לומדים מהדואר הבלגי: המודל להפרטת דואר ישראל

בכירים בדואר הבלגי הגיעו לישראל במטרה להרצות בפני ראשי משרד התקשורת, האוצר ורשות החברות על תהליך ההפרטה של הדואר הבלגי

סניף של דואר ישראל  / צילום: תמר מצפי
סניף של דואר ישראל / צילום: תמר מצפי

שר התקשורת איוב קרא אירח היום (ד') בכנסת בכירים מהדואר הבלגי bpost ומחברת הייעוץ מקינזי בלגיה, שהגיעו במיוחד לארץ כאורחי מנכ"ל דואר ישראל, על מנת להציג את תהליך ההפרטה המוצלח שעברה חברת הדואר הבלגי, וזאת כחלק מהערכות להפרטת דואר ישראל ב-2019.

המפגש הוא המשכו של יום עיון שקיימה הבוקר חברת דואר ישראל במרכז הסחר המקוון במודיעין. את יום העיון הובילו חזי צאיג, יו"ר דירקטוריון דואר ישראל ודני גולדשטיין מנכ"ל דואר ישראל, בהשתתפות נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת; ינקי קוינט, מנכ"ל רשות החברות; מאיר שמרה, המשנה למנכ"ל רשות החברות; נירית איבי רפרנטית בכירה באוצר; הנהלת דואר ישראל ובכירים מהחברות גיזה ומקינזי ישראל, המלוות את תהליך ההפרטה של דואר ישראל.

בפגישה עם שר התקשורת אמר חזי צאיג כי הדואר הבלגי דומה לדואר ישראל במאפיינים רבים ולכן החברה בחרה להזמין את הבכירים מבלגיה, על מנת ללמוד מקרוב את התהליך אותו עברה החברה בעשור האחרון. בכירי הדואר הבלגי הציגו לשר את תהליך ההפרטה המוצלח שהחל ב-2006, עת הדואר הדני וקרן ההשקעות CVC הבריטית רכשו 49% מהדואר הבלגי.

לדבריהם, לקראת ההפרטה נעשתה מלאכת הכנה מקיפה, בשיתוף מקינזי בלגיה והממשלה, שכללה תוכנית חמש שנתית וסבסוד חלק משמעותי מפעילות הדואר הבלגי בתחום מיון החבילות והדואר האוניברסלי, עוד קודם להפרטה. בנוסף הדואר הבלגי הוא זה שאיתר משקיעים פוטנציאליים לאחר שהדואר הבלגי היה על סף פשיטת רגל ב-2003.

"היום", אמר דירק טירז, סמנכ״ל רגולציה והיועץ המשפטי של bpost, המשמש גם כיו"ר בנק הדואר הבלגי, "החברה היא אחת המצליחות בבלגיה בפרט ובדואר באירופה בכלל, עם הכנסות שהסתכמו ב-3.024 מליארד יורו ב-2017 ורווח נקי של 502 מליון אירו, מול הפסד של 73 מליון אירו ב-2003 טרום ההפרטה.

"הפרטת החברה ולאחר מכן ההנפקה ב-2013 איפשרו שיפור משמעותי של שירות הלקוחות והצמחת הפעילות העסקית של החברה, תוך יצירת תנאים טובים יותר לעובדים והמשך מתן שירותים ממשלתיים לתושבים כזרוע הפיננסית של המדינה, דרך בנק הדואר הבלגי".

השר קרא בירך את האורחים ואמר כי "חברת דואר ישראל עלתה על פסי צמיחה והוא מאמין שהפרטת החברה באופן חלקי, תאפשר לה מצד אחד להמשיך ולשפר משמעותית את השירות, להציע מגוון שירותים רחב יותר לתועלת הציבור כולל שירותים פיננסיים, ומצד שני להמשיך לפנות לכלל הציבור לרבות השכבות החלשות כחברה בבעלות ממשלתית".