולים מקובלים וכולל בתוכו חיישני חום ולחות וכמובן חיבור בלוטות' לאפליקציה בסמארטפון.

כאשר החיישן מזהה רמות נתונות של חום ולחות, שמזוהות עם עשיית הצרכים של התינוק או עם שתן, הוא שולח לטלפון של ההורה התרעה חזותית בזמן אמת להחלפת החיתול. אם ההורה מתעלם או שוכח להחליף, ההתרעה הופכת בולטת יותר בליווי צלצול אזעקה.

בנוסף המכשיר מתעד את מספר הפעמים שההורה החליף חיתולים ואת הרגלי הצרכים של העולל, חוזה מבעוד מועד באמצעות אלגוריתם מיוחד מתי הילד עשוי להצטרך לשירותים ובדרך זו, טוענת החברה, תהליך הגמילה מחיתולים מהיר ויעיל יותר, ומעבר לכך, לטענת החברה המכשיר שלה יכול לקצץ משמעותית בעלויות החלפת החיתולים.

החיבור באמצעות בלוטות' 4 מספק גם מעין התרעת ריחוק, שמודיעה לבעל הטלפון אם עוצמת הקליטה נחלשה, מה עשוי להעיד על כך שהילד התרחק. משפחות מרובות תינוקות יכולות לחבר כמה וכמה חיתולים בו זמנית לאפליקציה וליצור "רשת פיפי". הסוללה במכשיר אמורה לפעול ברציפות למעלה מחמישה חודשים.

מחיר באמזון: 50 דולר.

מכונית לגו עם חיבור בלוטות'

הילד גדל קצת? זה הזמן לשפר את יכולותיו הההנדסיות והיצירתיות באמצעות לגו. אבל מי שחושב שעולם הצעצועים הוותיקים והמסורתיים יספקו הפוגה מעולם ה-IoT, טועה. גם לגו צועדת כיום במרץ לעבר עתיד של צעצועים מחוברי אפליקציה אחד האחרון שבהם הוא הבאטמוביל, שיצא לשוק העולמי באוגוסט. את קוביות הלגו בונים מעל בסיס שכולל מנועים חשמליים מובנים וממשק בלוטות' שמקושר לאפליקציה. האפליקציה מאפשרת לשלוט מרחוק בתנועות הצעצוע לאחר ההרכבה, לבצע פעלולים שונים, להשמיע קולות ועוד. בנוסף ללבני הלגו המתבקשות, הערכה כוללת שלושה מנועים וחיישן מרחק, שמאפשר למהנדסים הצעירים להקנות לרכב יכולות נסיעה אוטונומיות מסוימות. בעתיד סדרת המכוניות אמורה לכלול חיישן אופטי שמזהה קוד צבעים ויאפשר, למשל, ליצור מסלולי תנועה מובנים מראש.

מחיר בארה"ב: 160 דולר.

מברשת חניכיים חכמה

כבר ראינו בשנים האחרונות כמה וכמה מברשות שיניים חכמות, שעוקבות אחרי הרגלי הצחצוח של המשתמש וממליצות על שיפורים. אולם דגם הדגל החדש 10000 של חברת Oral-B שהושק בשבועות האחרונים, לוקח את המשימה צעד קדימה ורותם את האינטרנט גם לטובת בריאות החניכיים.

סוללה של חיישנים עוקבת אחרי זווית הצחצוח, מיקום המברשת בתוך הפה ומידת הלחץ המופעל על החניכיים ויוצרת תמונה וירטואלית של חלל הפה תוך זיהוי נקודות רגישות בחניכיים, שעליהן מופעל לחץ יתר, זיהוי דימום וכו', מערכת התרעה מיוחדת מתריעה בצורה קולית מפני לחץ יתר ומפחיתה אוטומטית את עוצמת הצחצוח במקרים כאלה. בנוסף ערכת הראשים המצורפת כולל ראש עם זיפים דקים במיוחד לניקוי קו החניכיים הרגיש. את הנתונים, שמועברים לאפליקציה תואמת בסמארטפון, אפשר גם לשלוח אלחוטית לרופא השיניים תמונה של מצב החניכיים כדי לקבל ייעוץ. סוללה חדשנית מאפשרת עבודה של עד כשבועיים ברציפות על טעינה מלאה אחת והמטען המצורף מסוגל לטעון גם סמארטפון בו זמנית.

מחיר באמזון גרמניה: כ-200 יורו.

שעון מנייר אלקטרוני בעיצוב מתחלף

היפנים, וסוני בפרט, משתעשעים מזה שנים בפיתוח נייר אלקטרוני (E-Paper), שאף הוזכר במדור זה מספר פעמים. אך רק לאחרונה החידושים מתחום ה-IoT מאפשרים להפוך את הטכנולוגיה הזו למוצרי צריכה המוניים ונגישים יחסית.

דוגמה אחת הוא שעון היד החכם החדש המכונה Fes Watch U של סוני, שכבר נמכר כיום ביפן וייצא לשאר העולם בקרוב. מה שמייחד אותו זו לא מערכת ההפעלה - מדובר בשעון שהפונקציה העיקרית שלו היא הצגת השעה - אלא בעובדה שגם מסך השעון וגם רצועת השעון הגמישה עשויים מנייר אלקטרוני ברזולוציה גבוהה. בלחיצת כפתור ניתן לשנות את גרפיקת העיצוב של המסך ושל הרצועה ולהפוך את השעון למעין יצירת אומנות לבישה.

השעון מגיע עם 12 עיצובים גרפיים מובנים (בשחור לבן), שעליהם חתומים אמנים בעלי שם בינלאומי. חיבור בלוטות' לאפליקציה יאפשר בעתיד רכישה והורדה של יצירות נוספות ואף עיצוב עצמי של הגרפיקה. גוף השעון עצמו מוצע בשחור או בכסף, קוטרו 43 מ"מ, עוביו 12 מ" ומשקלו כ-75 גרם. הסוללה הנטענת שלו מספקת כשבועיים של עבודה בין טעינות והשעון עצמו עמיד בפני מים זורמים. עם זאת, הוא רגיש יחסית לטמפרטורות קיצוניות וטווח הפעולה העליון שלו הוא 35 מעלות.

מחיר ביפן: כ-430 דולר.

מצלמת IoT עם פילם

מצלמת האינסטנט המפורסמת של פולארויד, שמדפיסה מיידית תמונה על נייר, היא אחד הסמלים האייקוניים ביותר של העידן האנלוגי, שהתקיים לפני תחילת הצילום הדיגיטלי והתמונות המרושתות. אבל בימינו אפילו הסמל הזה מיישר קו עם עידן ה-IoT.

המוצר האחרון של החברה מכונה OneStep+ ובבסיסו ניצבת הטכנולוגיה המוכרת של החברה שכוללת "קסטות" נטענות עם נייר צילום מיוחד ושתי עדשות אנלוגיות. ברוח התקופה המצלמה מצוידת גם בחיבור בלוטות' לאפליקציה ייעודית בסמארטפון. באמצעותה ניתן להוסיף לצילום שישה כלים יצירתיים דוגמת יצירת אפקטים של תאורה, שמשולבים בתמונה הסופית. בנוסף ניתן להשתמש בחיבור כדי להפעיל את המצלמה מרחוק לצורך פורטרט עצמי. כמקובל, התמונות המודפסות מופקות תוך כמה שניות.

מחיר בארה"ב: כ-160 דולר. מחיר תמונה: כ-2 דולר ליחידה