כצפוי: קרנות הפנסיה ברירת מחדל הן אלה של בתי ההשקעות

לאחר שבג"ץ חסם את חברות הביטוח, הודיעו האוצר ורשות שוק ההון כי אלטשולר שחם, מיטב דש, פסגות והלמן-אלדובי ינהלו את קרנות "ברירת מחדל" הנבחרות לשלוש השנים הבאות, החל בנובמבר • דמי הניהול שנבחרו: "1.49% מההפקדות ו-0.1% מהצבירה באלטשולר שחם ובהלמן-אלדובי; 2.49% מההפקדות ו-0.05% מהצבירה במיטב דש; ו-1.68% מההפקדות ו-0.0905% מהצבירה בפסגות" • למדריך ומחשבון פנסיה

שר האוצר, משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר, משה כחלון / צילום: איל יצהר

לשכת שר האוצר ורשות שוק ההון פרסמו היום את תוצאות ההליך לבחירת קרנות הפנסיה ברירת מחדל החדשות - הקרנות הזוכות הן אלה של אלטשולר שחם, מיטב דש, פסגות והלמן-אלדובי. הבחירה בארבע הקרנות הללו הייתה צפויה מהתחלה, ובמיוחד לאחר שהובהר שבג"ץ לא יתערב בהליך של האוצר. זאת לאחר שחברות הביטוח הבינו שבג"ץ לא השתכנע מנימוקיהן נגד מהלך הדגל של רשות שוק ההון, ומשכו בשבוע שעבר את פנייתן לשופטי העליון.

מדובר בהליך השני מסוג זה, שבמסגרתו המדינה בוחרת קרנות פנסיה שהתחייבו לתת למצטרפים אליהן דמי ניהול נמוכים יחסית. המיוחד בקרנות אלה הוא שההצעה המיטיבה פתוחה לכלל הציבור במשק, ולא רק לקבוצות סגורות (כגון מקומות עבודה או קבוצות עובדים מסוימות). למעשה, חלק אדיר מהמדינה לא היה זכאי להצטרף להסכם מיטיב כלשהו עד לפני שנתיים, המועד בו הוחל לראשונה בהליך הפנסיה ברירת מחדל (בנובמבר 2016). הליך זה, יחד עם מגמות תחרותיות אחרות, וצעדים רגולטורים, הביאו בשנים האחרונות להמשך קיטון בדמי הניהול המשולמים בשוק הפנסיה המקיפה החדשה.

על פי הודעת האוצר ורשות שוק ההון החל מיום 1 בנובמבר 2018 תעריפי דמי הניהול המרביים של החברות הנבחרות יהיו: 1.49% מההפקדות החודשיות ו-0.1% מהצבירה בקרן באלטשולר שחם ובהלמן-אלדובי. 2.49% מההפקדות החודשיות ו-0.05% מהצבירה בקרן של מיטב דש ו-1.68% מההפקדות החודשיות ו-0.0905% מהצבירה בפסגות. מהלמן-אלדובי נמסר בעקבות ההודעה של האוצר והרשות כי הם "חותכים את דמי הניהול מהצבירה למינימום המותר והללו יעמדו על 0.5% בלבד".

המספרים של קרנות ברירת המחדל הזוכות
 המספרים של קרנות ברירת המחדל הזוכות

במכרז הפנסיה ברירת מחדל הקודם זכו הצעות התעריפים הבאות: מיטב דש התחייבה לגבות דמי ניהול בשיעור של 1.31% מההפקדות השוטפות ודמי ניהול (סמליים) של 0.01% מהצבירה בקרן, בעוד שקרן הפנסיה של הלמן-אלדובי התחייבה לגבות דמי ניהול של 1.49% מההפקדות השוטפות ודמי ניהול (זניחים) של 0.001% מהצבירה.

דמי הניהול המרביים המותרים לגבייה בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות עומדים על 6% מההפקדות השוטפות (הפרמיה) ו-0.5% מהצבירה, בחישוב שנתי. עם זאת, דמי הניהול הממוצעים הנהוגים בשוק זה נמוכים בהרבה ועמדו ב-2017 על 2.5% מההפקדות ו-0.24% מהצבירה.

