דיווח: סעודיה הכשירה עובד טוויטר לרגל אחר חשבונות ברשת החברתית

לפי הפרסום, סוכני ביון מערביים פנו לטוויטר והתריעו כי ממשלת סעודיה "מכשירה" את אחד מעובדיה "לרגל אחר חשבונות של מתנגדי משטר ואנשים אחרים" • לאחר ההתרעה, הוציאה טוויטר על פי הדיווח את אלזבארה לחופשה מנהלית במקביל לחקירת הפרשה • אף על פי "שהם לא מצאו ראיות שהוא העביר נתוני טוויטר לממשלת סעודיה", הוא פוטר בסוף 2015

טוויטר / צילום: שאטרסטוק
טוויטר / צילום: שאטרסטוק

ה"ניו יורק טיימס" פרסם אתמול (שבת) כתבה שמפרטת את מאמציה של סעודיה להיאבק בביטויי התנגדות למשטר בפלטפורמות כמו טוויטר, על רקע המתקפות האינטנסיביות והאישיות ברשת שאליהן נחשף העיתונאי ג'מאל חשוקג'י לפני שנרצח. במסגרת מאמצים אלה, לפי הדיווח, הכשירה בעבר סעודיה את אחד מעובדי טוויטר לרגל אחר חשבונות של משתמשי הרשת החברתית.

לפי הפרסום, סוכני ביון מערביים פנו לטוויטר והתריעו כי ממשלת סעודיה "מכשירה" את אחד מעובדיה, עלי אלזבארה, "לרגל אחר חשבונות של מתנגדי משטר ואנשים אחרים". אלזבארה עבד בטוויטר החל מ-2013 כמהנדס בעל גישה לחשבונות משתמשים, וסוכני ביון סעודים שכנעו אותו לבדוק כמה חשבונות.

לאחר ההתרעה, הוציאה טוויטר על פי הדיווח את אלזבארה לחופשה מנהלית במקביל לחקירת הפרשה. אף על פי "שהם לא מצאו ראיות שהוא העביר נתוני טוויטר לממשלת סעודיה", הוא פוטר בסוף 2015. לאחר מכן הודיעה החברה ל"כמה עשרות חשבונות" כי ייתכן שהיו יעד לריגול. אחרי פיטוריו חזר אלזבארה לסעודיה.

ה"טיימס" דיווח כי החשבונות שקיבלו את ההודעה כללו גם חשבונות של מומחי ביטחון, אנשי אקדמיה ועיתונאים, וביניהם אנשים שעבדו על פרויקט הגלישה האנונימית Tor. לפני מותו היה חשוקג'י מעורב בהשקת פרויקט למאבק בהתנכלויות באינטרנט. טוויטר מסרה בתגובה כי לחברה "אין מה להוסיף בעת הנוכחית".

בכתבה לא צוין אם חשבונותיו של חשוקג'י נמנו עם החשבונות שאותם בדק אלזבארה, אך כן נכתב שחשוקג'י נחשף למתקפות מצדה של קבוצת טרולים שהקימה ממשלת סעודיה כדי להשתיק את מבקריה. בראש הקבוצה עמד אחד מיועציו של נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, סעוד אל-קחטאני, שפוטר מתפקידו לאחר שסעודיה הודתה שחשוקג'י נהרג בקונסוליה הסעודית בטורקיה.

לדברי העיתון, הקבוצה השתמשה בצ'אטים מרובי משתתפים באפליקציות מסרים מיידיים במטרה להפיץ רשימות אנשים שיש להטריד, ונושאים שאחריהם צריך לעקוב. כמו כן השתמשה הקבוצה בצ'אטים אלה כדי להפיץ הודעות פרו-ממשלתיות במספר רב של חשבונות מזויפים. הקבוצה התמקדה בנושאים כמו המלחמה בתימן וזכויות הנשים בסעודיה, וכן שלחה מספר עצום של תלונות שנועדו לגרום לטוויטר להסתיר ציוצים של האנשים שבהם ביקשה לפגוע.

ביום חמישי דיווחה NBC News כי בעקבות מותו של חשוקג'י השעתה טוויטר חשבון בוטנט ששימש להפצת תעמולה פרו-סעודית, וכי חשבון זה, שנוצר בשנים 2011-2017, השתמש בשיטות מתוחכמות כדי לחמוק מחשיפה לאחר שטוויטר יישמה תקנות חדשות למאבק בחשבונות אוטומטיים כאלה.