סופה של אימפריית הקמעונאות האמריקאית: רשת סירס הגישה בקשה לפשיטת רגל

סירס הגיעה להסכם עם נושיה, שיאפשר לחברה בת ה-125 לשמור על מאות חנויות פתוחות לעת עתה • במסגרת העסקה צפויה הרשת לסגור לפחות 150 חנויות באופן מיידי • פשיטת הרגל הגיעה לפני שסירס הייתה אמורה להחזיר הלוואה בסך 134 מיליון דולר מאוחר יותר היום

חנות של סירס / צילום: רויטרס
חנות של סירס / צילום: רויטרס

רשת הקמעונאות סירס הולדינגס  הגישה היום (ב') בקשת הגנה מפני נושיה במסגרת פשיטת רגל לפי סעיף 11 לחוק האמריקאי הנוגע בדבר. זוהי קריסה של חברה שהייתה הגורם הדומיננטי בקמעונאות האמריקאית לאורך חלק גדול מהמאה ה-20.

סירס, שהגישה את בקשת פשיטת הרגל כעסק חי בבית משפט בווייט פליינס, ניו-יורק, השיגה עסקה עם הנושים שתאפשר לחברה בת 125 השנים להחזיק מאות מחנויותיה פתוחות לפי שעה.

במסגרת העסקה, סירס צפויה לסגור מיד לפחות 150 חנויות, לפי אנשים יודעי דבר. כעת מפעילה החברה כ-700 חנויות סירס וקיימארט. היא מעסיקה כ-70,000 עובדים.

פשיטת הרגל הגיעה לפני שסירס, שסגרה בשנים האחרונות מאות חנויות ונאבקה על הפסדים, הייתה אמורה להחזיר הלוואה בסך 134 מיליון דולר מאוחר יותר היום.

הנושים-המלווים של סירס הסכימו לספק לה מימון בסך 500-600 מיליון דולר, לפי המקורות יודעי הדבר. הכסף זה יאפשר לחברה להמשיך לפעול כשהיא מתארגנת מחד ומחפשת קונים לנכסים שלה.

המנכ"ל אדוארד למפרט, שמיזג את הרשתות קיימארט וסירס ושלט בחברה במשך יותר מ-10 שנים, אמור לתרום מהונו למימון פשיטת הרגל, מסרו חלק מהמקורות.

"כל מה שעשיתי כמשקיע בסירס היה במטרה לסייע לחברה ולאנשיה להצליח", כתב למפרט בהודעה שפרסמה קרן הגידור שלו. למפרט הוא גם בעל המניות הגדול ביותר בסירס ואחד הנושים הגדולים שלה.

למפרט מסר כי קרן הגידור תמשיך לפעול כדי שסירס תצא ממצב פשיטת הרגל כשהיא מחוזקת יותר. "הקדשתי כה הרבה זמן וכסף בחברה, כי אני מאמין שלסירס יש עתיד", הוא אמר.

להערכתו, סירס יכולה להתארגן חדש עם כ-300 מחנויות הרווחיות ביותר שלה, מסר מקור שמכיר אותו. עם זאת, ייתכן שאפילו החנויות הללו יימכרו בסופו של דבר, אמר המקור.

התוכנית שסירס ונושיה גיבשו בשבוע האחרון אינה יוצאת דופן. עשרות רשתות קמעונאיות חיפשו בשנים האחרונות את הגנת סעיף (צ'פטר) 11 לחוק פשיטות הרגל, על רקע מעבר הצרכנים לקניות מקוונות, חוזי השכירות היקרים של החנויות ונטל חוב גבוה.

רשתות כמו קלייר'ס סטורס, בון-טון סטורס, פיילס שו סורס וג'ימבורי ביקשו כולן את חסות סעיף 11 עם תוכניות לסגור חנויות. ג'ימבורי ופיילס (Payless) יצאו מהגנת פשיטת הרגל, והן עדיין פועלות, בפריסה קטנה יותר.

לרשתות אחרות היה פחות מזל. טויס אר אס ובון טון פשטו רגל כדי לשרוד. בון טון, שהפעילה יותר מ-250 חנויות, חיפשה משקיע או בעלים חדש שיחזיק אותה בחיים, אך נמכרה לבסוף לקבוצה קטנה של בעלי אג"ח שלה שסגרו את כל הרשת.

טויס אר אס ביקשה את חסות החוק בספטמבר 2017. למרות שלא הייתה לה תוכנית התארגנות מחדש או מכירה למשקיע חדש, ההנהלה קיוותה לשרוד את ההליך. אבל אחרי עונת חגים איומה, היא החליטה לבסוף לסגור את יותר מ-800 חנויותיה הגדולות בארה"ב ולמכור או לסגור את חנויותיה ברחבי העולם.

תוכנית ההתארגנות מחדש של סירס תוצג כנראה כבר היום בפני שופט פשיטות רגל אחרי כמה ימים של משא-ומתן מרתוני בין הקמעונאית והבנקים הנושים, בנק אוף אמריקה, וולס פארגו וסיטיגרופ.

הבנקים סיפקו את מרבית קו האשראי בסך 1.5 מיליארד דולר בגיבוי נכסים, מלאי החנויות של סירס וכן תקבולי כרטיסי האשראי ובתי המרקחת של סירס. רוב קו האשראי נמשך, והרשת נותרה ללא מזומנים לפני עונת החג האחרונה ולקראת תאריך החזר ההלוואה שחל היום.