בנט מאיים על ועד ראשי האוניברסיטאות: תצרפו את אריאל או שיופסק שיתוף-הפעולה

שר החינוך מצהיר כי לא יסכים שוועד ראשי האוניברסיטאות ימשיך לקבל מימון • אבל הגוף עצמו לא מקבל כסף, אלא רק מייצג את עמדת האוניברסיטאות

נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי
נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי

שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, נפתלי בנט, ממשיך בקו הלוחמני נגד האוניברסיטאות: בנט פנה הערב (ב') לוועד ראשי האוניברסטאות (ור"ה) בדרישה לצרף את אוניברסיטת אריאל כחברה מן המניין בוועד.

המעמד של ור"ה אינו מוסדר בחוק אלא הוא גוף התנדבותי, ולכן לא ניתן לכפות זאת על הוועד. עם זאת, בנט סבור כי מדובר באפליה ובפגיעה במנהל התקין מכיוון שור"ה מייצגת את האוניברסיטאות מול גופי המדינה כמו משרד האוצר והמועצה להשכלה גבוהה. השר מציין במכתב כי יפנה ליועץ הממשלתי כדי שיורה להפסיק את שיתוף-הפעולה מול הוועד.

"אינני מתכוון להשלים עם מציאות בה גוף, הממומן מהותית מכספי ציבור, יזכה לשיתוף-פעולה ממשלתי מלא בזמן שהוא מפלה אפליה קשה מטעמים לא ענייניים", כתב בנט לוועד ראשי האוניברסיטאות. עם זאת, הוועד עצמו אינו ממומן אלא האוניברסיטאות עצמן אלא רק מייצג את האינטרסים שלהן מול הגופים השונים.

גורם בכיר באוניברסיטאות מסר כי "בנט מתנהל כמי ששכח מה זה להיות שר ומנהל את משרד החינוך כאילו היה סניף של מפלגתו".

במכתבו מסביר השר כי בהתאם לחוות דעת משפטית שהוצגה לו, קבלת אוניברסיטת אריאל לור"ה אינה משפיעה על יכולתן של אוניברסיטאות ישראליות לקבל תקציבי מחקר מקרנות בינלאומיות ואירופאיות בפרט (Horizon 2020), עבור פעילות מחקר המתבצעת בתוך הקו הירוק .

גורמים באוניברסיטאות מתנגדים לחוות הדעת ואומרים: "בנט יודע היטב שצירוף אריאל יגרום לסיכון של מאות מיליוני אירו תקציבי מחקר שמגיעים מאירופה. והוא מוכן להקריב תקציבי מחקר עצומים אלה שכה חשובים למדינת ישראל עבור שיקולים פוליטיים אישיים שלו ".