טריאתלטית בת 13: הילדים ובני הנוער מסתערים על הריצות הארוכות - ולא רק

זה התחיל ב"מרוץ אפרוחים" ובמקצים קצרים לילדים, והתפתח לאירועי מיני-מרתון עם מקצים של 5,000 מטר, טריאתלונים לילדים ואפילו אולימפיאדה בינלאומית • מהפכה בתנועה מהירה

 צילום: רוני אגמי
צילום: רוני אגמי

הקיץ התקיימה בירושלים אולימפיאדת הילדים (ICG) - עוד אירוע בשרשרת תחרויות עולמיות שהתארחו בארץ. באולימפיאדה השתתפו 30 מדינות וכ-1,500 ילדים, עשירית מהם מישראל, שהתחרו בתשעה ענפי ספורט - כדורגל, כדורסל, סטריטבול, כדורעף, סיף, ג'ודו, אתלטיקה, טניס ושחייה.

אחת המהפכות שמתרחשת לנגד עינינו, ותואמת את מגמות הכושר בארץ ובעולם, היא כניסתם של תחומי ספורט קשוחים כמו טריאתלון וריצות למרחקים בינוניים וארוכים לארסנל ענפי הספורט לילדים ולנוער, ויש עלייה במספר המשתתפים באימונים ובתחרויות. באירועי ריצה, למשל, שילבו בהתחלה מקצים קצרצרים לילדים, ועם השנים הם התארכו והתרחבו ויש יותר אופציות. המרתונים של תל אביב ושל ירושלים הציעו השנה מיני-מרתון לצעירים עם מקצים של 500 ואלף מטרים, ובאחרים משתתפים ילדים ובני נוער בריצות 2,000, 5,000 ואפילו יותר.

מיני מרתון לילדים / צילום:  רוני אגמי
 מיני מרתון לילדים / צילום: רוני אגמי

יש הסכמה בין המומחים שכל עשייה ספורטיבית בגיל צעיר משפיעה ומועילה גם לטווח הארוך. רק על שאלת המינון יש חילוקי דעות. נתחיל בזה שגוף צעיר של ילד זקוק לאקטיביות ולגירויים מגוונים, לכן מומלץ לאפשר להם להתנסות בשלל פעילויות ספורט ולהפעיל איברים, מפרקים ושרירים שונים. זה יכול להיות משחק כדור, פעילות באחד ממתקני הכושר ודגש גם על גמישות.

ילדים ספורטאים, שנמצאים בשגרת אימונים ושומרים על כושר תמידי, בונים גוף עם יכולות פיזיות טובות, מחזקים אותו ומייצרים תשתית שתסייע להם כאמור גם בגיל מבוגר. כמה מענפי הספורט האלה דורשים מאמץ מאוד אינטנסיבי, ולכן חשוב שיהיה בו פיקוח צמוד של הורים, מאמנים ורופאים. אלה שנחשבים לתובעניים במיוחד ועלולים לפגוע בהתפתחות ובגדילה - כמו התעמלות קרקע או טריאתלון - זקוקים לתשומת לב ולאצבע על הדופק.

טריאתלטית בת 13

נועה שוויקי, בת 13, מתאמנת כשש שנים בקבוצת טריאתלון. "היא רכבה ושחתה", מספרת אמה יפית, "וכשלא מצאנו לה חוג מתאים, סיפרנו לה על טריאתלון והיא הסכימה לנסות. הפגשנו אותה עם מיקי אילני, שהיה חלוץ בתחום לילדים, ומאז היא מתאמנת. מכיוון שהיא לא רצה לפני כן, לא היה לה קל בהתחלה, אבל היא התמידה, והריצה היום היא הצד החזק שלה. היא נהנית, הולכת לאימונים באהבה וחוזרת סחוטה".

נועה: "אני מאוד נהנית באימונים, לא מרגישה שזה קשה, רק בתחרויות יש קצת מתח".

ממה נובע המתח?

"אני חושבת כל הזמן לאיזה מקום אגיע, ופוחדת שיפסלו אותי, כי חשוב לספור נכון כמה ריצה אתה עושה, כמה רכיבה (סיבובים) וכמה שחייה ומספר הבריכות. בשנה הבאה אני אתחרה בים ושם לא צריך לספור, אז זה פחות מלחיץ, אבל אז יהיה את החשש מהים, כמו למשל אם יהיו גלים גבוהים, אז אני פוחדת שלא אצליח לשחות".

