שוקי גלייטמן: "הדיבורים על סטארט-אפ ניישן הם בולשיט"

"מה שחשוב זה מה שכתוב בספר התקציב", כך אמר שוקי גלייטמן, המדען הראשי לשעבר וכיום שותף בקרן ההון סיכון GBIF, בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס" שנערך אתמול

מימין: שוקי גלייטמן ויורם טיץ בכנס Journey / צילום: איל יצהר
מימין: שוקי גלייטמן ויורם טיץ בכנס Journey / צילום: איל יצהר

"ישראל הייתה תמיד במקום הנכון בזמן הנכון", כך אמר אתמול (ד') שוקי גלייטמן, לשעבר המדען הראשי במשרד הכלכלה, המשמש כיום שותף בקרן ההון סיכון GBIF ויועץ לממשלות לעניין הקמת פעילויות הן סיכון. גלייטמן דיבר בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס" שנערך אתמול במלון הילטון בתל-אביב. "היינו בעת הולדת הטכנולוגיה של התקשורת והנענו את הטכנולוגיות המטלטלות. זה עולם של שיבוש, לא עולם ליניארי ולישראל יש לה את יחס השיבוש לנפש ששם אותה במקום הראשון".

לדברי גלייטמן, בתקופתו כמדען הראשי "קבענו מדיניות ממשלתית 'כמעט בטעות', בלי מעורבות של הפוליטיקאים, מה שהתברר שהיה מאוד נכון. הבעיה היא שחדשנות ממשלתית זו אוקסימורון. אנחנו, לעומת זאת, קבענו חוקים בסיסיים ומכניזמים כלכליים שהיו מאוד יעילים, אבל היום חסרים לנו שני מרכיבים. רוב הסטארט-אפים המצליחים מבוססים על טכנולוגיה מתקדמת שמבוססת על השקעות ממשלתיות, בין השאר, ועכשיו הממשלה שלנו לא עושה כלום בכיוון הזה. האייטי היה מאוד מאוד פופולרי פעם אבל עכשיו ההשקעה והמחקרים ירדו ב-50%".

לטענת גלייטמן עם השנים המצב הזה רק הולך ומורע. לדבריו, "עזבתי את המערכת הממשלתית כשהתקציב למו"פ עמד על 1.6 מיליארד שקל, וזה היה לפני 20 שנה. עכשיו, שהתוצר הלאומי הגולמי כמעט הכפיל את עצמו התקציב נשחק לא רק ריאלית אלא גם נומינלית ל-1.3 מיליארד שקל. הדיבורים על סטארט-אפ ניישן הם בולשיט. מה שחשוב זה מה שיש בספר התקציב. 

"קראתי שהוצאות הממשלתיות על מחקר ופיתוח הן מהגבוהות בעולם, אבל כמעט 50% מזה הולך על מרכזי מו"פ זרים שאינם תומכים בכלכלה. למעשה, ההשתתפות הממשלתית בהוצאה האזרחית על מו"פ היא בין הנמוכות במדינות ה-OECD". התפקיד של הממשלה, הוא אומר, היא "לפתח עבודות בנות קיימא. אם אתה רוצה לבנות עסקים בני קיימא אתה חייב מעורבות ממשלתיות במובן החיובי, לא השלילי".

כיום אמר גלייטמן הוא "לא עובד בסין, אלא בגוואנדונג, וספציפית בבירה גוואנדזו הבירה, שבה מתגוררים 15-20 מיליון בני אדם, תלוי מתי סופרים. אנחנו מייצרים עסקים חדשים עם חברות ישראליות במדעי החיים שהמטה שלהן רק בסין. אנחנו עוסקים ברגולציה ובשיווק, ולא בהון סיכון, והיו לנו כבר שש השקעות. בחרנו בבריאות כי יש לה עוד המון לאן לצמוח. ההוצאה בסין עומדת על 4.5% בלבד, זאת לעומת קצת פחות מ-10% בישראל ו-15% בארה"ב. הם קיבלו שם החלטה שיהיה סטנדרט מודרני. כרגע ההוצאה שלהם היא השלישית בגובהה בעולם, אבל תוך כמה שנים הם יהיו מספר אחד, ולכן סין היא המקום להיות בו".

לבסוף שאל מנחה המושב, יורם טיץ מ-EY, את גלייטמן "אם היית פוגש את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת אשתו שרה, מה היית יועץ להם?". וגלייטמן וענה: "אני לא בטוח שראש הממשלה היה מקבל את העצות שלי.