"גם לבינה המלאכותית לקח 70 שנה להפוך למיינסטרים"

בפאנל שעסק בבלוקצ'יין במסגרת כנס Journey של EY ישראל ו"גלובס", השתתף רן גולדי מחברת First Digital Assets Group • חיים פינטו, מנהל טכנולוגיות ראשי של בנק הפועלים, התייחס להנפקות של מטבעות דיגיטליים ואמר: "להיכנס ל-ICO זה יותר כמו מימון המונים, ואני מהמר ש-99% ממי שהשתתף, לא מבינים את הטכנולוגיה מאחורי ICO"

משתתפי פנאל שעסק בבלוקצ'יין במסגרת כנס Journey / צילום: אורי ברקוביץ'
משתתפי פנאל שעסק בבלוקצ'יין במסגרת כנס Journey / צילום: אורי ברקוביץ'

"לא מסכים עם כולכם. כל מה שאמרתם מוטעה, חוץ מחיים פינטו מבנק הפועלים, שמחזיק את חשבון הבנק שלי", כך פתח את דבריו רן גולדי מ-First Digital Assets Group, בפאנל שעסק בבלוקצ'יין במסגרת כנס Journey של EY ישראל ו"גלובס", שנערך אתמול (ד') במלון הילטון בתל-אביב. בפאנל השתתף גם חיים פינטו, מנהל טכנולוגיות ראשי של בנק הפועלים.

"תנו לנו זמן להאיץ את הטכנולוגיה", אמר גולדי. "על הבינה המלאכותית אמרו שהיא תהיה הטכנולוגיה הבאה כבר ב-1956 וזה לקח 70 שנה, אז תנו גם לנו זמן לפתח אותה. אנחנו בסך הכל תינוקות".

עוד סיפר גולדי כי נפגש באחרונה עם עם אחד המנהלים הבכירים של חברת עליבאבא, ו"דבר ראשון שהוא ביקש ממני היה להסביר 'מה זה בעצם בלוקצ'יין וביטקוין'". לדבריו, צריך לקחת דברים בפרופורציה, "שווי השוק של כל הקריפטו הוא רק רבע משווי השוק של החברה המובילה במדד פורצ'ן 500. שואלים אותי גם מתי אנשים יקיימו ביניהם אינטראקציה בקריפטו, והתשובה לכך היא שהם לא יעשו אינטראקציה בקריפטו, כמו שאנשים לא עושים ביניהם 'אינטראקציה ב-TCP/IP', שהוא פרוטוקול התקשורת של האינטרנט. הם ימשיכו לתקשר בשקל ובדולר, שהם מטבעות דיגיטליים כמו כל מטבעות הפיאט, והמטבעות האלה יתקשרו עם הקריפטו.

"זה שלא כולם מחליפים ביניהם 'חתולי קריפטו', זה לא אומר שלא צריך להמשיך לפתח", הוסיף. גולדי התייחס בכך לאחד הפרויקטים בתחום הבלוקצ'יין, שאיפשר למשתתפיו לרכוש ולהחליף ביניהם חתולים וירטואליים מבוססי בלוקצ'יין.

אלון אגינסקי מ-BlockchainIL, טען כי "כיום יותר שמים דגש על הקטע הספקולטיבי ופחות על טכנולוגיה. זה מסביר את השווי הגבוה של החברות, אבל זה לא שהאלטרנטיבה לגיוס כסף נעלמה. זה מאפשר לחברות נוספות להיכנס ולהביא את הפתרונות שלהם לשוק. אנחנו מאמינים שבלוקציין איי.אל תוביל את השוק, ושיש עוד הרבה דברים לעשות בו. הבעיה היא שכיום הטכנולוגיה עדיין לא בשלה, לוקח זמן לעשות עסקות. חלק גדול מהחברות לא עברו בדיקת נאותות של קרנות הון סיכון. חברות שיבואו אלינו יכולות לגייס כסף גם בשיטה המסורתית".

אוריאל אוחיון, מ-kzen networks אמר בפאנל כי "החברות החדשות צריכות ללמוד להתמודד עם דברים שהם לא רגילים להן, במקום לבנות את החברה. כמו לתת לילד לנהוג באוטו בלי שיש לו רישיון ושהוא בכלל מכיר את החוקים. אבל אנחנו גם שוכחים שיש חברות מוצלחות שלא היו כאלו בלי ICO".

חיים פינטו מבנק הפועלים, אמר לנוכחים: "אני מייצג את תעשיית הבנקאות. יש פה אולי עשרה אנשים בחדר שמחזיקים בקריפטו, ולכולם יש חשבון בנק. הבנקים מוודאים שיש לכם מספיק כסף בחשבון בלוקצ'יין. זו לא רק פלטפורמה אחת, וצריך להפסיק להתייחס אליה ככה.

"איך אנשים מגיבים לבאזז והשווי הגבוה של ביטקוין?", שאל פינטו. "הם חושבים שהם מבינים במה הם משקיעים, כמו שב-1999 אנשים קנו מניות במחירים גבוהים ויום אחרי זה הן קורסות והם לא הבינו למה. להיכנס ל-ICO זה יותר כמו מימון המונים, ואני מהמר ש-99% ממי שהשתתף, לא מבינים את הטכנולוגיה מאחורי ה-ICO. הם מתלהבים מכך שהם לוקחים חלק במהפכה הכלכלית, אבל זה לא המצב".