ומה עם התחרותיות?

"בקבוצה אנחנו מעודדים אחד את השני בתחרויות, וכל מי שמסיים תחרות מעודד את הילדים הגדולים יותר. בכיתה שלי יש תשעה טריאתלטים אז כשאנחנו חוזרים מתחרויות, מדברים על זה בכיתה. יש לנו גם תלמיד שמגיע מקום ראשון, אז אנחנו מפרגנים לו, וגם החברות שלי מתעניינות איך היה לי. יש לי חברות שמשתתפות במקצה קצר יותר ואני מזנקת אחרי שהן סיימו, אז הן מעודדות אותי בחזרה וזה ממש כיף ונותן כוח. אבל הכי כיף כשאמא ואבא מגיעים ומעודדים אותי, זה נותן לי כוח להמשיך".

הגיל שאפשר להתחיל

במקרים רבים הולכים הילדים בעקבות ההורים, שבעצמם עוסקים בספורט. במקרה של משפחת שוויקי קרה ההיפך: "היא זו שהדביקה אותנו בחיידק הטריאתלון, ואנחנו מאושרים", מספרת יפית שוויקי. "העיסוק הספורטיבי נתן לה המון ביטחון ואמונה ביכולת שלה להתמודד עם אתגרים נוספים. היא ילדה עצמאית, שקמה לבד באישון לילה או השכם בבוקר לאימונים. מגיל צעיר היא למדה להתארגן לבד בתחרויות. יש לה משמעת עצמית וניהול נכון של זמן, וגם תעוזה לצאת למחנות ותחרויות לבד".

ויש הקרבה?

"היא לא מוותרת על לימודים וחברים, אבל ויתרה על תנועת נוער ומקריבה את זמן הפנאי שלה, שמצטמצם משנה לשנה. גם המשפחה מקריבה הרבה זמן על חשבון דברים אחרים. קיצרנו טיול בגלל תחרויות, אנחנו מתארגנים בהתאם כדי להסיע, וכל החיים שלנו והבית הם די סביבה, היא בעדיפות הראשונה".

מיני מרתון לילדים / צילום:  רוני אגמי
 מיני מרתון לילדים / צילום: רוני אגמי

שוויקי מתאמנת אצל ניר יגודה, ממאמני הטריאתלון המוכרים בארץ. בעבר היה מאמן שחייה ואימן ילדים כולל בנבחרת הצעירה, וכיום, כעשור וחצי, הוא מאמן טריאתלון. את הניסיון שצבר הוא מעביר בהדרכות למאמנים ולמדריכים בקמפוס שיאים ומספר שמבחינת הכשרה מקצועית, יש מדריכים שמתמחים בספורט ילדים, ובכל מקרה גם בקורסי מאמנים עוסקים באימון ילדים.

טריאתלון ילדים, לדבריו, מחולק לקבוצות גיל ואפשר להתחיל כבר בגיל שמונה. המרחקים גדלים כל שנתיים בממוצע עד לקבוצת הגיל 16, שמתמודדת עם מרחק זהה לזה של המבוגרים עם הקלה מסוימת ברכיבה. "הטריאתלון מעצם מהותו משלב שלושה אנשים שונים, אבל בתחילת הדרך, הדגש לצעירים הוא הנאה, כשבמקביל מנחילים מיומנויות גופניות כלליות ומגדילים טווחי תנועה. יש מאפייני כושר ספציפיים לילדים ובכל שנה משלבים אלמנט חדש: קואורדינציה, סיבולת מגיל 12 ועוד. את הבוגרים, מגיל 15-14 מכשירים לראייה תחרותית ודגשים טקטיים, ובשלב הזה הבריאות נמצאת במקום הראשון, אחריה ההישגיות ורק אז ההנאה".

האם זה בריא לדעתך?

