"הקנדים התייאשו כבר מעניין יצוא הקנאביס מישראל"

פעילות הקנאביס צוברת תאוצה בעולם כאשר ישראל מסתמנת כשחקנית משמעותית • בראיון ל"גלובס" מדברים עו"ד נועם גודמן, שותף בפירמת DLA Piper Canada, וסול קיי, מייסד iCann, על האפשרויות של השחקניות המקומיות להתפתח בקנדה ואוסטרליה: "ישראל בנתה את הידע שלה כך שתוכל לייצא את הידע עצמו עד שהיצוא יותר ולאחר מכן יהיה לה יתרון בידע, גם כשהשוק יוצף בקנאביס במחירים נמוכים"

קנאביס/ צילום: רויטרס
קנאביס/ צילום: רויטרס

בשבוע שעבר הפך הקנאביס לחוקי לגמרי לרוחב כל קנדה, לצרכים רפואיים ובידוריים כאחד. אולם, למרות שהשוק הקנדי מהווה עבור החברות הישראליות הזדמנות גדולה מאי פעם, הרי שהקנדים כבר התייאשו קצת מן העבודה עם ישראל, מסביר עו"ד נועם גודמן, שותף בפירמת DLA Piper Canada המתמחה ברגולציה בתחום הקנאביס.

"החברות הישראליות מחפשות השקעות הון מהגורמים הקנדיים, אולם אלה מאוכזבים מכך שהיצוא מישראל אינו מאושר, ומתחילים לאבד אמון בכך שזה אי פעם יקרה, משום שכל הזמן נאמר להם שאישור היצוא הוא מעבר לפינה", אומר גודמן. "לכן החברות הקנדיות היום פחות מעוניינות לדבר עם מגדלי הקנאביס, אלא עם כאלו המפתחות טכנולוגיה סביב הקנאביס, כגון משאפים מיוחדים, תוכנות וחיישנים לבקרת גידול חקלאי, פתרונות השקיה חדשניים וכדומה. אולם, הטכנולוגיות הישראליות המכוונות לשוק הקנאביס דווקא אינן כה רבות, למרות המומחיות הישראלית לכאורה בתחום".

גודמן השתתף לאחרונה בכנס "קנדה, קנאביס ומשפט" של פירמת עורכי הדין DLA Piper Canada בשיתוף משרד עוה"ד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות' והאיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI).

גודמן

עו"ד נועם גודמן
 עו"ד נועם גודמן

האקזיט של תיקון עולם

ייחודית בשוק היא חברת "תיקון עולם", החברה הישראלית החלוצה והבולטת מבין שמונה החברות ששיווקו קנאביס רפואי ישירות לצרכן הישראלי עוד לפי רפורמת הקנאביס שיצאה לדרכה באפריל השנה. תיקון עולם כבר הייתה שותפה בהקמת MedReleaf הקנדית, לה העבירה זכויות עבור הזנים המיוחדים שהיא פיתחה. MedReleaf בנתה לזנים הללו שם בקנדה, תוך שימוש במותג תיקון עולם. בין היתר על בסיס זה, נרכשה MedReleaf על ידי Aurora Cannabis הקנדית ב-2.51 מיליארד דולר במאי האחרון. עוד לפני המכירה מכרה תיקון עולם מניות של מדרליף ב-22 מיליון דולר, ונותרה עם כ-9% בחברה לפני מכירתה (שהיו שווים כ-180 מיליון דולר בעת המכירה), כך שהיא כנראה חברת הקנאביס העשירה ביותר בישראל היום. על פי דיווחים נוספים, החברה מכרה את יתר מניותיה עם המכירה של MedReleaf ל-Aurora והשלימה את האקזיט ל-250 מיליון דולר.

תיקון עולם היא חברה פרטית, ואינה חושפת את מבנה ההסכם עם MedReleaf שעבר לידי Aurora עם המכירה, אולם הוא מניב לה הכנסות נוספות מעבר למניות. כל זאת, מבלי שתיקון עולם בעצם ייצאה צמח קנאביס מישראל, אלא רק את הידע.

תיקון עולם היא גם החברה הישראלית היחידה שביצעה ניסויים קליניים בזני הקנאביס הספציפיים שלה בחולים במחלות ספציפיות, ופרסמה ניסויים אלה בכתבי עת מדעיים.

באותו האופן בו הקימה תיקון עולם את פעילותה בקנדה, היא הקימה לפני כשנה בארה"ב תחת שם המותג תיקון עולם, פעילות משותפת בארה"ב, הפועלת כבר בשמונה ממדינות ארה"ב. ב-2017 הקימה פעילות באוסטרליה בשם Medifarm וב-2018 הקימה פעילות בבריטניה.

