חשד: חברת הוט מובייל ניצלה לרעה את הפטור ממע"מ באילת

רשות המסים הודיעה כי היא חוקרת פרשה גדולה בה מעורבות חברת הסלולר הוט מובייל וחברת אקטיב מכירות בע"מ, בחשד למכירת טלפונים ניידים באזור אילת בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, תוך ניצול לרעה של הפטור ממע"מ בעיר • במסגרת הפרשה עוכבו 4 מעורבים ששוחררו בתנאים מגבילים

הוט מובייל / צילום איל יצהר
הוט מובייל / צילום איל יצהר

רשות המסים הודיעה היום (ג') כי היא חוקרת בימים אלה פרשה גדולה בה מעורבת חברת הסלולר הוט מובייל וכן חברת אקטיב מכירות בע"מ, בחשד למכירת טלפונים ניידים באזור אילת בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, תוך ניצול לרעה של הפטור ממע"מ בעיר.

בהודעה שפרסמה היום רשות המסים נכתב כי לבתי המשפט בחיפה ובאילת הובאו הבוקר 4 מעורבים בפרשה של ניצול לרעה של הפטור מע"מ באילת, אשר שוחררו בתנאים מגבילים תוך הפקדת ערבויות כספיות.

הארבעה הם אחראי משווקים בחברת הוט מובייל, מנכ"ל חברת אקטיב מכירות, סמנכ"ל בחברת אקטיב מכירות ומנהלת אזור אילת בחברת אקטיב מכירות.

החקירה נגד חברת הוט מובייל נבעה, בין השאר, בעקבות אירוע מחודש יוני האחרון, אז תפסה יחידת יס"מ בבית מכס אילת ביציאה הצפונית מהעיר שני תושבי הצפון, כשניסו להבריח כמות גדולה של טלפונים ניידים שנרכשו בדוכנים בבעלות חברת הוט מובייל והוט מובייל אילת. תפיסת השניים הובילה לחקירתם של עובדים ומנהלי דוכנים של חברת הוט מובייל, המועסקים על-ידי חברת אקטיב מכירות.

החקירה העלתה מספר ממצאים, ובין היתר עלה חשד כי בדוכני הוט מובייל אילת נמכרו טלפונים ניידים בכמויות מסחריות למבריחים, ידועים ומזוהים, תושבי צפון ומרכז הארץ, וכדי להסוות את המכירות הללו ולאפשר את הברחתם של הטלפונים הניידים, נרשמו המכירות על שמות אנשים מזדמנים כגון עובדי קניונים באילת.

ממצא נוסף עליו הצביעה רשות המסים הוא שבחלק מהמקרים נרשמו בחשבוניות המכר של חברת הוט מובייל שמות של קונים ללא פרטים מזהים שלהם, כאשר רוב המכירות לאותם מבריחים נעשו במזומן.

החקירה של יחידת יס"מ בבית מכס אילת התרחבה עם הצטרפותה של יחידת חקירות מכס ומע"מ חיפה, ושתי היחידות החלו בחקירה סמויה נגד חברת הוט מובייל.

הגשת דוחות כוזבים לרשויות המס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים

במהלך החקירה הסמויה עלה חשד כי חברת הוט מובייל, בשיתוף חברת אקטיב מכירות, ביצעו באופן שיטתי ולאורך זמן מספר עבירות, ובהן הגשת דוחות כוזבים למע"מ על מכירות פטורות (ללא מע"מ) בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בגין מכירת טלפונים ניידים באילת, כביכול לתושבי אילת ואחרים, כשבפועל הטלפונים הניידים נמכרו בצורה מוסוות ושלא כדין למבריחי טלפונים המתגוררים בצפון ומרכז הארץ.

עוד לפי החשד, כדי לאפשר את מכירת הטלפונים הניידים ולהסוות את מכירתם הלא חוקית, הוצאו חשבוניות מס כוזבות של חברת הוט מובייל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, בהן נרשמו שמות של לקוחות תושבי אילת ואחרים (בחלקם ללא ציון תעודות הזהות שלהם), שלא רכשו כלל את הטלפונים ובכך סייעו בהברחת אלפי טלפונים ניידים מאילת לצפון ולמרכז הארץ.

אתמול (ב') נפתחה חקירה גלויה של יחידת חקירות מכס ומע"מ חיפה, יחידת יס"מ בבית מכס אילת ויחידת ביקורת חשבונות מע"מ אילת נגד חברת הוט מובייל וחברת אקטיב מכירות, שכללה חיפושים ותפיסת חומרים במשרדים הראשיים ובדוכני הוט מובייל באילת וכן חקירת מעורבים ועובדים.

החקירה הגלויה עדיין בתחילתה, ולפי רשות המסים, היא נדרשת לחקור מספר רב של מוכרנים וקונים וכן בעלי תפקידים בחברות הוט מובייל ובחברת אקטיב מכירות. כמו כן, יש לתפוס חומרי הנהלת חשבונות וחומרי מחשב רבים נוספים.

מחברת הוט מובייל נמסר בתגובה: "הוט מובייל פועלת על-פי חוק ותשתף פעולה באופן מלא עם בדיקת רשות המסים במטרה להביא לסיום מהיר של הבדיקה". 

מחברת אקטיב מכירות נמסר כי הם מנועים מלהגיב.

*** חזקת החפות: חברת הוט מובייל וחברת אקטיב מכירות ושאר החשודים בפרשה הם חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בעבירה בדין. מדובר בשלב מקדמי ביותר בהליך הפלילי ובטרם הוגש כתב אישום בעניינם, הם לא הורשעו בדבר, והם זכאים ליהנות מחזקת החפות.