אאוטבריין עוברת ארגון מחדש ומכחישה טענות על ירידה בפעילות

בשיחה עם "גלובס" אומר איתן גלאי, שיוביל מעתה את הפעילות הבינלאומית של חברת המלצות התוכן: "צמחנו בצורה יפה השנה, היקף העובדים גדל ב-30%" • השיקה שני מוצרים חדשים שנועדו להתחרות ברשתות החברתיות

מנכ"ל אאוטבריין ירון גלאי / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל אאוטבריין ירון גלאי / צילום: תמר מצפי

מה עומד מאחורי הרה-ארגון בצמרת חברת שיתוף התוכן הישראלית אאוטבריין (Outbrain)? השבוע פורסם כי איתן גלאי, ששימש עד כה כמנהל הפעילות העסקית בכל המדינות להוציא ארה"ב, מונה כעת לתפקיד מנהל ההכנסות הראשי (CRO) האחראי גם לפעילות האמריקאית. בכך הוא הופך למספר שלוש בחברה, תחת המנכ"לים המשותפים ירון גלאי (אחיו של איתן) ודיוויד קוסטמן. עוד הודיעה החברה כי מאט קרנאשו, שהיה מנהל הפעילות בארה"ב, סיים את תפקידו לבקשתו, כדי להצטרף למשפחתו המתגוררת באטלנטה.

המינוי החדש מתבצע בדיוק שנה לאחר השינוי הארגוני הקודם בהנהלת החברה, כשקוסטמן, שהיה חבר דירקטוריון, מונה למנכ"ל משותף. המינוי הוסבר אז כהתמקדות של כל אחד מהמנכ"לים בתחום מומחיותו: גלאי בחדשנות ופיתוח שווקים, וקוסטמן בניהול העסקים.

באאוטבריין אומרים כי מטרת השינוי היא אמנם לשפר את הביצועים העסקיים של החברה, אך מכחישים כי היא נמצאת בתקופה רעה. "ההיפך הוא הנכון", אומר איתן גלאי בשיחה עם "גלובס", "מבחינת הרווחיות הפרמטרים במקום לא רע בכלל השנה. בחברה של מאות מיליונים, כל אחוז הוא הרבה כסף. צמחנו בצורה יפה השנה, והצמיחה רק מתגברת". עם זאת גלאי לא חשף נתונים פיננסיים מדויקים, ורק ציין כי הרווחיות בישראל היא מהגבוהות במדינות שאאוטבריין פועלת בהן. לדבריו, היקף כוח האדם בחברה גדל בכ-30% השנה, ועומד כיום על יותר מ-700 עובדים.

לדברי גלאי הרקע לשינוי הארגוני הוא קונסולידציה של שני גופים שפעלו באאוטבריין במקביל - גוף שהתמקד בארה"ב, וגוף שהתמקד בשאר המדינות. "כעת אנחנו נפעל כארגון גלובלי אחד ולא כמה ארגונים שרצים במקביל. יש פה יש מינוף מאוד גדול, שעושה המון היגיון", הוא אומר. לדבריו, דרך העבודה החדשה מתאימה יותר לפעילות מול גופי תוכן בינלאומיים שפועלים ביותר ממדינה אחת.

איך מתמודדים עם טאבולה

דבריו של גלאי באים על רקע התחרות המתמשכת והקשה של אאוטבריין מול טאבולה. שתי ענקיות המלצות תוכן הישראליות נאבקות זו וזו בשוק הישראלי ובעולם כולו, אך בעוד שטאבולה של אדם סינגולדה מצליחה להצטייר כחדשנית, נועזת ותקשורתית, באאוטבריין מתקשים ליצור לעצמם תדמית דומה - וגרוע מכך, נאלצים להכחיש בתוקף טענות על ירידה בפעילות.

