ספטמבר בבתי המלון: קצת פחות תיירים, הרבה יותר ישראלים

התאחדות המלונות: 1.9 מיליון לינות נרשמו בבתי המלון בארץ בחודש ספטמבר שבו רוכזו חגי תשרי השנה - 658 אלף לינות תיירים, ירידה של 3%, ו-1.3 לינות ישראלים, עלייה של 8%

מלונות באילת / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב
מלונות באילת / צילום: Shutterstock / א.ס.א.פ קרייטיב

1.9 מיליון לינות נרשמו בבתי המלון בארץ בחודש ספטמבר 2018 שבו רוכזו חגי תשרי השנה. המספר הזה משקף ירידה במספר לינות התיירים, שהיוו 658 אלף (34%) מסך הלינות, ועלייה בלינות הישראלים, שהסתכמו ב-1.3 מיליון לינות - כך מפרסמת הבוקר (ג') התאחדות המלונות.

מספר לינות התיירים משקף ירידה קלה של 3% לעומת ספטמבר שנה שעברה, ומספר לינות הישראלים משקף עלייה של 8% הודות לתזמון של חגי תשרי על ימות השבוע, מה שאיפשר ימי חופשה ארוכים להורים ולילדים ביחד. יחד עם נתוני רשות שדות התעופה המצביעים על עלייה של 7.5% במספר היוצאים לחו"ל בחודש ספטמבר ועם נתוני ישראכרט שהועברו ל"גלובס" המשקפים עלייה בהוצאות על בילוי וחופשות - מתקבלת תמונת מצב המחזקת את העובדה שהישראלים נופשים יותר, גם בארץ וגם בחו"ל.

היכן לנו בחודש ספטמבר הנופשים בבתי המלון בישראל? 38% מלינות התיירים נרשמו בירושלים, ו-23% בתל-אביב. הישראלים השתכנו בעיקר במלונות באילת.

תפוסת החדרים בחודש ספטמבר הסתכמה בכ-60% בממוצע - זוהי ירידה של 5% לעומת ספטמבר 2017 וירידה של 12% לעומת ספטמבר 2016.

מצבת החדרים עמדה על 54,433, עלייה של 3% לעומת אשתקד ושל כ-5% לעומת 2016 -זאת בעקבות פתיחת מלונות חדשים ותוספת חדרים.

בתשעת החודשים הראשונים של 2018/ (ינואר-יולי מצטבר) נרשמו 8.2 מיליון לינות תיירים, עלייה של 9% לעומת אשתקד, ו-10.7 מיליון לינות ישראלים, עלייה של 3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סך הלינות מתחילת השנה הגיע ל-18.9 מיליון, עלייה של 5% לעומת ינואר-ספטמבר אשתקד. תפוסת החדרים הארצית הממוצעת הסתכמה בכ-67% לעומת 66% ב-2017.

היחס בין הגידול במספר הלינות של תיירים מתחילת השנה לעומת הגידול במספר התיירים משקף פער לפיו התיירים מוצאים פתרונות לינה אחרים - יש להניח שגם לאור המחירים היקרים במלונות והמחסור בפתרונות לינה זולים או כאלה ההולמים את מחירי הטיסה שמשלמים תיירים רבים שמגיעים ארצה בטיסות לואו קוסט.

לפי נתוני הלמ"ס, בינואר-ספטמבר חל גידול של 15% בכניסות התיירים לישראל (2.9 מיליון כניסות תיירים בינואר-ספטמבר השנה, לעומת 2.5 מיליון לעומת אשתקד) - לעומת גידול של 9% בלבד בלינות התיירים במלונות (8.2 מיליון, לעומת 7.5 מיליון בתקופה המקבילה אשתקד). הפער הזה ככל הנראה מחזק בעיקר את ערוץ פתרונות הלינה בדירות להשכרה לטווח קצר, כפי שגם הראה דוח שפרסמנו לאחרונה, לפיו חל גידול של עשרות אחוזים במספר הדירות שמוצעות באתרים השונים (בעיקר בתל-אביב), כך לפי בדיקת האתר הוטלס קומביינד המשווה מחירים של בתי מלון.

מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה: "הנתונים מצביעים על גידול במגמה המדאיגה של לינות תיירים באמצעי לינה חלופיים כגון AIRBNB, מגמה מסוכנת ופרועה המתפתחת מתחת לאפן של הרשויות, אשר אינן עושות דבר על-מנת להסדיר את התופעה הבלתי חוקית".

בהקשר זה נציין את חשיפת "גלובס" השבוע, לפיה המפקחת על רישום מקרקעין במשרד המשפטים, יעל ענתבי-שרון, קיבלה תביעה שהגישה נציגות בית משותף בתל-אביב נגד אחד הבעלים שהשכיר את דירתו באמצעות Airbnb לתקופות קצרות, כשהיא קובעת כי מדובר בשימוש שסותר את תקנון הבית המשותף. החלטתה כי הנתבע יפסיק את השכרת הדירות לתקופות קצרות בדירה האמורה תיכנס לתוקף כבר ב-1 לינואר 2019, ויש להניח כי תגרור תביעות נוספות ודומות.