"בעיניי, כל אחד יכול וצריך. זו שרשרת שמתחילה בגיל צעיר, ואני רוצה להעניק להם בסיס רחב ויסודות שיהיו להם אם בעתיד יבחרו להיות ספורטאים. כל ילד עושה בדיקות רפואיות ויש מעקב. אם מזהים ילד שלא גובהה, יש בעיה וצריך לברר אם זה מתזונה, עודף אימונים, חוסר שעות שינה ועוד. אני לוקח עליי אחריות גדולה, לוקח את האוצר של ההורים וצריך להחזיר אותו הביתה בשלום. באימונים משלבים תזונה ויש כאלה שזקוקים לליווי אישי של תזונאים. לגבי האימונים - התדירות משתנה ויכולה לנוע משעתיים שבועיות לצעירים ועד 20 לבוגרים".

זה לא אינטנסיבי מדי לגוף צעיר?

"כל מעצמות הספורט של מזרח אירופה התחילו בגיל צעיר, ואם יש בקרה נכונה, לא צריכות להיות בעיות. אלה מתחילות כשהצוות לא מקצועי, ויש ענפים עם דרישות קשות. התמורה שמתקבלת היא בריאות לכל החיים, אחריות, ניהול זמן, ביטחון ואפילו מנהיגות".

ומה עם המחיר החברתי?

"בהיבט הזה הם לא ישחקו במחשב או ילכו לבילוי בקניון אלא יעסקו בפעילות גופנית וחברתית שדורשת מהם תקשורת עם בני אדם. זה גם תלוי בילד, אבל אנחנו מדגישים את החשיבות של הלימודים".

מה אתה ממליץ למי שרוצה להתחיל?

"לחפש קבוצה, כי לבד לא מתאמנים, אבל גם לבדוק שהיא מתאימה וטובה, ולבדוק את הרקע של המאמן, הידע והניסיון שלו. יש מגוון גדול של ענפים וכל אחד רוצה את הילדים הטובים. הורה צריך להבין איזה ענף יתרום לילד שלו הכי הרבה בהיבט הנפשי, הבריאותי, הגופני והערכי. שחייה והתעמלות הם הענפים היחידים שאפשר כבר בגיל צעיר להפעיל בהם עומסים נכונים בלי לייצר נזק, ועדיין לייצר יכולות גופניות. בהמשך מוסיפים קואורדינציה וזריזות ונוצר שילוב מוצלח".

אימונים ומימונים | כפי שמבוגרים משקיעים ממון רב בהכנות למרתונים וטריאתלונים, כך גם הילדים, כלומר - הוריהם. טריאתלון הוא ענף יקר, שמושקעים בו סכומים לא מבוטלים

ציוד: טריאתלון מאגד שלושה תחומי ספורט ולכן ההוצאה משולשת: ביגוד ספורט ונעלי ריצה, אופניים וציוד משלים, וכן פריטי שחייה כמו בגד ים, משקפת ועוד. לרוב מדובר בציוד איכותי ויקר, ובהתאם לרמה ולתקציב, כך גם מסתכמת ההוצאה באלפי שקלים עד כמה רבבות.

פעילות שוטפת: 600-300 שקל לחודש (תלוי בגיל) כאשר רוב הקבוצות פעילות 12 חודשים ולא עשרה כמו יתר החוגים.

תחרויות ואירועים: על כל תחרות משלמים 200-90 שקל (תלוי בתחרות) כאשר יש חמש עד עשר תחרויות בשנה.

מחנות אימונים: שניים בשנה, במחירים שנעים בין 1500 ל-2500 תלוי במשך המחנה, שעות האימון, המיקום והמאמן. ההוצאות הן על הסעות, נגרר לאופניים, לינה וכלכלה, מאמן ועוד.

מרוץ הילדים בהרצליה | בפארק הרצליה יתקיים מרוץ הילדים ה-5. המרוץ פתוח לכל הרצים/ות באשר הם מכל קצוות הארץ ובלבד שיהיו בגילאי 17-6. יתקיימו כמה מקצים: 300 מטר, מקצה אפרוחים - לגילאי 6 ומטה; 1 ק"מ, מקצה עממי - פתוח לכל הגילאים; 1 ק"מ, מקצה תחרותי - עד גיל 10; 2 ק"מ, מקצה תחרותי - עד 14; 3 ק"מ, תחרותי - עד 17. יום שני, 22.10, לפרטים: www.realtiming.co.il/site/847