חברות הביטוח משכו את העתירה בעניין פנסיית ברירת המחדל

חברות הביטוח הגדולות עתרו לבג"ץ נגד מהלך הבחירה שמובילה רשות שוק ההון, המתעדף לטענתן את קרנות הפנסיה שבבעלות בתי ההשקעות • העתירה נמשכה בין היתר בהמשך לקבלת רמזים משופטי בג"ץ כי נוכח השתתפותה של הפניקס במכרז, סיכויי העתירה להתקבל נמוכים • למדריך ומחשבון פנסיה

דורית סלינגר / צילום: איל יצהר
דורית סלינגר / צילום: איל יצהר

לאחר שבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ דחה את ההכרזה על קרנות "ברירת מחדל" הנבחרות, בעקבות עתירת חברות הביטוח הגדולות, הודיעו היום (ד') האחרונות על משיכת העתירה. זאת, בין השאר, בהמשך לקבלת רמזים משופטי בג"ץ כי נוכח השתתפותה של חברת הביטוח הפניקס במכרז, סיכויי העתירה להתקבל נמוכים.

ההחלטה של בג"ץ מאוגוסט ניתנה בעקבות הגשת העתירה של חברות הביטוח הגדולות נגד מהלך הבחירה שמובילה רשות שוק ההון, ושמתעדף, כך לטענתן אז, את קרנות הפנסיה שבבעלות בתי ההשקעות. ההליך אגב, אותו יזמה הממונה על שוק ההון לשעבר דורית סלינגר, המשיך כסדרו, כשהגופים שמעוניינים להיבחר נדרשו להציע את הצעותיהם, כשרק פתיחת המעטפות והחלטה על הזוכים מעוכבת.

נזכיר כי רשות שוק ההון פרסמה באחרונה את ההוראות לביצוע הליך הבחירה בלפחות 4 קרנות פנסיה חדשות מקיפות לכלל הציבור, תוך שנתנה פקטור לקרנות הפנסיה שבבעלות בתי ההשקעות. הזוכות אמורות להחליף בנובמבר הקרוב את שתי קרנות הפנסיה ברירת מחדל שנבחרו במכרז שבוצע לראשונה ב-2016. גם אז הגיעה הסוגיה לכותלי בג"ץ, שאישר את המהלך תוך שהפנה את סלינגר ואנשיה לביצוע ההליך הבא במסגרת חקיקה. זה לא קרה.

בחודש אוגוסט הגישו התאחדות חברות לביטוח חיים ומגדל מקפת בג"ץ נגד ההליך שמובילה רשות שוק ההון. על-פי העתירה, סלינגר, שכבר פרשה מתפקידה בסוף חודש אוגוסט, נתבקשה להוביל "חלוקה מחדש של שוק הפנסיה בישראל, תוך הדרתן המוחלטת של קרנות הפנסיה המנוסות מההסדר מושא עתירה זו ובחירת 4 קרנות פנסיה אחרות תחתן; בהליך המתיימר להיות תחרותי. ללמדך שלא טובת העובד היא שהנחתה את הממונה, אלא רצונה - בדקה ה-90 של כהונתה - לעצב את השוק כראות עיניה, ללא כל דיון והליך ציבורי ראוי ותוך סטייה ממטרות המחוקק", תוך שבעתירה נכתב בנוסף כי "הממונה טרחה וכללה הוראות נוספות בהסדר החדש, שלא נכללו בהסדר הקודם (ושאכן אינן ממין העניין) ואינן בגדר סמכותה; והכול כדי להשיג את המטרה שהיא שמה לנגד עיניה - לחלק (שלא כדין) את השוק מחדש, תוך הסטת עמיתים ונכסים מקרנות הפנסיה המנוסות אל קרנות הפנסיה של בתי ההשקעות וקידום עסקיהן, והכול ערב עזיבתה את תפקידה".

בתחילה קבעה סלינגר מועד להגשת הצעות שיאפשר לרשות להכריז על הזוכות כבר בתחילת ספטמבר. לאחר מכן היא איחרה את מועד הגשת ההצעות, בשל ביקורת מהשוק. עתה נראה כי הרשות תעוכב עוד בטרם תכריז על הזוכות.

מרשות שוק ההון נמסר עם הגשת העתירה בתגובה כי "בית המשפט העליון לא עצר את הליך בחירת הקרנות הנבחרות ואיפשר את הגשת ההצעות, וקבע כי לא יפורסמו ההצעות הזוכות עד לקיום דיון בעתירה. לאור החלטת בית המשפט, רשות שוק ההון ממשיכה בהליך. הרשות משוכנעת כי בית המשפט יבין כי במקרה זה האינטרס של הציבור הרחב מנוגד לזה של העותרים, דהיינו, איגוד חברות הביטוח ומגדל מקפת". 

איתי ברדה, מנכ"ל הלמן-אלדובי גמל ופנסיה, מסר בתגובה: "מחיקת העתירה של חברות הביטוח, בהמלצת בג"ץ, מאפשרת את יציאתה לדרך של הרפורמה של שר האוצר משה כחלון בתחום הפנסיה. מדובר בהחלטה מבורכת ששמה סוף לחגיגה של חברות הביטוח על גבם של החוסכים לפנסיה. הניסיון של חברות הביטוח לעכב ולמנוע את צאתה של הרפורמה לדרך היה לא יותר מזעקתו של הקוזאק הנגזל. במשך שנים חברות הביטוח חילקו ביניהן את שוק הפנסיה, בדיוק כמו שחברות הסלולר חילקו ביניהן את השוק ואילצו את הציבור לשלם מאות ואלפי שקלים בכל חודש, תוך שהן מזלזלות בקהל השבוי".