שר האוצר כחלון באילת: "אין האטה בבנייה. משבר הדיור נפתר"

השר אמר את הדברים במסגרת כנס לשכת יועצי המס באילת • על השיעמום של נתניהו אמר כחלון כי "נתניהו הוא אמן תקשורת שמהתל בכם. בטח אורנה פרץ לא סתם דיברה על בית החולים, זה עניין אותה באופן אישי, והיא צעקה מכאב, ואני חושב שמה שראש הממשלה עשה לא היה בסדר"

שר האוצר, משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר, משה כחלון / צילום: איל יצהר

"נתניהו הוא אמן תקשורת ומהתל בכם", כך אמר הבוקר (ג') שר האוצר משה כחלון בכנס לשכת יועצי המס באילת, בתגובה לפרשת "אורנה פרץ" במסגרתה אמר נתניהו לפרץ כי היא "משעממת", לאחר שהתפרצה לנאומו מהקהל בשאלה.

בהמשך לכך סיפר כחלון סיפור לקהל: "זה סיפור שכולם מכירים", אמר וסיפר: "בחודש פברואר עבדנו על תקציב 2019, ואז ליצמן הודיע שאם לא יהיה חוק גיוס הוא לא יצביע בעד התקציב. ביקשו ממני בערב פסח לדחות את התקציב למושב הבא, ואז אמרתי שאם לא יהיה תקציב עד לילה סדר - לא יהיה שר אוצר. ועד ליל הסדר היה תקציב. אבל מה אומרים בתקשורת? "ביבי הכניע את כחלון". איך זה שאני איימתי וקיבלתי את מה שרציתי והוא ניצח אותי. לכן אני אומר שהוא מהתל בתקשורת".

כחלון השתתף במושב "אחד על אחד" עם רינה מצליח, שהתנהל באווירת בחירות. השר כבש והצחיק את הקהל, תוך שהוא מתחיל הלכה למעשה את קמפיין הבחירות שלו. בתשובה לשאלת העיתונאית רינה מצליח האם הוא מתאים להיות ראש ממשלה, השיב כחלון "אני חושב שכן. מילאתי את התפקידים הכי בכירים ובהצלחה, כחבר קבינט, כשר אוצר, כשר תקשורת, כראש מפלגה. להקים מפלגה ולהביא מעל 300 אלף קולות מהצמרת, אומר שחוץ מנתניהו יש לי הכי הרבה ניסיון".

עוד בנוגע לפרשת ארנה פרץ, אמר כחלון "אני לא יכול להגיד שאני מסכים עם ראש הממשלה. אני מכיר את שתי האחיות - אחת פעילה בדימונה והשנייה אחותה בקרית שמונה. שוחחתי איתה שלשום. אני יודע שמי שצועק - כואב לו. בטח אורנה פרץ לא סתם דיברה על בית החולים, זה עניין אותה באופן אישי, והיא צעקה מכאב, ואני חושב שמה שראש הממשלה עשה זה לא היה בסדר. היא לא פעילה שלנו, אבל אולי עכשיו תהיה".

"מס כחלון בחשבונית אומר שהעסיקו עובד לא חוקי ולא רוצים לשלם מס"

בהמשך הפאנל התייחס כחלון לעניינים כלכליים שעל הפרק, ובין היתר התייחס למס שהוטל על העסקת עובדים זרים, המכונה "מס כחלון". "לפני 8-10 שנים העסיקו אריתראים לא בהיתר, והאריתראים האלה - שגרים בדרום תל אביב - אם לא הייתה להם עבודה אולי הם לא היו פה - אבל העסיקו אותם בלי היתר. הם הגיעו לכאן כמבקשי עבודה והמסעדנים החליטו להעסיק אותם מחוץ לחוק. זאת העובדה.

"בא מס הכנסה ואמר להם 'עשיתם עבירה'. אז באו ואמרו למסעדנים האלה 'חבר'ה, לא ניתן לכם לעשות עבירה פלילית'. הוצאנו עשרות מיליוני שקלים כדי שמדינות אחרות יקלטו אותם, וזה לא עוזר. אז אנחנו אומרים 'אתם תשלמו את המס כאילו שהם חוקיים'. ואז אמרו אם לא תבטל את זה נפרסם תמונות ונגמור אותך פוליטית. בכל מסעדה שתראו מס כחלון בחשבונית, זה אומר שהעסיקו עובד לא חוקי ולא רוצים לשלם מס".

עוד הוסיף כחלון כי "כשיש קבוצת כח, ואומרים לך שירסקו אותך אם לא תוותר לנו על כסף - זה לא יעבוד. אוי לשר שייכנע לאנשים כאלה".

כחלון הוסיף בהקשר זה "בחיים לא ניצחתי חלש אבל אין אחד חזק שניצח אותי. תשלמו כמו כל אזרח במדינת ישראל. אני מסכים לעניין העסקים הקטנים ושצריך לעזור להם, ואנחנו עושים ונמשיך לעשות, אבל כל מי שמנסה להפעיל לחץ פסול על שר אוצר הוא לא יקבל מזור".

"גם אם זו שנת בחירות לא תהיה חריגה של אגורה בתקציב"

בהמשך שאלה מצליח את כחלון "זה נכון שרוקנת את הקופה?" וכחלון השיב "לא. שוחחתי עם החשב הכללי והוא אמר לי שהגירעון התכנס ליעדים שלנו. המבחן האמיתי הוא שבודקים בעיקר אם מדינה פרצה את ההוצאה או לא. גרעון יכול לעלות ולרדת. 3.5 שנים לא פרצנו ולא חרגנו באגורה, למרות הלחצים וההסכמים הקואליציונים והחזרת הקצבאות לילדים. גילינו אחריות תקציבית כל הדרך, וגם אם זו שנת בחירות לא תהיה חריגה של אגורה בתקציב והדירוג העולמי שלנו יישאר".

כחלון נשאל גם על הבעיות בשוק הנדל"ן, ומחירי הדיור והשכירות הגבוהים, ואמר: "משבר הדיור נפתר". לדבריו, "אין יותר ספסרות בקרקע. אין יותר ספסרות בזוגות הצעירים. לכן אנחנו קובעים את מחיר הקרקע נמוך מאוד, כדי שיבנו וזה דבר שחלק מהקבלנים לא אהבו, אבל אני והקבלנים כבר לא-לא. התפייסנו. המשבר שהיה עם הקבלנים והסתדר".

עוד אמר כחלון, כי בניגוד לפרסומים אין האטה בהתחלות בנייה. "זה עניין של ביקושים. כרגע ירד הביקוש, וירדו המשקיעים. יש מקומות מסוימים שיש מעט ביקוש".