"הקנדים עדיין רוצים לייבא את הצמחים עצמם מישראל, משיקולי מחיר", אומר גודמן. "בקנדה על פי החוק חייבים לגדל את הצמח בחממה סגורה, תוך ניטור הטמפרטורה ורמות האור ללא הפסק. ישראל תוכל להפיק בחממות החיצוניות שלה קנאביס במחיר זול, ולא רק זאת אלא שההיצע בשוק הקנדי לא יהיה מספיק כרגע לספק את הביקוש, כך על פי כל ההערכות, והיא תהיה חייבת לייבא. אולם, החברות הקנדיות כאמור כל כך שבעו מלשמוע על היצוא המתקרב שאינו מתממש, שלמרות שהן רוצות הסכמים עם מגדלים הישראלים, הן גם שבעות מהעניין ולא רוצות להשקיע בו את זמנן. אפילו המנכ"ל של Tilray, מובילת שוק הקנאביס בקנדה, תועד כאומר - נראה שזה לא קורה. כשתקבלו אישור, אז נדבר איתכם".

ההסכמים שמציגות מגדלות הקנאביס לשוק הישראלי, הם הסכמים אמיתיים שיתממשו יום אחרי שיותר היצוא?

גודמן: "אלה מזכרי הבנות, אך לא הייתי רואה בהם הסכמים של ממש. אם לא יגיע אישור היצוא במהרה, אותן חברות קנדיות יספקו את הביקוש הזה ממקור אחר".

כל חברה קנדית יכולה לייבא מישראל ברגע שיותר היצוא?

גודמן: "הן תצטרכנה כל אחת לקבל אישור יבוא מישראל, אך לא נראה שיהיה זה חסם משמעותי".

האם יש משמעות בקנדה לשיווק של זן קנאביס מסוים שבוצעו בו ניסויים קליניים כדי להוכיח את איכותו או התאמתו לזן מסוים של מחלה?

גודמן: "כיום אפשר כאמור לרכוש קנאביס לקנדה עבור טיפול בכל מחלה וגם למטרות שאינן רפואיות, אולם אם ברצונך להצהיר על הקנאביס שלך כתרופה, עליך לעבור את כל הניסויים הקליניים כשל תרופה. אין מסלולי ביניים כרגע.

"בכל זאת החברות הקנדיות יכולות ומעוניינות לממן מחקרים בקנאביס בישראל. בישראל ישנה גם הרגולציה הדרושה וישנו הידע הדרוש לביצוע המחקרים ואילו לחברות הקנדיות יש כסף. סוגי הניסויים שהן מעוניינות לממן הם בגנטיקה של הצמח, כל טכנולוגיה ייחודית שקשורה לצורת המתן"

"אוסטרליה היא המפתח למזרח"

עוד אחד שיכול לתת מבט מבחוץ על שוק הקנאביס הישראלי הוא שאול קיי, משקיע בתחום ורוקח לשעבר, שייסד את כנס Cannatech ואת איגוד תעשיות הקנאביס הישראלי iCann. לדבריו, "לחברות הישראליות כדאי לבדוק דווקא את השוק האוסטרלי. מדינה זו אישרה יצוא, אבל אין לה עדיין שוק מקומי בכלל. כלומר אין מגדלים, ולא שום ניסיון בטיפול בחולים - אבל כמובן יהיה להם. 11 חברות קנאביס מסוג חקלאים ובעלי מפעלים, נסחרות בבורסה הקנדית, ומתוכן שתיים כבר קצרו צמחים - כלומר בדברים מסוימים הן מתקדמות מאיתנו.

שאול קיי
 שאול קיי

"באוסטרליה חיים כ-22 מיליון איש, כלומר לא הרבה פחות מקנדה שבה יש 36 מיליון איש. לא רק שהיא עומדת להיות שוק משגשג, היא גם המפתח לכל המזרח".

כאמור, תיקון עולם כבר זיהתה את ההזדמנות והחלה לפעול בשוק הזה.

אלא ששם אסור עדיין לייבא וגם אין לגליזציה.

קיי: "נכון. אף מדינה אסיאתית משמעותית לא התירה עדיין את הייבוא. בתאילנד וסרי לנקה מותר לצרוך קנאביס למטרות רפואיות ובסין מותר לצרוך CBD. בכל המדינות הללו יש ביקוש אבל אין היצע.

"כך זה גם בגרמניה, שהחלה לייבא קנאביס מהולנד, בזמן שהחברות המקומיות הולכות ונבנות".

 ישראלי שרוצה לגדל במלטה ולמכור לגרמניה, יש לו יתרון כלשהו על פני המקומיים?

"הוא צריך לפעול מהר".

 נראה שהיעדר ההיצע יימשך כמה שנים, שאחריהן יהיה שוב יבוא.

"המחיר בסופו של דבר ירד. באפריקה וחלק מדרום אמריקה אפשר לגדל קנאביס בכמה סנטים, לעומת כ-1.5 שקל בארץ ו-1.9 דולר בקנדה. אני מאמין שעודף ההיצע יגיע תוך כשנה. אולם ישראל בנתה את הידע שלה, כך שתוכל לייצא את הידע עצמו עד שהיצוא יותר ולאחר מכן יהיה לה יתרון בידע, גם כשהשוק יוצף בקנאביס במחירים נמוכים. ההזדמנות הגדולה היא לא רק קנדה אלא גרמניה עם 80 מיליון איש, שבה הקנאביס גם משופה על ידי הביטוח הממשלתי, או מדינה כמו קליפורניה עם 100 מיליון תושבים. ישראל כבר מייצאת את הידע שלה לשם".