אחת הטענות העקשניות היא שבשנתיים האחרונות אאוטבריין הפסידו התקשרויות מול רוב האתרים הגדולים. הדוגמה הבולטת היא אתר ויינט, שעבר לטאבולה. באאוטבריין טוענים כי עסקאות עוברות בשני הכיוונים. טענה נוספת היא שאאוטבריין משלמת עמלות למשרדים וחברות המדיה, ואילו טאבולה לא. באאוטבריין טוענים כי הדבר לא היה ולא נברא.

בהקשר זה יש לציין כי השוק הישראלי הוא רק טיפה בים של שוק המלצות התוכן. המאבק המשמעותי הוא בשוק הגלובלי, וכאן מדובר במאבק של שתי החברות גם יחד מול גוגל ומול פייסבוק, שנהנות מהעדפה מוחצת מצד מרבית המפרסמים.

בימים אלה משיקה אאוטבריין שני מוצרים חדשים, Smart feed ו-Focus, שמיועדים להגברת החיבור (Engagement) של הגולשים לאתרי התוכן (Publishers), שהם הלקוחות של אאוטבריין. סמארט פיד נועד להתמודד עם האתגר שיוצרת פייסבוק באמצעות תחליף פיד, שמציע שורה של תכנים האמורים להיות רלוונטיים לגולשים: כמו בהמלצות הרגילות של אאוטבריין, חלק מהתכנים האלה יגיעו מהאתר עצמו ומאתרים אחרים, וחלקם יהיו ממומנים. פוקוס מציע וידאו ממומן רלוונטי לגולשים, מבלי להוציא אותם מאתר התוכן.

לדברי גלאי הכלים החדשים מראים תוצאות ראשונות טובות במדדים השונים: גידול בהכנסות לאתרי התוכן, חיבור הגולשים לאתר ושיעור הצפייה בווידאו עד סופו. "אם פעם היינו מציעים ארבע המלצות בתחתית כתבה, היום אנחנו מציעים פיד עם חוויה יותר פייסבוקית, שהקהל כבר התרגל אליה וממשיך בגלישה מתוך האתר. זה יכול להיות תחליף לחיפוש תוכן בפייסבוק, שקצת התעללה ב-Publishers בשנה האחרונה. פה יש פחות חתולים ויותר דברים רציניים".

מה יהיו מנועי הצמיחה של החברה בשנה הקרובה?

"לא כל דבר אני יכול לגלות. אבל התחלנו השנה כניסה לשווקים חדשים באסיה ובאירופה ונדחוף את זה עוד הרבה כי זה מאוד חשוב לנו כחברה גלובלית. למוצרים החדשים יש פוטנציאל עצום, ונציג מוצרים נוספים בהמשך. כל הנושא של ארגון גלובלי, במקום כמה ארגונים שרצים במקביל, ייתן לנו מינוף מאוד גדול".

ההכנסות שולשו בשלוש שנים

אאוטבריין הוקמה בשנת 2006 על ידי ירון גלאי ואורי להב (CTO). כיום היא מציגה יותר מ-275 מיליארד המלצות מותאמות אישית שכוללות כתבות, פוסטים, קטעי וידאו, אפליקציות ומוצרים לגולשים באתרי תוכן כמו CNN, סקיי, הגרדיאן, פוקס ניוז ועוד. לדברי החברה היא מגיעה ל-1.2 מיליארד גולשים בכל חודש. עד כה גייסה אאוטבריין 150 מיליון דולר.

דיוויד קוסטמן, המנכ"ל המשותף של החברה, אמר בעקבות צעדיה האחרונים: "אנחנו בתקופה של צמיחה חזקה במכירות וברווחיות. חיבור הניהול העסקי הגלובלי יאפשר לנו למנף אפקטיבית את הנוכחות שלנו בשווקים השונים ולהגיע אל היעדים שהצבנו לעצמינו. איתן (גלאי) הוביל בהצלחה גדולה את פיתוח השווקים הבינלאומיים, המכירות בשלוש השנים האחרונות כמעט שולשו למאות מיליוני דולרים. אני בטוח כי בתפקידו החדש הוא ימשיך ויפתח את הפעילות הגלובלית שלנו".