היוזמה לקרנות ברירת מחדל הייתה של הממונה הקודמת על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון דורית סלינגר ושר האוצר משה כחלון, כשלפי שעה אין עדיין ממונה מחליף ברשות. זאת מאחר שהמועמד שנבחר על ידי השר, ד"ר משה ברקת, טרם אושר סופית בממשלה ונכנס לתפקיד, כשבאופן חריג גם אין ממלא מקום זמני.

למעשה, מהתחלת ההליך היה ברור שהפעם הרשות מכוונת לזכייה של ארבעת בתי ההשקעות הפועלים בתחום זה, במטרה להחליש את הדומיננטיות של קבוצות הביטוח הגדולות בשוק הפנסיוני הצומח ביותר. זאת מאחר והסוכות במכרז ישמשו אוטומטית כיעד לקהל החוסכים בפנסיה שלא נהנים מהסכם מיטיב מסוים - חלק ניכר מהחוסכים במשק.

נכון לסוף אוגוסט השנה נוהלו בשוק הפנסיה החדשה המקיפה נכסים בשווי מצרפי של כ-330 מיליארד שקל, וזהו השוק הפיננסי הצומח ביותר, בטח כשבוחנים את הצמיחה כמגמה על פני שנים. ארבע קרנות הפנסיה של בתי ההשקעות הפועלים בתחום מנהלות יחדיו נכסים בהיקף של 15.1 מיליארד שקל, המהווים רק 4.6% מהשוק כולו. מדובר במגמת צמיחה לאורך השנים, בנתח שוק של בתי ההשקעות, אך עדיין מדובר בנתח שוק לא מהותי מהשוק כולו.

לראשונה, הנחה גם לפנסיונרים

יחד עם זאת, מניסוח ההליך השני והנוכחי לבחירת קרנות ברירת מחדל נראה כי ברגולציה הבינו שמחיר נמוך מדי אומר שירות בעייתי. בהליך החדש נכללה רצפת דמי ניהול, כשבנוסף נקבע כי לבתי ההשקעות יש פקטור שיסייע להם "להשיג" את ההצעות של חברות הביטוח. הקרנות הזוכות העניקו הצעות הנמוכות במקצת מהמינימום של הרשות בצירוף הפקטור. על פי הערכות, הגם שחברות הביטוח טענו שההליך מכור לטובת בתי ההשקעות ואין טעם להשתתפותם בהליך, שישה גופים הגישו הצעות במכרז - ארבעת בתי ההשקעות הזוכים ועוד שתי קבוצות ביטוח גדולות.

כמו כן, הליך הבחירה שהסתיים היום כולל גם התחייבות של הקרנות הזוכות לדמי ניהול מהפנסיונרים החדשים שיפרשו לגמלאות. עד 0.3% מהנכסים, לעומת המציאות המוכרת כיום, של 0.5% דמי ניהול מהפנסיונרים - שלא ממש נהנים מהירידה שמאפיינת את דמי הניהול של החוסכים בשוק הפנסיה.

בהקשר זה נמסר היום מרשות שוק ההון ומהאוצר כי "בהתאם להליך תינתן הנחה בדמי ניהול גם לעמיתים שיפרשו לגמלאות בקרנות הנבחרות, כך שדמי הניהול שיגבו מהם לא יעלו על 0.3%. נכון להיום הפורשים משלמים על קצבת הזקנה שלהם את דמי הניהול המקסימליים הקבועים בהוראות הדין בשיעור של 0.5%" תוך שהוסיפו כי "המהלך יביא להגברת התחרות על פלח שוק זה שסכום החיסכון שלו בשיאו ערב פרישתו לגמלאות". שר האוצר כחלון מסר היום כי "אני קורא לכל העובדים: דאגו לעתידכם והצטרפו לקרנות הזוכות, ההבדל בכיס בגיל הפנסיה יהיה מאוד משמעותי לכם ולמשפחותיכם".